شهرستان قائمشهر به دلیل قرار گرفتن در مسیر راه و نزدیکی به شهرهای اطراف مازندران و حتی تهران مکان مناسبی برای استراحت است و پارک ساحلی 'سراج' در مسیر راه مکان بسیار مناسبی برای مسافران بوده ، اما متاسفانه فضای زیبای این پارک با انباشت زباله در نزدیکی این مکان ، بدمنظر شده است .
از سوی دیگر رودخانه تلارمازندران علاوه بر تامین اب اشامیدنی مردم به دلیل استفاده کشاورزان برای مزارع از اهمیت بالایی برای کشاورزی منطقه برخوردار است ، اما ریخته شدن زباله در حاشیه این رودخانه از جمله نخاله های ساختمانی ( گچ ، سیمان ) پسماندهای چوب ، پلاستیک و نیز فاضلابهای مناطق مسکونی خطر جدی را برای محیط زیست آن ایجاد کرده است .
زباله های ریخته شده در حاشیه رودخانه نه تنها موجب از بین رفتن زیبایی منطقه شده بلکه زندگی موجودات داخل رودخانه ها ومنابع اب زیر زمینی را با خطر جدی مواجه کرده است.
شکوفه رستمی یکی از مسافران روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه پارک سراج برای تفریح ساخته شده و در مسیر بسیار خوبی قرار گرفت ، گفت :اما فضای زیبای این پارک با حضور این زباله ها خراب شد.
این بانوی تهرانی گفت که بوی بد این زباله ها حتی نگذاشت یک ساعت هم از این فضا استفاده کنیم .
وی تاکید کرد : حتی ترس از سرایت بیمارهای مسری از زباله و حضور حیوانات مجبور شدیم خیلی زود وسایلمان را جمع و از این شهر گذر کنیم .
رستمی افزود : فکر کنم اگر این زباله ها در قائمشهر نبود ، مسافران بسیاری را به ماندن در این شهر وا می داشت و امیدواریم مسئولین این شهرستان در این زمینه همتی داشته باشند .
سکینه احمدی دیگر مسافری که از پارک سراج استفاده کرده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، اظهار داشت : به دلیل خستگی راه این مکان را با دارا بودن آلاچیق و فضای زیبا برای استراحت انتخاب کرده ایم ، اما وقتی که نزدیک رودخانه تلار رسیدم با حجم عظیمی از زباله مواجه شدم .
وی با بیان اینکه به دلیل مبتلا بودن به بیماری قلبی ترجیح دادم تا این مکان را هر چه سریعتر ترک کنم ، افزود : برایم در سفر در درجه اول مکانی آرام همراه با پاکیزگی مهم است تا بتوانم در سلامت کامل از سفرم لذت ببرم .
** مکان دفن زباله فاقد استاندارد است
رئیس اداره محیط زیست شهرستان قائمشهر به خبرنگار ایرنا ، گفت : مکان فعلی دفن زباله به دلیل قدمت 50 ساله اش ، فاقد استاندارد زیست محیطی بوده و زباله ها به صورت غیراصولی انباشت می شود .
علی محمد دعاگو تاکید کرد : ساعت تخلیه دفن زباله در روز و نبود مدیریت صحیح در جمع اوری زباله باعث شده تا اهالی منطقه و مسافران از بوی نامطبوع زباله گله مند باشند .
وی بیان کرد : حتی تلنبار شدن زباله در مجاورت پارک ساحلی سراج نه تنها باعث آلودگی هوا و محیط زیست می شود بلکه سلامت مسافران پارک را به خطر می اندازد.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان قائمشهر با بیان اینکه مدیریت زباله از سوی شهرداری را قبول نداریم ، افزود : زباله ها به صورت سنتی در حال تلنبار شدن است که ما این روش را قبول نداریم و به این دلیل برای شهرداری اخطاریه صادر کرده ایم .
وی با اشاره به اینکه شهرداری قائمشهر با همکاری شورا در حال رفع این معضل هستند ، بیان کرد : طی صحبتی که با شهردار داشته ایم بنا است تا با معرفی پیمانکار جدید ، روش نوین اجرا شود و از زباله انرژی تولید شود .
رئیس اداره محیط زیست قائمشهر با بیان اینکه این روش زمان بر است ، گفت که بهتر است در حال حاضر برای رفع این مشکل ، تفکیک زباله از مبدا انجام و فرهنگ سازی آن انجام شود.
** فراخوان شهرداری قائمشهر برای جذب سرمایه گذار
شهردار قائمشهر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی مسئولان طی یک سال گذشته مبنی بر مدیریت هرچه مطلوب تر زباله در شهرستان ها ، گفت: طی جلسه روز شنبه گذشته ملزم به آن شده ایم تا حداکثر 15 روز آینده نسبت به جذب سرمایه گذار فراخوان دهیم .
دکتر بهمن معین پور افزود : طبق این فراخوان ، سرمایه گذار باید نسبت به احداث کارخانه و تبدیل زباله به انرژی برق و منابع مفید اقدامات لازم را انجام دهد.
وی میزان نیاز روزانه زباله برای سرمایه گذاری جهت تبدیل به انرژی برق را 500 تن اعلام کرد و گفت که تولید روزانه زباله در این شهرستان 250 تن و 80 روستای هم جوار 70 تن است که مابقی زباله از زباله انباشت شده در کنار پارک سراج استفاده خواهد شد.
بوستان سراج در کنار رودخانه تلار در شهرستان قائمشهر از ابتدای امسال تاکنون میزبان بیش از 80 هزار مسافر بوده است .
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.