رئیس کل دادگستری مازندران گفت:قاضی در امر قضاوت باید تلاش و به درستی قضاوت کند تا اصحاب پرونده از بی‌طرفی قاضی یقین داشته و دادگاه را عدلیه امین بدانند.

به گزارش ایلنا از ساری، حجت‌الاسلام محمد علی تقوی فرد امروز در مراسم تحلیف دوره چهارم کارآموزان قضایی دادگستری مازندران اظهار داشت: قضات در کار قضاوت به اقشار ضعیف جامعه توجه کنند و وضع ظاهر فرد در تصمیم قضایی نباید تاثیرگذار باشد و زمانی که وقت صدور رای رسید، از عواقب آن نهراسند و با شجاعت و با نگاه عادلانه حکم صادر کنند.

وی با تاکید بر اینکه قسم خوردن برای اجرای عدالت در دستگاه قضایی استان باید برای اجرای عدالت و مسئولیت ناشی از آن باشد، افزود: باید آنچه که قرآن کریم به آن اشاره کرده را اجرا کنیم؛ به طوری که اجرای عدالت را مردم احساس کنند و اینجاست که مردم احساس آرامش خواهند کرد.

تقوی فرد افزود: قاضی در امور اجتماعی و در زمان قضاوت باید یک شخص بی طرف باشد نباید حس قدرت کند و باید با یک نگاه مساوی بین مراجعه کنندگان عادلانه رفتار کند.

وی به اهمیت بحث قضا و قضاوت اشاره کرد و بیان داشت: قضا و قضاوت، مشخص ترین، جایگاهی است که از نظر حقوقی، فقهی و اجتماعی، بسیار اهمیت داشته وازطرفی، پرچالش ترین منصب در سازمان حکومتی است.

رئیس کل دادگستری مازندران به جایگاه مهم قضاوت اشاره کرد و افزود: شأن قضاوت در ساختار حاکمیت اسلامی بر گرفته از شأن قضاوت پیامبر اکرم (ص) است و بهترین اجرای حکم و عدالت، اجرای احکام قرآن بوده و قضات جوان باید از رفتار و کردار پیامبران در امر قضاوت الگوی برداری کنند تا در امر قضاوت موفق و دچار لغزش نشوند.

وی به قضاوت حضرت داود (ع) و جایگاه ایشان در این امر اشاره کرد و گفت: خداوند حضرت داوود را به قضاوت بر پایه حق فرا خواند و ما قضات باید به آن بیند یشیم که این منصب جایگاه حضرت داوود است و کسانی که به این منصب می رسند باید در امر قضا، کار خدایی انجام دهند.

رئیس کل دادگستری مازندران بی‌طرفی در امر قضاوت را برای قاضی یک اصل دانست و افزود: قاضی در امر قضاوت باید تلاش و به درستی قضاوت کند تا اصحاب پرونده از بی‌طرفی قاضی یقین داشته و دادگاه را عدلیه امین بدانند.

تقوی فرد صبر و بردباری را از طاقت فرساترین امور در کار قضاوت برشمرد و گفت: درنگ و تامل در اتخاذ تصمیم قضایی منشا خیرات است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.