شهرستان قائمشهر بیش از 8 هزار و 500 هکتار اراضی شالیزاری دارد که از این میزان اب اراضی بیش از چهار هزار هکتار ان از طریق آببندان ها ، چاه و سد تامین می شود و مابقی آن باید از طریق آب بهنگام رودخانه ها تامین شود .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از حذف 50 درصد کشت ارقام پرمحصول در این شهرستان خبر داد و گفت که رقم محلی را جایگزین کرده ایم .
مجید جعفری با بیان اینکه در بحث آبیاری از جمله اموزش آبیاری تناوبی نیز اقداماتی انجام داده ایم ، افزود: بنا است که در زمان بحران کم آبی از سه چاه بلااستفاده در نساجی شماره یک ، نساجی شماره 2 و همچنین چاه سیاه رود در شرایط سخت استفاده و آب این چاهها را پمپاژ کرده و به رودخانه سیاه رود هدایت تا بتوان در شرایط بحرانی از آب این چاه ها استفاده کرد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با بیان اینکه برای مقابله با کم آبی حتی بنا است تا کشت مجدد را منسوخ اعلام کنیم ، گفت : به شالیکاران اجازه نخواهیم داد تا نسبت به کشت مجدد اقدام کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر میزان اراضی شالیزاری در این شهرستان را بیش از هشت هزار هکتار اعلام کرد و گفت که تاکنون بیش از 6 هزار و 605 هکتار آب تخت اولیه و بیش از 7 هزار هکتار شخم و شیار ان انجام شده است .
وی 54 هکتار اراضی این شهرستان را اماده نشاء اعلام کرد و گفت : تاکنون 5 هکتار نشاء برنج انجام شده است .
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائمشهر با بیان اینکه تاکنون کشاورزان این شهرستان با مشکل کم ابی مواجه نشده اند ، افزود : بیشترین مشکل کم آبی زمان آب تخت و گلدهی است که شالیکاران به آب بیشتری برای زمین های خود نیاز دارند.
مدیر آب منطقه ایی شهرستان های قائمشهر و جویبار نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه امسال شاهد کاهش 40 درصدی اورد رودخانه ها بوده ایم گفت که اما با مدیریت صحیح تاکنون کشاورزان با مشکل کم ابی مواجه نشده اند .
هادی نیک اختر با بیان اینکه برای مقابله با بحران آب ، اسفندماه سال گذشته نسبت به نوبت دهی آب اقدام کرده ایم ، افزود :این امر باعث شد تا آب بندان ها و سد برجستانک شهرستان قائمشهر صد درصد آب دهی شوند .
شهرستان قائمشهر 62 قطعه اب بندان با وسعت 299 هکتار دارد که میزان ظرفیت آن 5 میلیون متر مکعب است .
همچنین شهرستان قائمشهر با دارا بودن بیش از 14 هزار حلقه چاه مجاز ؛ حدود 10 تا 15 میلیون متر مکعب آب از ان استحصال می شود .
مدیر اب منطقه ایی شهرستان قائمشهر با بیان اینکه از بیش از هشت هزار هکتار اراضی شالیزاری در این شهرستان بیش از چهار هزار هکتار از طریق آب بندان ها و چاه تامین اب می شود ، گفت که مابقی آب مورد نیاز اراضی کشاورزی باید از طریق آب بهنگام رودخانه تامین شود.
نیک اختر با اشاره به اینکه امسال بنا است تا هزار هکتار از اراضی شالیزاری از آب سد البرز استفاده کند ، افزود : این درحالی است که سال گذشته تنها 400 هکتار از اراضی شالیزاری از سد البرز استفاده کرده اند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون با مدیریت در مصرف آب شالیکاران نسبت به آب تخت و شخم شیار اقدام کرده اند ، افزود : امیدوار هستیم تا با مدیریت مصرف آب تا پایان فصل کشاورزی ، کشاورزان با مشکلی مواجه نشوند .
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.