حسن عنایتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : امسال برای خرید گندم 35 مرکز خرید تضمینی در استان فعال شده و هم اکنون آماده دریافت گندم مازاد بر مصرف کشاورزان است.
وی ادامه داد : اتحادیه شرکت تعاونی روستایی ، کارخانه های آرد و سیلوی نکا نیز آمادگی خرید گندم از کشاورزان را دارد.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران قیمت خرید تضمینی گندم را در سال جاری 13 هزار ریال برای هر کیلوگرم به صورت علی الحساب اعلام کرد.
عنایتی وضعیت مزارع گندم را مطلوب توصیف کرد و افزود: از آنجاییکه تناوب کشت با هدف پایداری تولید بسیار مهم و ضروری است ، سطح زیر کشت گندم امسال نسبت به سال قبل حدود 6هزار هکتار کمتر شده است.
وی با اشاره به اینکه پارسال 54هزار هکتار از زمین های مازندران زیر کشت گندم رفته بود، ادامه داد: دانه روغنی کلزا ،جایگزین کشت گندم دراین مزارع شده است.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران ،امسال 19 هزار و 300 هکتار از زمین های استان زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته بود که نسبت به سال گذشته حدود هفت هزار هکتار بیشتر شده است.
مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرد که امسال حدود 100هزار تن گندم مازاد برمصرف کشاورزان به صورت تضمینی در استان خریداری شود.
بیشترین سطح زیر کشت گندم در استان مازندران مربوط به مناطق بهشهر ، نکا و گلوگاه است که در سه منطقه جلگه ای ، میان بند و کوهستانی کشت می شود.
گندم در مناطق جلگه ای مازندران به صورت آبی و در مناطق میان بند و کوهستانی به صورت دیم کشت می شود.
امسال 25هزار هکتار از گندمزارها به صورت دیمی و مابقی آبی کشت شده است.
کیفیت گندم تولیدی مازندران بالاتر از سایر استان های کشور است و به همین دلیل کشاورزان بخشی از گندم تولیدی را خودشان مصرف می کنند و یک بخش را هم با قیمت بالاتر از نرخ تضمینی به کارخانه های آرد می فروشند.
به گزارش ایرنا، اﮔﺮ ﭼﻪ ﺑﺮﻧﺞ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺣﺪود ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦ در ﺳﺎل ﻣﺤﺼﻮل اﺻﻠﯽ ﮐﺸﺎورزی ﻣﺎزﻧﺪران ﺑﻪ ﺷﻤﺎر ﻣﯽ رود، وﻟﯽ اﯾﻦ اﺳﺘﺎن در تولید ﮔﻨﺪم با کیفیت رﺗﺒﻪ ﻣﻤﺘﺎز ﮐﺸﻮر را دارد.
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.