به گزارش خبرنگار ایرنا ، اگر چه به ظاهر جمعیت روستاییان مازنی در مقایسه با کشور بالاست ، ولی حداقل حدود 10 تا 15 درصد از این جمعیت را خوش نشینانی تشکیل می دهند که به صورت فصلی و بیشتر در بهار و تابستان و ایام مناسبتی به روستا می روند و چالش کم آبی را در این مناطق دامن می زنند .
بنا بر آمار شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران ، خوش نشینان با سکونت موقتی در روستاها نه تنها از امکانات تعبیه شده برای جمعیت روستایی بهره می گیرند ، بلکه در زمینه خدمات عمومی مانند آب ، برق و غیره هم تعرفه ای برابر چه در حق انشعاب و چه در مصرف پرداخت می کنند .
طبق گزارش سازمان هواشناسی ، میزان بارش در مازندران در سال زراعی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 20 درصد کاهش یافت و میزان کاهش در آب های سطحی و زیرزمینی بین 35 تا 40 درصد رسید.
اتکاء 90 درصد تامین آب مازندران به خصوص روستاها به آب های زیرزمینی و چشمه و فرسودگی یک سوم شبکه که هدر رفت آب را افزایش می دهد ، در کنار افزایش روز افزون جمعیت خوش نشین ، تامین آب روستاهای استان را با چالش جدی مواجه می کند.
** کم آبی در روستاها
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت که تغییر جوی و کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر سایه خشکسالی را در مناطق روستایی این خطه نیز گستراند و مشکل کم آبی را در این مناطق سکونتگاهی جدی تر کرد.
مجید عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : جدی بودن کمبود آب در روستاها را زمانی می توانیم درک کنیم که بدانیم 90 درصد از آب مورد نیاز روستاها از چشمه ها و چاهها تامین می شود.
وی گفت : آب چشمه ها و حتی چاهها عمدتا از بارش برف تامین می شود و مازندران علاوه بر کاهش میزان بارندگی در وضعیت کلی ، در سال های اخیر با کاهش جدی بارش برف و کاهش وسعت ذخایر برفی مواجه شده است .
عبداللهی تغییر مصرف آب در روستاها و حضور ساکنان فصلی یا خوش نشینان را عامل تشدید کننده کم آبی در روستاها دانست و افزود : اضافه شدن ساکنان موقت در بدنه روستایی که امکانات را به تعرفه ساکنان اصلی و دایمی دریافت می کنند، در آینده می تواند کم آبی را به چالش جدی در روستاها تبدیل کند.
وی راهکار کاهش این چالش را تغییر الگوی مصرف در روستاها ، افزایش تعرفه آب و اخذ انشعاب روستایی به خصوص برای ساکنان فصلی پیشنهاد کرد.
تعرفه آب مصرفی روستاییان برای هر هزار لیتر ( یک متر مکعب) یک هزار و 700 تا 2 هزار ریال و حق انشعاب نیز برای هر مشترک حدود 2 میلیون ریال است.
در مازندران 420 هزار مشترک آبفای روستایی هستند.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.