به گزارش خبرنگار ایرنا ، اجرای مرحله نخست طرح گلستان محمدی در ساری از دیروز جمعه آغاز شد و قرار است در این چارچوب که از زیرمجموعه های طرح رونق دادن به کسب و کارهای کوچک است ، 500 هکتار از زمین های مرکز استان زیر کشت گل محمدی قرار گیرد.
رونق دادن و گسترش کسب و کارهای کوچک با تمرکز بر اشتغالزایی در روستاها یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید در سال جاری است .
استاندار مازندران پیش از این اعلام کرد که دولت در سال جاری برای رونق مشاغل خرد و ایجاد کسب و کارهای کوچک در مازندران با اولویت مناطق روستایی ، یکهزار و یکصد میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی اعتبار اختصاص داده است .
آمار مراجع رسمی نشان می دهد تاکنون بیش از سه هزار و 700 نفر واجد شرایط و متقاضی دریافت تسهیلات در مازندران از طریق سامانه ' کارا ' برای دریافت این تسهیلات نام نویسی کرده اند.
مدیر جهاد کشاورزی ساری روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : همسو با ایجاد اشتغال خرد در روستاها ، طرح گلستان گل محمدی در 500 هکتار از زمین های بخش دودانگه این شهرستان آغاز شده است.
رضا پورفلاح افزود : این طرح از امسال به مدت چهار سال و سالانه در 120هکتار اجرا می شود و نخستین گام در این زمینه روز گذشته برداشته شده است .
وی گفت : طرح گلستان محمدی در ساری با پرداخت حدود 10میلیارد ریال اعتبار سرمایه گذاری دولتی به 187بهره بردار آغاز شده است و در کنار کاشت گل محمدی در مزارع ، 2 کارگاه گلابگیری ، اسانس گیری و مربا پزی گل محمدی هم در بخش دو دانگه راه اندازی می شود.
پورفلاح یکی از ویژگی های این طرح را پرداخت تسهیلات بلاعوض آبیاری تحت فشار به بهره برداران اعلام کرد و افزود : 30 میلیارد ریال اعتبار هم برای این منظور تخصیص یافته است .
کشاورزانی که در زمینشان گل محمدی کشت می کنند ، می توانند تا 85 درصد هزینه انجام شده برای آبیاری تحت فشار را در قالب تسهیلات بلاعوض دریافت کنند.
به گزارش ایرنا ، مازندران حدود 400 هزار هکتار اراضی شیب دار دارد که جهاد کشاورزی به دلیل مشکلات خشکسالی ، سرمازدگی و هزینه بالای کشت محصولاتی مانند گندم ، جو و علوفه ، زراعت گیاهان دارویی از جمله پرورش گل محمدی را در این اراضی به کشاورزان توصیه کرده و حمایت می کند.
بر اساس اعلام مدیریت جهاد کشاورزی ساری ، دومین جشنواره گلابگیری در بخش دودانگه این شهرستان امسال 21 و 22 اردیبهشت برگزار می شود.
سال گذشته در 15 هکتار از اراضی شیب دار منطقه دودانگه ساری ، پنج هزار نهال گل محمدی کاشته شده بود.
امسال نیز تاکنون با افزایش زمین زیرکشت به 20 هکتار ، 15 هزار نهال گل محمدی در این منطقه کاشت شده است.
روستاییان منطقه دودانگه سال گذشته از هر هکتار زمین زیر کشت گل محمدی تا 10 میلیون تومان گلاب تولید کرده و فروختند.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.