به گزارش خبرنگار ایرنا ، پروژه برقی کردن خطوط راه آهن شمال کشور به طول 370 کیلومتر با مشارکت روس‌ها و با اعتباری معادل یک میلیارد و 200 میلیون یورو اجرایی می‌شود .
راه آهن شمال از گرمسار در استان سمنان آغاز می شود و تا بندر ترکمن در استان گستان ادامه دارد و مسیر عبور راه آهن شمال از بسیاری شهرهای مازندران از جمله پلسفید شهر ورودی به استان ، زیراب ، شیرگاه ، قائمشهر ، ساری ، نکا ، بهشهر و گلوگاه می گذرد و 80 درصد ایستگاه های این شرکت از درون این شهرها می گذرد .
ویژگی که بنا به اظهار نظر مسئولان راه آهن شمال مزیت های این خطوط ریلی و بستری مهم برای اجرای پروژه برقی کردن خطوط به شمار می رود .
همچنین عبور این خطوط ریلی در طول مسیر جاده های پرترافیک کشور از جمله جاده قائمشهر به ساری را نیز می توان از دیگر ویژگی و شاخصه مسیر راه آهن شمال نام برد که با برقی کردن راه آهن می تواند نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی این مسیرها بویژه در پیک سفرهای نوروزی و تابستانه ایفا کند .
*راه آهن گزینه مناسب برای رفع مشکلات توسعه وایجاد راهها
رئیس اداره مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل مازندران در این خصوص گفت : از نظر حجم تردد ، جاده های مازندران سومین راه پرتردد کشور به شمار می رود .
محسن هاشمی افزود : 6 درصد تردد جاده های کشور در استان مازندران رخ می دهد در حالیکه کمی بیشتر از سه درصد راههای شریانی کشور در این استان قرار دارد .
وی میانگین تردد در مازندران را در روزهای عادی حدود 68 هزار دستگاه وسیله نقلیه در هر ساعت اعلام کرد و ادامه داد : در ساعات اوج ترافیک این میزان با افزایش حدود 2 برابری به 130 هزار دستگاه خودرو می رسد .
رئیس اداره مدیریت راههای مازندران همچنین از شدت گرفتن حجم تردد خودروها در اواخر هفته و تعطیلات به عنوان ویژگی جدا ناپذیر جاده های این استان گردشگر پذیر توصیف کرد .
وی گفت : در این ایام با افزایش تردد خودروها ، 9 درصد تردد جاده های کشور را جاده های این استان به خود اختصاص می دهند .
مازندران 10 هزار و 700 کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد .
هاشمی محدودیت زمین و بالتبع گران شدن هزینه تملک اراضی برای ایجاد راههای جدید و توسعه راههای قبلی را به عنوان مشکلات پیش رو در این بخش در مازندران ذکر کرد و ادامه داد : توسعه و ایجاد مدل های جدید حمل و نقل از جمله راه آهن می تواند در کاستن بار ترافیکی جاده های استان تاثیر بگذارد .
علاوه بر این همواره حمل و نقل جاده ای با توجه به مسائلی همچون بی دقتی در رانندگی و نامناسب بودن خودروها و جاده ها به عنوان عامل خطرآفرین و مرگبار به شمار می رود که جاده های مازندران نیز با توجه به پرترافیک بودن آن از این قاعده مستثنی نیست .
براساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی پزشکی قانونی مازندران پارسال 618 نفر در حوادث رانندگی در جاده های استان جان خود را از دست دادند .
بخش هایی از مسیر عبور راه آهن شمال از تعدادی شهرهای مازندران عبور می کند که با برقی شدن و اتصال دیگر شهرهای استان به این مسیر ، می تواند گزینه مناسب در جابجایی امن شهروندان و مسافران به تمامی نقاط استان باشد تا از این طریق با کاهش تردد جاده ای از میزان حوادث رانندگی کاسته شود.
در حال حاضر عمده حمل مواد اولیه به کارخانه ها و شهرک های صنعتی و نیز جابجایی تولیدات این کارخانه ها به صورت خودرویی انجام می شود که در زمان های پرترافیک جاده های مازندران همواره با گزینه محدودیت های ترافیکی و پشت خط ترافیک ماندن ختم می شود .
بجز بندر امیرآباد واقع در شرق استان مازندران که با ایجاد خط ریلی درون مجموعه از این ظرفیت حمل ونقل استفاده می کند بقیه
واحدهای صنعتی استان را می توان گفت کاملا بی بهره از استفاده حمل و نقل ریلی است .
