بشیر نوشت : خرم شهر ، پس از 587 روز مقاومت یعنی ( 19 ماه) اسارت ، سرانجام ساعت 11 صبح سوم خرداد ماه سال 1361 در جریان چهار مرحله عملیات بیت المقدس و با ایثار و مقاومت مردم و نیز رشادت نیروهای از خود گذشته بسیج ، سپاه و ارتش جمهوری اسلامی آزاد و به دامن میهن بازگشت .
در جریان آزادسازی خرم شهر ، حدود 16 هزار نیروی عراقی کشته و زخمی شدند و همچنین 19 هزار نیروی عراقی به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند .
ایران در جریان عملیات 26 روزه بیت المقدس ، که به آزادی این خطه از کشورمان انجامید 6 هزار شهید ارتش و سپاه و 24 هزار مجروح در صفحه تاریخ تقدیم و به یادگار گذاشت ، که شورای عالی انقلاب فرهنگی ، سوم خرداد را به عنوان روز مقاومت ، ایثار و پیروزی در تقویم رسمی ایران نام گذاری کرد .
در عرصه سیاسی نیز حادثه ی شگرفی رخ داد و موجبات موجی نو و امید بخش را در نظام جمهوری اسلامی پدید آورده بود .
عرصه ای که تنگناهای بسیاری ، آن را به بستر پر چالشی تبدیل کرده بود .
از یک سو دنیا علیه ما متحد شده بود و فشارهای جهانی ما را احاطه کرده بود بود، از طرفی هم با به وجود امدن نظارت استصوابی و رد صلاحیت های یک سویه و گسترده، خشم فروخورده ای ، میدان سیاسی – اجتماعی را رنج می داد ؛ که با فرا رسیدن انتخابات ریاست جمهوری، آن عزلت ها و سر خوردگی ها رخ نمایاند و علاوه بر سیاسیون چپ آن زمان زمان، مردم نیز در اقص نقاط کشور به این حرکت پیوستند .
این درحالی بود که بیش از 200 نماینده مجلس و قریب به اتفاق مدیران نظام، برای راه یابی جناب ناطق نوری به کاخ ریاست جمهوری، اتفاق نظر داشتند و در فضای انتخاباتی هم اینگونه القاء می کردند؛ این شرایط بازخورد منفی را در جامعه به همراه داشت؛ تا جایی که اراده ملت برای 'نه' به جریان یکدست در حاکمیت ، در هم گره خورد و نتیجه در ظهر همان جمعه، روز انتخابات در صفوف فشرده مردم پشت صندوق های رای خود را به جناب آقای سید محمد خاتمی بروز داده بودند و رقیب کاندیدای برنده این انتخابات، صبح روز بعد و قبل از اعلام نهایی نتایج رای گیری، با ارسال تبریک پیروزی، شکست خود را پذیرفت .
پیام واضحی که ملت، به جریان تمامیت خواه داده بود و پیام روشن تری برای دنیای معاصر بود؛ که ملت ایران با روح بلندی که در تاریخ ریشه دارد؛ همواره منشا تحول، تغییر و اصلاح است و در این راه در دنیا و به خصوص جامعه استبداد زده خاور میانه، پیش رو و پیش گام بوده و است.
پس از آن حماسه بود که دنیای سلطه و متحد، با پیام انسانی جمهوری اسلامی روبرو شد و گفت و گوی تمدن ها را به عنوان الگوی صلح و مدارا و دوستی پذیرفت .
واقعیتی که در وجود مردم این سرزمین جاری است و هیاهوی اهالی خشم و خشونت و استکبار، نتوانستند از بروز آن جلوگیری نمایند.
از این رو ، دوم خرداد ماه 1376 به روزی تبدیل شد که در دایره المعارف سیاسی جمهوری اسلامی در کنار نام هایی چون 22 بهمن ، 12 فروردین و سوم خرداد ماندگار شد و یکی از قله های رفیع پیوند 'جمهوریت و اسلامیت' را رقم زد.
نامی که به درستی توسط رهبر انقلاب، به ' حماسه ' از آن یاد شد و از آن روز بود؛ که حماسه دوم خرداد، با تاریخ بلند این سرزمین گره خورد .
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.