به گزارش خبرنگار ایرنا ، در تعریف علم پزشکی کم شدن تعداد دندان های پوسیده و حرکت به سمت انجام ترمیم و جرم گیری دندان به عنوان حرکت رو به جلو برای ارتقای سلامت دهان و دندان افراد به شمار می رود .
مدیر گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : تا 2 سال قبل میانگین تعداد دندان های پوسیده هر مازنی 3 دندان بود که اکنون این رقم به 2 و هشت دهم کاهش یافته است .
محمد اسپهبدی افزود : با وجود تکان اندک در کم شدن میزان پوسیدگی دندان مردم مازندران اما هنوز هم این استان وضعیت خوبی در این زمینه ندارد .
وی ادامه داد : مازندران همانطور که از نظر چاقی و ابتلا به برخی بیماری ها همچون دیابت و فشار خون جز رتبه اولی های کشور است در زمینه پوسیدگی دندان نیز رتبه دار است .
مدیر سلامت دهان و دندان مازندران گفت که تا چند سال قبل مازندرانی ها از نظر پوسیدگی دندان رتبه اول کشور را داشتند و با فراهم کردن یکسری امکانات و تجهیزات دندانپزشکی در مراکز بهداشتی و انجام اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه این رقم به رتبه سوم رسید .
* افزایش چتر خدمات درمانی دندانپزشکی
وی از گسترش خدمات دندانپزشکی در سالهای اخیر و با اجرای طرح تحول سلامت در مازندران خبر داد و گفت : با راه اندازی کلینیک های ثابت و سیار دندانپزشکی علاوه بر افزایش خدمات بهداشتی در این حوزه زمینه ای فراهم شد تا روند پوسیدگی دندان کاهش یابد .
اسپهبدی افزود : با افزایش امکانات و خدمات ، دسترسی مازندرانی ها به خدمات دندانپزشکی نظیر جرم گیری و ترمیم دندان افزایش یافته است .
وی اضافه کرد : فعال شدن 2 کلینیک سیار دندانپزشکی از شهریور پارسال در مازندران و حضور آنها در مناطق محروم و صعب العبور علاوه بر ارائه خدمات به ساکنان این مناطق ، افراد معلول نیز برخودار از این خدمات شدند .
مدیر گروه سلامت دهان و دندان مازندران از افزایش حدود بیش از 40 درصدی ترمیم دندان در مازندران خبرداد و گفت : پارسال 50 هزار مورد ترمیم دندان در مراکز بهداشتی و کلینک های دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شد .
دانشگاه علوم پزشکی مازندران تعداد ترمیم دندان که در سال 95 در مراکز بهداشتی و کلینک های استان انجام شد را 35 هزار مورد اعلام کرد .
به گفته مدیر گروه سلامت دهان و دندان مازندران همچنین افزایش پنج برابری جرم گیری دندان به عنوان بخش دیگری از اقدامات موثر و لازم برای پیشگیری از پوسیدگی دندان در استان به شمار می رود .
وی تعداد جرم گیری دندان در سال گذشته را 15 هزار مورد اعلام کرد و گفت : این رقم در سال های ماقبل حدود سه هزار مورد بود .
* هزینه 10میلیارد ریالی برای سلامت دندان دانش آموزان
وی با اشاره به طرح ملی وارنیش فلوراید دانش آموزان اول تا هفتم مازندران ، اضافه کرد : این طرح از سال 93 برای تعداد محدود دانش آموزان مدارس استان آغاز شد و اکنون تمامی دانش آموزان این مقاطع را در بر می گیرد .
به گفته اسپهبدی در هر سال 2 مرحله از این طرح برای جامعه هدف انجام می شود که دانشگاه علوم پزشکی مازندران در هر مرحله اجرای آن 10 میلیارد ریال هزینه می کند .
وارنیش فلوراید ( استفاده از ژل فلوراید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ) و فیشور سیلنت ( پرکردن شیارهای باریک و عمیق دندان با مواد رقیق) که برای دانش آموز مقطع ابتدایی مازندران انجام می شود .
وی خاطرنشان کرد : با اقدامات پیشگیرانه بیماری های دندان که در سنین کودکی در حال انجام است پیش بینی می شود تا 30 درصد پوسیدگی دندان در نسل آینده مازندران کاهش یابد .
وی همچنین اصلاح نوع و نحوه غذا خوردن را عامل بسیار تاثیر گذار در ارتقای سلامت دندان مردم مازندران اعلام کرد و گفت : استفاده از فست فود ها و انواع شیرینی علاوه بر اینکه منجر به ابتلای افراد به بیماری های غیر واگیر دیابت و فشار خون می شود در پوسیدگی دندان نیز تاثیر دارد .
141 مرکز و کلینیک دندانپزشکی مازندران با در اختیار داشتن 172 یونیت و حضور 137 دندانپزشک به شهروندان استان خدمات ارائه می کند .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.