محسن اعرابی روز چهارشنبه در جلسه شورای ورزش همگانی استان مازندران افزود : براساس آخرین مطالعات وزارت بهداشت ، 40 درصد مردان و 59 درصد زنان مازندران تحرک کافی ندارند .
وی ابتلا به بیماری های غیر واگیر و آسیب زننده دیابت ، چربی و فشار خون را به عنوان نخستین اثرات جسمانی ناشی از کم تحرکی و اضافه وزن در افراد نام برد و ادامه داد : متاسفانه این استان در زمینه ابتلا افراد به این بیماری ها جز پنج استان اول کشور به شمار می رود .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تاکید کرد : کودکان این استان از نظر اضافه وزن وضعیت خوبی ندارند و جز کودکان چاق به شمار می روند .
گزارش های رسمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی نشان می دهد که بیش از 20 درصد از کودکان ایرانی دچار اضافه وزن هستند .
وی از عمده ترین دلایل کم تحرکی مردم مازندران را نبود و کمبود امکانات و فضاها برای انجام ورزش همگانی دانست و ادامه داد : مازندران غنی و برخوردار از فضای سبز جنگلی می باشد اما مردم این استان در برخورداری از فضاهای مناسب برای انجام ورزش همگانی با محدودیت مواجه هستند .
* حرکت های جدید مدیریت شهری برای ورزش همگانی
اعرابی به صورت نمونه به نبود فضای پیاده روی شهروندان در ساری اشاره کرد و ادامه داد : تا چند وقت پیش ، قبل از افتتاح بوستان ملل علنا فضایی برای پیاده روی شهروندان مرکز استان مازندران وجود نداشت .
وی افزود : خوشبختانه با ایجاد این بوستان وسیع اکنون شهروندان از این فضا برخوردار شدند و گامی در جهت فعالیت های ورزش همگانی به شمار می رود .
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تجربه موفق دیگر شهرها در گسترش ورزش همگانی اشاره کرد و گفت : بررسی ها نشان می دهد ایجاد فضاهایی به طور مثال پارک ایل گلی در تبریز ، بوستان ملل در ساری و فضای تفرجگاهی در لاهیجان باعث شده تا مردم اوقات فراغت خود را در این مکان ها و برای پیاده روی انتخاب بکنند .
وی از مجموعه دست اندرکار مدیریت شهری ، روستایی و دیگر عوامل خواست تا برای رونق بخشیدن به ورزش همگانی در ایجاد اینگونه فضاها همت مضاعفی را بکار ببندند .
درتعاریف ورزشی ، اینکه هرکسی در هر کجا با هر بودجه ای بتواند وررش بکند و یا هرگونه فعالیت ورزشی و حرکتی غیر حرفه ای بدون هدف قهرمانی و تنها با انگیزه کسب سلامت و نشاط انجام دهد به عنوان ورزش همگانی تعریف شده است .
* مازندران عقب مانده در ورزش همگانی
مدیر کل ورزش و جوانان استان مازندران با اشاره به رشد 20 درصدی کسب مدال توسط ورزشکاران استان در سال گذشته گفت : ورزشکاران استان توانستند 490 مدال میادین مختلف ورزشی را از آن خود بکنند .
حبیب حسین زادگان در این نشست افزود : در حالی مازندران به موفقیت در ورزش قهرمانی می نازد که در ورزش همگانی به موفقیت های لازم نرسیدیم .
وی ادامه داد : با تلاش و اقدامات صورت گرفته در دولت یازدهم تاکنون تنها موفق شدیم شاهد حضور و فعالیت 21 درصد جمعیت استان در ورزش همگانی باشیم .
مدیر کل ورزش و جوانان مازندران که از کم تحرکی و بدنبال آن ابتلای به بیماری های غیر واگیر به عنوان تهدید مردم استان نام برد و گفت : با همکاری دستگاه های مرتبط می بایست در تحقق اهداف سند توسعه سلامت استان مازندران گامهای بلندتری برداریم .
* ورزش همگانی و ورزش بانوان اولویت های امسال
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران ازتوجه ویژه تر و جدی تر به ورزش بانوان و ورزش همگانی به عنوان یکی از اولویت های امسال در این استان ذکر کرد .
احمد حسین زادگان در این نشست گفت : برای رسیدن به این مقصود لحاظ کردن برخی مشوق ها از جمله مشوق های یارانه ای و یا ویژه را مورد نظر قرار می دهیم تا شاهد رشد و شکوفایی این 2 بخش ورزش در مازندران باشیم .
وی افزود : از طریق ورزش همگانی و نهادینه کردن ورزش می توانیم زمینه پرورش انسان های سالم از نظر جسمی را فراهم آوریم .
جذاب کردن فضاهای ورزشی ، شناسایی و ساماندهی پارک های ویژه بانوان ، ایجاد جاده سلامت در شهرستان ها و مشخص کردن تعداد فضاهای ورزشی ادارات بخشی از مصوبات امروز جلسه شورای ورزش همگانی مازندران بود .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.