*عبور مسیر توسعه مازندران از ریل راه آهن
برقی کردن خطوط راه آهن شمال ، پروژه ای که بارها و در سالهای گذشته از سوی مسئولان وعده داده شد و اما این بار و در نشست اخیر استاندار مازندران با مسئولان شرکت راه آهن کشور از کلید خوردن اجرای این پروژه خبر داده شد .
استاندار مازندران در این نشست با اعلام خبر آغاز اجرای پروژه برقی کردن راه آهن شمال گفت که پیش بینی می شود برای اجرای این پروژه چهار میلیارد یورو هزینه شود .
محمد اسلامی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این بخش می تواند بسترسازی خوبی برای توسعه استان باشد ، افزود : تفاهم نامه بعدی مبنی بر ایجاد و راه اندازی قطار حومه ای همچون اتوبوس که در مسیر های بابل ، قائمشهر و ساری تردد می کنند به عنوان بخش دیگری برای استفاده از ظرفیت های این خطوط ریلی است .
استاندار مازندران ادامه داد : اجرایی شدن این پروژه به عنوان راه عملیاتی برای کاهش بار ترافیکی در جاده های استان است .
* برقی کردن راه آهن شمال و مزیت ها
مدیر کل راه آهن شمال با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت از سال 1316 گفت : قرارداد برقی کردن مسیر راه آهن شمال که از اینچه برون در استان گلستان تا گرمسار در استان سمنان را شامل می شود ، با راه آهن روسیه و با سرمایه گذاری یک میلیارد و 200 میلیون یورویی اجرایی می شود .
یوسف گران پاشا اجرای این پروژه را دارای ابعاد چند بعدی و فواید مختلف از قبیل کاهش آلایندگی های صوتی و محیط زیست ، کاهش مصرف سوخت و خطرتصادف برشمرد .
وی ادامه داد : هم اکنون که فعالیت دیزل ها با سوخت گازوئیلی است در بخش های سوخت ، آلایندگی هوا و تصادفات به ترتیب یک هفتم ، یک بیستم و یک پنجاهم به نسبت حمل و نقل جاده ای کاهش دارد .
مدیر کل راه آهن شمال تاکید کرد : برقی کردن خطوط راه آهن شمال که استفاده از واگن های با سوخت برق را دارند باعث کاهش بیشتر آلایندگی هوا ، صوت و تصادف و نیز مصرف سوخت می شود که مقدار آن چند برابر وضعیت فعلی خواهد بود .
وی علاوه بر این مزیت ها ، برقی کردن خطوط راه آهن شمال را گامی برای رفع مشکلات پیش روی استان مازندران دانست و افزود : ترافیک و بار سنگین تردد خودروها گره بخش زیادی از شهرهای استان به شمار می رود .
گران پاشا گفت : برقی کردن راه آهن شمال که با برنامه گسترش این مسیر در تمامی شهرهای مازندران همراه است و می تواند بستر خوبی برای جابجایی مسافر بین شهری و کاهش بار ترافیکی باشد .
یوسف گران پاشا این خطوط را برخوردار از ظرفیت و پتانسیل برای برقی کردن دانست و افزود : وجود ایستگاههای راه آهن درون شهرها از جمله این ویژگی ها است .
از 22 ایستگاه راه آهن شمال کشور حدود 80 درصد آنها از درون شهرهای مازندران عبور می کند .
* اعلام آمادگی برای مشارکت ریل گذاری در شهرک های صنعتی
وی از آمادگی راه آهن برای مشارکت در ریل گذاری شهرک و نواحی صنعتی مازندران خبر داد و گفت که جلسات در این خصوص با شرکت شهرک های صنعتی استان برگزار شد تا انجام این کار مسیر حمل و جابجایی مواد اولیه و محصولات تولیدی از طریق ریل انجام شود .
به گفته گران پاشا در حال حاضر تنها بند امیرآباد با فراهم کردن زیر ساخت های لازم برای حمل بار را ایجاد کرده است که پارسال 256 هزار تن بار این بندر از طریق مسیر ریلی جابجا شد .
وی اضافه کرد : با بهره برداری مسیر 'رو رو ' این بندر در آینده نزدیک ، این ظرفیت جابجایی بار یه یک میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت .
* افزایش سه و نیم برابری جابجایی بار با قطار برقی
مدیرکل راه آهن شمال گفت که با برقی شدن این مسیر ریلی ، حجم انتقال و جا به جایی بار در این مسیر سه و نیم برابر می شود و از 2 میلیون و 200 هزار تن به هفت ونیم میلیون تن در سال افزایش می یابد .
وی افزود : همچنین با ایجاد قطارهای برقی بین شهری حجم جابجایی مسافر نیز در این مسیر افزایش خواهد یافت و انتظار می رود حتی به 2 برابر فعلی افزایش یابد .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.