تنکابن همچون بسیاری از شهرستان های استان مازندران سالهاست که از داشتن شبکه انتقال و تصفیه خانه فاضلاب های شهری بی بهره است و با وجود آنکه در سال های اخیر اقداماتی برای لوله گذاری خطوط انتقال فاضلاب شهری در برخی از نقاط شهر تنکابن صورت گرفت اما تا رسیدن به مرحله بهره برداری فاصله زیادی وجود دارد.
در یک سال گذشته شهرداری و شورای اسلامی شهر تنکابن به منظور حفاظت از سلامت شهروندان ، اکوسیستم دریای خزر و منابع آب زیرزمینی تلاش زیادی نمود تا با کمک یکی از شرکت های دانش بنیان این معضل را به حداقل برسانند و در این راستا اقدام به امضاء تفاهمنامه تاسیس مجموعه تصفیه فاضلاب شهری تنکابن نمودند.
بر اساس این تفاهمنامه شرکت مذکور با روش ' ام بی آر' فاضلاب های شهری را به آب کشاورزی جهت استفاده باغداران و کشاورزان تبدیل خواهد کرد که با بهره برداری از آن گام بسیار بزرگی در این زمینه برداشته خواهد شد.
رییس شورای اسلامی شهر تنکابن با ابراز خرسندی از امضای این تفاهمنامه به خبرنگار ایرنا گفت : تلاش های زیادی در حوزه محیط زیست بویژه در بخش شیرابه ها ، زباله و فاضلاب شهری صورت گرفته و امیدواریم با اجرای این طرح ها ، تنکابن را به عنوان شهری سبز معرفی نماییم.
علیرضا فلاحتکار طول پروژه فاضلاب شهری در تنکابن را 165 کیلومتر عنوان کرد و افزود : قرار بود اعتبار این پروژه از محل بانک توسعه اسلامی تامین گردد که متاسفانه این اتفاق نیافتاد و پروژه به حالت نیمه تعطیل درآمده که امیدواریم در سال 97 اعتبارات لازم تخصیص یابد.
وی با انتقاد از تخلیه فاضلاب های شهری توسط برخی خودروهای لجن کش در دل طبیعت ، اظهار داشت: با استقرار تجهیزات این شرکت تمامی فاضلاب ها به آنجا منتقل خواهد شد تا پس از تصفیه به آب کشاورزی مورد نیاز کشاورزان تبدیل شود.
فلاحتکار گفت : با فعالیت این شرکت ضمن جلوگیری از انتشار آلودگی های زیست محیطی ، شاهد ورود تکنولوژی های نوین در بخش های دیگر این شهر خواهیم بود.
شهردار تنکابن نیز با تاکید بر اینکه محیط شهری باید از سلامت جسم و روان برخوردار باشد ، گفت: استقرار این شرکت دانش بنیان منوط به واگذاری زمین بود که بلافاصله با همکاری شورای شهر مراحل واگذاری صورت پذیرفت تا تجهیزات لازم در آن مستقر گردد.
محمد زرودی همچنین به احداث تصفیه خانه شیرابه ناشی از زباله منطقه پرده سر اشاره کرد و افزود : در این زمینه نیز با یکی از شرکت های بسیار فعال و قوی مذاکرات خوبی صورت گرفت و در آینده نزدیک نتایج خوبی حاصل خواهد شد.
وی اظهار داشت : امیدواریم مجموع این اقدامات بتواند رضایتمندی شهروندان خوب تنکابنی را جلب نماید.
یک کارشناس محیط زیست در این باره گفت : آلودگی های ناشی از آلاینده ها از قبیل زه آب های اراضی کشاورزی، پساب های صنعتی، شهری و خانگی اثرات سوء و جبران ناپذیری بر منابع حیاتی وارد می کند و از طرفی سلامتی و بهداشت جوامع را به خطر می اندازد.
سهراب ملکیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، ارتقای سطح بهداشت جامعه ، حفاظت ، حراست و صیانت از محیط زیست ، جلوگیری از آلودگی منابع آبهای زیرزمینی ، تلطیف هوا با توسعه فضای سبز ، جلوگیری از مصرف فاضلاب خام در کشاورزی و مزارع و اشتغال زایی طرح را از تاثیرات راه اندازی تصفیه خانه ها برشمرد.
