معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران روز دوشنبه در این باره به ایرنا گفت : ظرفیت پذیرش در مدارس خاص برای سال تحصیلی 97-98حدود سه هزار و 300 نفر است و این آزمون 11 خرداد ماه جاری به صورت هماهنگ در سراسر استان برگزار می شود .
اسفندیار نظری افزود : در حال حاضر 21 هزار و 556 دانش آموز در مقطع متوسطه اول و دوم در مدارس سمپاد (تیزهوشان) و نمونه دولتی استان در حال تحصیل هستند .
وی با بیان اینکه دانش آموزان مدارس تیزهوشان به صورت مستقیم از پایه نهم به دهم عبور می کنند ، تاکید کرد : آزمون پیش رو برای تکمیل ظرفیت مدارس سمپیاد است که پذیرش امسال این مدارس در تکمیل ظرفیت 300 نفر است .
معاون آموزش متوسطه مازندران با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار برای ورود به مدارس مقطع متوسطه اول تیزهوشان و نمونه دولتی آزمونی برگزار نمی شود ، افزود : علت این موضوع جلوگیری از فشار روحی و جسمی به دانش آموزان در سنین پایین دانست
وی با بیان اینکه آزمون ورودی به مدارس خاص در گذر از ابتدایی به راهنمایی هیچگونه مبنای علمی در دنیا ندارد ، تاکید کرد : دیگر نباید والدین دانش آموزان را از مقطع ابتدایی برای شرکت در کلاس های فوق برنامه و خصوصی خارج از مدرسه مجبور کنند .
معاون آموزش متوسطه مازندران گفت : شیوه نامه ای برای تعیین سطح استعداد دانش آموزان در حال تدوین و بررسی است که تا هفته بعد در اختیار مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قرار می گیرد .
نظری بدون اشاره به جزئیات شیوه نامه جدید گفت : در روش جدید گزینش دانش آموزان به صورت برگزاری کارگروههای تخصصی و بررسی خلاقیت ، استعداد ، علاقه و تمامی سوابق تحصیلی دانش آموز در تمامی مقاطع خواهد بود .
وی روش آزمون تیزهوشان را ، روشی غیر علمی در دنیا توصیف کرد و ادامه داد : در این روش تنها چیزی که نصیب دانش آموز می شود ، استرس ، ترس ، گوشه گیری و هدررفت آرامش وی است .
معاون آموزش و پرورش مازندران از والدین دانش آموزان خواست تا به اجبار برای ورود به مدارس خاص به فرزند خود فشار نیاورند ، زیرا فقط به اتلاف وقت و هزینه خواهد انجامید و دانش آموز نیز از استعداد و علائق خود دور خواهد شد .
مازندران دارای 530 هزار دانش آموز در تمامی مقاطع از پیش دبستانی تا متوسطه دوم است که از این میزان 21 هزار و 556 دانش اموز در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان در حال تحصیل هستند.
همچنین از حدود چهار هزار مدرسه استان 38 مدرسه جزء مدارس سمپاد و 56 واحد مربوط به مدارس نمونه دولتی است .
از محاسن مدارس خاص می توان به استفاده از حداکثر ظرفیت ذهنی دانش آموز ، اوقات بیکاری و اتلاف وقت حداقل ، توجه ویژه بر وضعیت ذهنی، تحصیلی و افزایش انگیزه دانش آموزان در این مدارس برای رقابت بیشتر اشاره کرد .
اما نباید گرفتار محاسن و ویژگی های این مدارس شد زیرا به گفته کارشناسان این مدارس معایبی نیز دارند .
برخی از معایب برنامه های آموزشی و پرورشی دانش آموزان مدارس خاص عبارت است از: احساس غرور و برتری کاذب در درون دانش آموز به دلیل خاص بودن این دانش آموزان و همچنین شناسایی و جداسازی آنها ، بالا بودن توقع و انتظارات زیاد والدین ، مدرسه و… از این دانش آموزان و دور ماندن تیزهوشان از مسائل اجتماعی و عاطفی افراد عادی جامعه است.
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.