حکایت از این قرار بود که در هفته ها و روزهای باقی مانده تا آغاز تعطیلات نوروزی ، عده ای با هدف یا بی هدف از فرصت فضای مجازی برای معرفی زیبائی های منطقه محل سکونت خود به عنوان جاذبه گردشگری استفاده کردند و همین مقدار کافی بود تا بخشی از گردشگران ورودی به مازندران برای دیدن این زیبائی های بکر تحریک شوند.
برخی از افراد نیز پا را از فضای مجازی فراتر گذاشته و با نصب بنر و پارچه نوشته با مضامین مختلف از جمله ' به سمت منطقه گردشگری ... ' عملا وارد عرصه جذب گردشگر شدند ، بدون این که متوجه باشند با این کار در حال تیشه زدن به ریشه گردشگری مازندران هستند.
بعضی از مکان هائی از طریق فضای مجازی یا نصب بنر و تابلو به عنوان جاذبه یا منطقه گردشگری در تعطیلات نوروزی سال جاری معرفی شد ، نه تنها فاقد حداقل امکانات برای پذیرش گردشگر بودند ، بلکه بسیاری از آنها راه دسترسی ماشین رو نیز نداشتند و ظرفیتشان تنها در حد بازدید کمتر از 10 خانوار گردشگر بود.
با این وجود ، کم نبودند گردشگرانی که به هوای کسب تجربه تازه و دیدن طبیعت بکر و زیبا بدون توجه به شاخصه های یک منطقه گردشگری تنها با دیدن تابلوها و بنرها به این مناطق خود جاذبه پندار راهی شدند و دست از پا درازتر برگشتند.
** بازی دوسرباخت
بنا به اظهار نظر مسئولان و کارشناسان حوزه گردشگری و محیط زیست باز شدن پای این نوع مناطق به بخش گردشگری نه تنها عاملی برای جذب بیشتر مسافران نمی شود ، بلکه اثرات و تبعات ناشی از آن همچون بی رغبتی مسافران برای بازگشت به منطقه و اثرات زیست محیطی را به همراه دارد .
آنان معتقدند مازندران با دارا بودن ظرفیت های شناخته شده و مجوز دار گردشگری مانند 60 منطقه نمونه گردشگری ، 25 پارک جنگلی و بوستان ها و پارک های روستایی و خانه های مسافر ظرفیت های لازم برای حضور و اقامت مسافران را دارد .
رضا محمدی یک مسافر تهرانی که تعطیلات نوروزی با دیدن بنر تبلیغاتی معرفی خودسرانه یک منطقه گردشگری به آن منطقه سفر کرده بود ، به خبرنگار ایرنا گفت : در مسیرم به همراه خانواده بنری را دیدم که از وجود منطقه گردشگری خبر می داد و تصمیم گرفتیم تجربه تازه ای کسب کنیم .
وی افزود : علاوه بر ناآشنایی ، نبود راهنمایی درست به منطقه تنها بخش اندکی از مشکلات برای حضور و دیدن این جاذبه گردشگری بود چرا که در مسیر رسیدن به مقصد مشکلات بزرگتری رخ نمایی کرد .
این گردشگر تهرانی که سابقه چندین سفر به مازندران را داشت ، گفت : راه خاکی و باریک منتهی به منطقه که تنها جوابگوی تردد کشاورزان و ماشین های کشاورزی بود ، تنها مسیر دسترسی به این منطقه بود ضمن این که هیچگونه امکاناتی حتی در حد آب خوردن برای رفع نیازهای مسافر و گردشگر در منطقه وجود نداشت .
وی توضیح داد : واقعیت این است که در پارچه نوشته و بنری که در مسیر قرار داشت ، نوشته بود که در منطقه گردشگری مرداب وجود دارد و ما هم به خاطر دیدن مرداب و پرندگان وسوسه شدیم ولی تنها چیزی که دستگیرمان شد ، خستگی و دلزدگی بود.
** خطر بی راه رفتن گردشگری طبیعت
دبیر تشکل های زیست محیطی استان مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : رونق طرح های گردشگری در عرصه های منابع طبیعی و روستاها حتی با رعایت چارچوب های قانونی و با مدیریت مراجع رسمی یکی از دغدغه های جدی برای ما بوده است و اگر قرار باشد این پدیده جدید فراگیر شود ، فاتحه طبیعت مازندران خوانده می شود.
داریوش عبادی افزود : مسئولان و متولیان اعم از دستگاه گردشگری و دیگر مسئولان باید با این چهره جدید گردشگری برخورد کنند و از طریق اطلاع رسانی عمومی و همچنین دخیل کردن شوراهای روستاها و دهیاری ها ، اجازه ندهند گسترش پیدا کند.
وی با اظهار این که گردشگری طبیعت در راستای توسعه اقتصاد سبز و درآمدزایی خوب است ، ادامه داد : اما نباید برای دستیابی به این مقوله ، جنگل ها و مراتع باقی مانده قربانی شود .
عبادی گفت : جاذبه پنداری خودسرانه عرصه های منابع طبیعی بخصوص جنگل های مازندران آن هم بدون اخذ مجوز های لازم از سوی ارگان های مسئول ، امروز به دغدغه ای برای تشکل های حامی محیط زیست و منابع طبیعی تبدیل شده است .
دبیر تشکل های زیست محیطی مازندران اضافه کرد : الان با توجه به در نظر نگرفتن پارامترهای لازم زیست محیطی و منابع طبیعی شاهدیم که ظرفیت تاب آوری اکولوژیک جنگل های مازندران شکننده شده است و می تواند حتی آسیب زننده به تنوع های گیاهی و جانوری استان شود .
