به گزارش خبرنگار ایرنا ، پارسال در مجموع 618 نفر بر اثر حوادث رانندگی در مازندران جان باختند که 191 نفر عابر پیاده بودند .
بر اساس گزارش پزشکی قانونی مازندران ، 41 درصد عابرانی که سال گذشته بر اثر تصادف هنگام عبور از عرض خیابان های استان جان باختند بالای 61 سال سن داشتند .
این در حالی است که کمترین میزان تلفات در میان عابران پیاده مربوط به گروه سنی 11تا20 سال با 2 درصد بوده است .
همچنین بر اساس این گزارش ، بیشترین آمار مرگ عابران پیاده در این مدت در شهرستان‌های بابل با 38 ، ساری با 21 و قائمشهر با 20 مورد ثبت شده است در حالی که کلاردشت با یک تلفات ، امن ترین شهر برای عابران پیاده بود .
این گزارش حاکیست که 73 درصد از عابران پیاده به وسیله خودروهای سواری به کام مرگ کشیده شدند که خودروی پراید در مرگ 44 نفر دخیل بوده است.
خودروی نیسان که بیشترین آمار تردد آن در کشور مربوط به مازندران است ، باعث مرگ 13 درصد از عابران پیاده شد .
در حالی که به صورت سنتی افکار عمومی از خودروهای سنگین ترس و نگرانی دارند ، آمار پزشکی قانونی مازندران نشان می دهد تنها 6 درصد از مرگ عابران پیاده مربوط به تصادف با این خودروی سنگین بود. علت مرگ چهار درصد باقی مانده از عابران پیاده هم موتورسیکلت و دیگر انوع و وسایل نقلیه بوده است .
** چشم ها را باید شست
این آمار ضرورت تغییر نگاه جامعه را نسبت به سالمندان و چاره اندیشی برای حفاظت از این گروه سنی بویژه هنگام عبور از عرض خیابان ها برجسته می کند.
به صورت سنتی در جامعه ما چه در گروه رهگذران و چه در نگاه رانندگان ، تنها کودکان ، گروه توانخواه هنگام عبور از خیابان ها محسوب می شوند و موضوعی به عنوان سالمندی و آسیب پذیری هنگام گذر از خیابان ها مطرح نیست .
جمعیت استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی با سرعت بیشتری از میانگین کشوری در حال پیر شدن است و برابر برآورد دانشگاه علوم پزشکی هم اکنون حدود 12 درصد از جمعیت سه میلیون و 300 هزار نفری این استان بالای 60 سال سن دارند .
این وضعیت به همراه بسامان نبودن مسیرهای عبور از خیابان در نقاط درون و برون شهری برای عابران ، ضریب خطر مرگ را برای سالمندان دو چندان کرده است .
بسیاری از محل های عبور عابران در نقاط داخل شهرهای مازندران فاقد چراغ های راهنمایی است و در بیرون از شهرها هم تقریبا هیچ محل مشخص دارای حداقل ضریب امنیت برای عبور عابران وجود ندارد .
بر خلاف ذهنیت موجود ، عابران پیاده سالمند قادر به استفاده از پل های عابر پیاده فاقد آسانسور در داخل و بیرون شهرها نیستند و توان لازم را هم برای پیمودن مسافت های طولانی تا رسیدن به محل های امن عبور از عرض خیابان ندارند و به همین خاطر بیش از سایر گروههای سنی در معرض خطر مرگ قرار دارند .
بررسی اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران هم نشان می دهد که 90 درصد تصادفات منجر به مرگ عابرین پیاده در محل های غیر ایمن و خط کشی نشده رخ داده است.
رئیس اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان این که بیشتر سالمندان غرور خاصی در کمک گرفتن از دیگران دارند ، گفت : ضعف جسمانی بویژه در گرفتن گام بلندتر و تخمین سرعت خودرو و از همه مهم تر عبور از عرض خیابان های های غیر امن سبب تصادفات منجر به مرگ آنان می شود.
سرهنگ رحیم باقری افزود : همه رانندگان و خانواده های دارای سالمند باید بیشتر مراقب این افراد باشند ، چرا که این افراد قادر به تشخیص درست سرعت خودروها نبوده و همچنان فکر می کنند بیشتر خودروها مانند پیکان های پیش از دهه 70 هستند .
وی در عین حال به وجود تصادفات در محل عبور خط عابر پیاده که منجر به فوت شده ، اشاره کرد و بیان داشت : اینکه 10درصد فوتی های عابرین پیاده در این مکان ها بوده که نشانگر بی توجهی رانندگان است و آنان مقصر اصلی شناخته می شوند.
** همیشه راننده مقصر نیست
سرهنگ باقری همچنین بر ضرورت تغییر نگرش و ذهنیت جامعه در باره مقصر تصادفات تاکید کرد و گفت : اصولا افکار عمومی پس از هر تصادف عابر پیاده این پاسخ را دارد که ' عابرین پیاده کور هستند و در هر حالت راننده مقصر است ' .
وی افزود : بر اساس قانون ، رانندگانی که خارج از خط عابر پیاده ، 100 متر یا نزدیکتر از این مسافت به پل های هوایی و یا زیرگذرهای ویژه عابرین پیاده تصادف کنند ، مقصر شناخته نمی شوند و بیمه نیز خسارتی پرداخت نمی کند.
رئیس اداره عملیات کنترل ترافیک راهنمایی و رانندگی مازندران در عین حال به وجود برخی مشکلات ایمن سازی عبور عابرین پیاده در شهرهای استان اشاره کرد و توضیح داد : خط کشی ها و علائم در بسیاری از خیابان های شهری برای عبور عابرین مشخص شده نیست و شهرداری ها مقصر شناخته می شوند.
وی ادامه داد : باید بپذیریم که بیشتر سالمندان قادر به عبور از پل های هوایی سنتی نبوده و باید این معابر به پل های برقی مجهز شوند.
سرهنگ باقری گفت : شهرداران در شهرها و مسئولان راه و شهرسازی در بیرون از شهرهای استان باید نسبت به ایمن سازی محل عبور عابرین پیاده اقدام عملی کنند.
وی بر ضرورت رعایت سرعت مطمئن و دیگر مقررات هنگام رانندگی هم تاکید کرد و افزود : بررسی ها نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه در حین رانندگی، تصادفات متعددی را در جاده های مازندران رقم می زند .
بر اساس آمار رسمی نیروی انتظامی 70 تا 90 درصد علت مرگ ها و آسیب های تصادفات ، ناشی از خطای انسانی است . بی توجهی به جلو ، صحبت کردن با موبایل ، غذا خوردن و شوخی کردن هنگام رانندگی ، سرعت بالا ، انحراف به چپ از جمله مهم ترین خطاهای انسانی هنگام رانندگی محسوب می شود.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.