سید حسین قاسمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه اغلب خانواده های دارای دانش آموزان استثنایی اقشار کم درآمد و حتی بی بضاعت هستند، افزود: در آمد کم و هزینه های بالای بیماری های این دانش آموزان ، کفاف هزینه ایاب و ذهاب دانش اموزان استثنایی را نمی دهد.
وی اظهار کرد: در بسیاری از شهرها و استان ها مانند تهران شهرداری ها تمام هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی را بر عهده گرفته اند و پرداخت می کنند.
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت : کمک به دانش آموزان استثنایی نه وظیفه خاص آموزش و پرورش بلکه همه نهاد های دیگر است اما برخی نهاد ها مانند بهزیستی فقط هزینه سرویس دانش آموزان معلول جسمی و حرکتی را می دهد و برای دیگر دانش آموزان از این دست ، هزینه ای پرداخت نمی کند .
قاسمی ادامه داد: با توجه به بالا بودن هزینه درمان معلولان، بیشتر والدین این دانش آموزان با معلولیت شدید قادر به پرداخت هزینه ایاب و ذهاب فرزندانشان به مدارس نبودند .
وی همچنین استفاده از بخشی از منابع مدرسه برای تامین هزینه ایاب ذهاب را یکی از اقدامات جلوگیری از بازماندن دانش آموز از تحصیل اعلام کرد و افزود : اما این هم کافی نیست زیرا هزینه های مدارس ابتدایی نیز بسیار است و منابع مدرسه کفاف استهلاک مدرسه را نیز نمی دهد .
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی مازندران گفت: بر اساس قانون مقرر شد که وزارت آموزش و پرورش و سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ماهانه با پرداخت یک میلیارد و 940 میلیون ریال اعتبار هزینه ایاب و ذهاب دانش اموزان استثنایی مازندران را پرداخت کنند .
قاسمی اظهار کرد : اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی در حال حاضر فقط 55 درصد از این میزان تامین می شود و باقی آن توسط خانواده این دانش آموزان پرداخت می شود .
گفتنی است که از سال 1393 با تصویب لایحه پرداخت هزینه ایاب و ذهاب دانش آموزان استثنایی در مجلس شورای اسلامی ، ردیف بودجه ای برای آنان در نظر گرفته شده است .
مازندران بیش از 2 هزار و 800 دانش آموز استثنایی در سه مقطع ابتدایی ، متوسطه اول و هنرستان دارد که در 53 مدرسه و بیش از 30 مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری در حال تحصیل می باشند .
دانش آموزان و یا کودکان استثنایی ، افرادی معلول و یا مستعد معلولیت هستند که نسبت به افراد معمولی دارای نیازهای استثنایی و حمایت های ویژه هستند .
کودکان استثنایی با افراد متوسط و طبیعی در زمینه ی ویژگی های ذهنی، توانایی های حسی، توانایی های ارتباطی، رفتار اجتماعی و خصوصیات جسمی متفاوت هستند و این تفاوت ها به اندازه ای است که کودکان برای شکوفا ساختن هرچه بیشتر استعدادهای خویش به برنامه های درسی مختلف و خدمات آموزشی ویژه ای نیازمند می باشند.
البته کودکان استثنایی دارای طیف وسیعی هستند و بر این اساس در چند سال گذشته برای تشخیص معلولیت و یا همان سطح استثنایی بودن آنها ، در زمان بدو ورود به مدرسه و یا حتی زودتر مورد غربالگری قرار می گیرند .
بر اساس آمار آموزش و پرورش استثنایی مازندران سال 96 بیش از 60 هزار دانش آموز کلاس اولی قبل از ثبت نام غربالگری آمادگی تحصیلی و آمادگی جسمانی شدند که از این میزان بیش از 98 درصد به مدرسه های معمولی هدایت شدند و باقی در مدارس استثنایی ثبت نام شدند .
مازندران بیش از 530 هزار دانش آموز دارد که در حدود چهار هزار مدرسه تحصیل می کنند .
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.