به گزارش خبرنگارایرنا، ظرفیت اسمی این واحد صنعتی فولاد تولید کننده مفتول سیمی 450 هزار تن در سال است و بیش از 100 کارگر دراین واحد صنعتی به کار اشتغال داشتند.
این دومین مجتمع فولادی در بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد در شرق مازندران است که در مدت کمتر از یکسال گذشته فعالیتش متوقف می شود.
پیش از این مجمع فولاد شماره یک امیرآباد تولید کننده میلی گرد به دلیل رکود پروژه های عمرانی و ناتوانی این واحد در رقابت با تولیدکنندگان مشابه با حدود 80 کارگر تعطیل شد و کارگران این واحد از بیمه بیکاری استفاده می کنند.
** رکود پروژه های عمرانی و مشکل مالی
مدیرعامل سابق واحد صنعتی فولاد امیرآباد گفت که این واحد صنعتی یکی از 10 پروژه صنعتی و عمرانی بود که سال گذشته در سفر رئیس جمهوری به مازندران در بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد افتتاح شد.
کاظم سلامت به خبرنگارایرنا افزود : این واحد صنعتی در کمتر از یکسال از دوران فعالیت به دلیل فروش نرفتن تولیداتش به علت رکود پروژه های عمرانی و مشکل مالی با افزون بر 100 کارگر مجبور به توقف تولید شد.
وی اضافه کرد : ما برای رفع بحران مالی درخواست تسهیلات 500 میلیاردریالی داشتیم که از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با گذشت حدود یکسال مورد تایید قرار نگرفت و مجتمع نیز به دلیل نداشتن نقدینگی قادر به فعالیت نیست.
سلامت به سووال خبرنگارایرنا در پیرامون ضمانت شرکت در مورد فعالیتش پس از دریافت تسهیلات 500 میلیارد ریالی با وجود رکود پروژه عمرانی پاسخ نداد.
به گفته وی شرکت تحت مدیریتش برای تکمیل این واحد صنعتی افزون بر 3 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری را بدون دریافت تسهیلات هزینه کرد.
** قرارداد سخت گیرانه سازمان بنادرنقطه کور در تعطیلی
مدیرکل صنعت،معدن وتجارت مازندران قراردادهای سخت گیرانه بنادرودریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد را عامل اصلی در به تعطیلی کشیده شدن این واحد صنعتی دانست.
محمدمحمدپورعمران به خبرنگارایرنا گفت: شرط بندرو منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با سرمایه گذار در واگذاری زمین، بهره برداری واحد در زمان مقرر( مطابق با قرارداد) بود که این واحد به دلیل تحریم و تاخیر در خرید ماشین آلات و انتقال به ایران، در زمان مقرر مورد توافق به بهره برداری نرسید.
وی اضافه کرد: بندرومنطقه ویژه اقتصادی امیرآباد پس از این که این واحد در زمان مقرر به بهره برداری نرسید، درخواست خسارت کرد و این واحدنیز نتوانست این غرامت را به دلیل مشکلات مالی و رکود فروش بپردازد.
دبیرستاد تسهیل ورفع موانع تولید مازندران تامین 100 درصد مواد اولیه ( ضایعات) این واحد از کشورهای آسیای میانه برای استفاده از اسکله بندر را از دیگر قراردادهای سخت گیرانه برای این واحد صنعتی دانست که تعطیلی ان را موجب شد.
محمدپوردلیل محقق نشدن دومین توافق نامه شرکت فولاد امیرآباد با بنادر را افزایش تعرفه واردات فولاد در هیات دولت برای حمایت از تولید داخلی دانست.
وی اضافه کرد : با وجود مصوبه دولتی و درخواست ستاد تسهیل برای گره گشایی بنادر از این واحد صنعتی تاکنون این عقب نشینی از سوی بنادر انجام نشد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران اولویت برنامه سال جاری دستگاه متبوع خود را برگشت 65 واحد مشکل دارصنعتی به تولید ازجمله مجتمع فولاد امیرآباد دانست.
محمدپورافزایش قیمت نهایی تولید، رکود پروژه های عمرانی وتعرفه گمرکی مصوبه دولت برای واردات فولادبرای حمایت از تولید داخل را عامل دیگرتاثیر گذاربرتعطیلی این واحد صنعتی بیان کرد.
رئیس امور بندری بنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد با رد تاثیرگذاری قرارداد بنادرومنطقه ویژه اقتصادی درتعطیلی مجتمع فولاد امیرآباد،تعرفه بالای گمرکی ورکود اقتصادی را دلیل اصلی برتعطیلی این واحد صنعتی درکمتر از یکسال پس ازافتتاح می داند.
صالحی درگفت وگو با خبرنگارایرنا گفت که با وجود بدعهدی این واحد صنعتی نسبت به تعهدات قانونی که بدهی 120 میلیاردریالی این واحد به بنادرومنطقه ویژه اقتصادی امیرآباد را برجای گذاشت، ولی هیچ فشاری بر واحد برای پرداخت وجود نداشته که بتواند باعث تعطیلی فولاد امیرآباد شود.
وی اضافه کرد : با وجود بدعهدی این واحد صنعتی و بدهی ، بنادر درخواست بازنگری در قرارداد را برای دوره جدید به مدیران این واحد پیشنهاد کرده ولی تاکنون مدیران این واحد به بهانه مشخص نبودن هیات مدیره در نشست برای بازنگری شرکت نکردند.
رئیس امور بندری بنادرودریانوردی ومنطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت که این دومین مجتمع فولادی امیرآباد است که با سرمایه گذاری ( امین ساسان مدلل ) در پنج سال اخیر به دلایل نامعلومی فعالیتشان متوقف شد.
صالحی اجبار این واحد صنعتی به تامین مواد اولیه از خارج نیز توضیح داد که طبق قانون بنادر و منطقه ویژه اقتصادی، زمین در این مناطق به سرمایه گذارانی داده می شود که بخواهند بخشی از مواد اولیه را از اسکله بندر وارد کنند.
به گفته وی در قرارداد فی مابین قرار شد تا 50 درصد از مواد اولیه از خارج و 50 درصد از داخل تامین شود و برابر با میزان مواد اولیه وارداتی از خارج باید سرمایه گذار هزینه بندری را پرداخت کند.
وی اضافه کرد : تاکنون این قرارداد نیز از سوی سرمایه گذار عملیاتی نشد، ولی طبق قانون باید هزینه بندری را پرداخت کند.
ساخت بندرامیرآباد درسال ۷۵ ابتدابه تصویب هیات وزیران و در سال ۱۳۷۶ از سوی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد به عنوان منطقه ویژه اقتصادی به تصویب رسید.
در شرایط فعلی این گذرگاه اقتصادی ۱۵ اسکله دارد که سالانه حدود ۷,۵ میلیون تن ظرفیت بارگیری و تخلیه دارد و طرح اسکله رو رو و اتصال آن به شبکه ریلی سراسری کشور نیز با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اجراست.
بندرامیرآباد تنها بندر استان های شمالی کشور است که متصل به شبکه ریلی سراسری کشور است و تاکنون افزون بر 10 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری صنعتی در این منطقه اقتصادی انجام شد.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.