وی اظهار داشت : متاسفانه روزانه 6 هزار و 700 متر مکعب فاضلاب شهر تنکابن به دریا می ریزد و بنابراین باید هر چه سریعتر نسبت به این معضل زیست محیطی اقدام شود.
به گفته این کارشناس ، در شرایطی که کشور با بحران آب مواجه است با تصفیه نکردن فاضلاب‌ها این منابع آبی را از دست می‌دهیم و این در حالیست که با باز چرخانی فاضلاب‌ها می‌توان از آنها برای کشاورزی و صنعت استفاده کرد.
وی یادآور شد : هر یک‌‌ متر‌‌‌ مکعب از فاضلاب به صورت خام (تصفیه نشده) می تواند 60-40 متر مکعب آب را آلوده ‌کند لذا ایجاد تصفیه خانه ها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.
فرماندار تنکابن هم در این باره گفت : مجموعه مدیریت شهری با واگذاری زمین به شرکت دانش بنیان نشان دادند که عزم خود را برای رفع معضل فاضلاب شهری جزم کرده اند که جای تقدیر و تشکر دارد.
سید امیر حسینی جو با ابراز نگرانی از ورود پساب ها و فاضلاب های شهری به رودخانه ها و دریاها ، افزود : رفع معضل فاضلاب ها نیازمند شکستن نگاه سنتی و انجام کارهای مدرن و متفاوت جهت دستیابی به نتیجه مطلوب است.
وی اظهار داشت : اقداماتی که قرار است در تنکابن انجام شود یک تلاش کاملا ایرانی بوده که توسط دانش آموختگان این سرزمین صورت خواهد گرفت.
رییس کارگروه سلامت شهرستان تنکابن افزود : با تخصیص اعتبار لازم روند اجرایی پروژه اگوی شهری نیز تسریع می یابد و گام بزرگی در زمینه سلامت مردم برداشته خواهد شد.
مدیرکل دفتر نظارت بر بهره برداری فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از پوشش 47.6 درصدی شبکه فاضلاب شهری کشور خبر داد و گفت : اکنون 27.5 میلیون نفر از جمعیت شهری کشور تحت پوشش تاسیسات فاضلاب قرار گرفته اند.
بهمن وکیلی با بیان اینکه هنوز بخشی از این تاسیسات فاضلاب به تصفیه خانه ها متصل نشده است ، افزود : به همین دلیل جمعیت تحت پوشش تصفیه خانه های فاضلاب از جمعیت تحت پوشش تاسیسات فاضلاب کمتر است.
وی با بیان اینکه تاکنون 184 تصفیه خانه فاضلاب به مدار بهره برداری وارد شده است، اظهار داشت : از مجموع 27.5 میلیون جمعیتی که تحت پوشش تاسیسات فاضلاب قرار گرفته اند، فاضلاب 18 میلیون نفر به تصفیه خانه ها وارد می شود و فاضلاب 10 میلیون نفر دیگر، به دلیل احداث نشدن تصفیه خانه یا متصل نشدن به تصفیه خانه ها، کماکان به چاه های جذبی و سنتی می ریزد.
وکیلی با تاکید بر اینکه در شرایط کمبود منابع آب باید به سمت استفاده مجدد از پساب ها برویم، گفت: با توجه به خشکسالی های های سالهای اخیر، استفاده از پساب یک راهکار ساده و در دسترس است.
وی ادامه داد: برآوردها حاکی از این است که 70 درصد آب مصرفی در منازل به فاضلاب تبدیل می شود که می توان این آب تلف شده را تصفیه کرد و پساب آن را در بخش های مختلف کشاورزی، صنعت و فضای سبز مورد استفاده قرار داد.
تاکنون 41 طرح تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت یک میلیون و 100 هزار مترمکعب در دولت یازدهم به بهره برداری رسید.
شهرستان 165 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
/1602/7513/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.