وی برخی اقدامات مبنی بر ایجاد منطقه گردشگری بدون داشتن مجوزهای لازم را بار اضافی و تحمیلی بر طبیعت استان مازندران دانست و ادامه داد : این مسائل ضربه زننده به چرخه گونه های جانوری و گیاهی خواهد بود .
این فعال تشکل های زیست محیطی مازندران از تمرکز ارائه خدمات گردشگری و توریستی به مسافران آن هم در قالب طرح های گردشگری مجتمعی همچون پارک های جنگلی و مناطق نمونه گردشگری به عنوان یکی از راهکارهای مهم و اساسی در کنترل حضور بی حد و حصر افراد در عرصه های طبیعی یاد کرد .
** تقویت مناطق نمونه گردشگری
مناطق نمونه گردشگری از جمله فضاهای قانونمند و نظامند برای حضور و اقامت مسافران و گردشگران در مازندران به شمار می رود که برغم گذشت یک دهه از تصویب 122 منطقه نمونه گردشگری در مازندران ، بروکراسی اداری و مشکلات اجرایی باعث شده تا تنها 61 منطقه تاکنون پا بگیرد.
رضا اسماعیل زاده ، مجری یکی از طرح های نمونه گردشگری استان مازندران و مدیر عامل شرکت گردشگری جوارم در مسیر پرتردد جاده سوادکوه به تهران است .
او در یک دهه اخیر با سرمایه گذاری شخصی 40 میلیارد ریالی در پارک جنگلی جوارم زیر ساخت هایی نظیر چهار کیلومتر راه دسترسی ، 30 آلاچیق ، 11 واحد متل ، 20 کلبه جنگلی ، سه واحد پذیرایی ، 28 چشمه سرویس بهداشتی و 27 سکوی استقرار چادر را برای مسافران فراهم کرد .
اسماعیل زاده که اجرای این منطقه گردشگری را با پیوست مجوزهای مورد تایید کارشناسان منابع طبیعی مازندران و کشور و براساس کتابچه طرح پارک جنگلی مورد تایید سازمان جنگل های کشور ذکر کرد ، ادامه داد : در ایجاد این منطقه گردشگری 400 هکتاری علاوه بر رعایت این چهارچوب های قانونی مسائل موردنظر برای نگهداشت و رضایت مسافران و گردشگران مورد نظر قرار گرفته است تا به هدف مورد نظر مبنی بر کسب درآمد مناسب و رجعت دوباره مسافران برسیم .
اسماعیل زاده که خود دانشجوی کارشناسی ارشد رشته بازاریابی گردشگری است با استناد به طلاعات یک کار پژوهشی و دانشگاهی گفت : این تحقیقات نشان می دهد خروج هر فرد ناراضی از خدمات یک مجموعه گردشگری ضد تبلیغ و مانع برای حضور 17 گردشگر دیگر می شود.
وی افزود : البته در حال حاضر با توجه به اثرگذاری فضای مجازی ، به طور قطع ضد تبلیغ نارضایتی از خدمات گردشگری در یک مجموعه و یک منطقه بسیار بیشتر شده است و شاید در برخی مواقع قابل جبران نباشد و تمام سرمایه گذاری ها را نابود کند.
این مجری طرح گردشگری تاکید کرد : با توجه به شرایط موجود و حضور میلیونی مسافران در مازندران ، مطلوب سازی خدمات در چارچوب قوانین و مقررات باید به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد تا گردشگران وسوسه نشوند که به دنبال یک پارچه نوشته یا تبلیغ بی اساس در فضای مجازی آرامش و آسایش خود را به خطر بیندازند .
** مناطق گردشگری بدون مجوز مورد تائید نیست
معاون گردشگری مازندران نیز گفت : ایجاد یک منطقه نمونه و تفریحی برای گردشگری نیازمند رعایت الزاماتی است که اگر نباشد مجوز داده نمی شود .
مهران حسنی ، رعایت چهارچوب های زیست محیطی ، به خطر نینداختن منابع طبیعی به همراه تامین امنیت و آسایش برای مسافران را از جمله الزامات یک منطقه گردشگری و تفریحی برشمرد.
وی گفت : مازندران با دارا بودن بوستان ها ، پارک های جنگلی ، مناطق نمونه گردشگری در جنگل و دریا ظرفیت های خوبی برای حضور و اسکان مسافران دارد .
معاون گردشگری مازندران با اشاره به برخی اقدامات خودسرانه در نوروز 97 مبنی بر اعلام نقاطی به عنوان منطقه گردشگری ، اظهار داشت : اینگونه اقدامات که فاقد حداقل های لازم از زیر ساخت های مورد نیاز برای گردشگران است مورد تائید سازمان میراث فرهنگی نیست .
وی افزود : این گونه فضاهای خودمختار گردشگری بدون فراهم آوردن زیر ساخت های لازم و مورد نیاز علاوه بر مشکلات امنیتی می تواند به مرور به بدنه محیط زیست و منابع طبیعی نیز آسیب بزند .
استان مازندران در تعطیلات نوروزی امسال یعنی از 27 اسفند ماه سال گذشته تا 13 فروردین سال جاری میزبان بیش از 15 میلیون نفر شب مسافر و گردشگر بود که نسبت به مدت مشابه سال پیش 32 درصد افزایش داشت .
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.