به گزارش خبرنگارایرنا، از ابتدای سال جدید افزون بر 10 مورد آتش سوزی در جنگل های مازندران از غرب تا شرق گزارش شد که بیشترین آن مربوط به منطقه کجور در چالوس و آمل بود که روز گذشته با تلاش مردمی و یگان حفاظت منابع طبیعی خاموش شد.
براساس گزارش غیر رسمی حدود 30 تا 40 هکتار از اراضی جنگلی در این آتش سوزی ناشی از خطای انسانی از بین رفت .
** خشک برگ ها باروت زیر خاکستر
معاون جنگلداری اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت که به دلیل کاهش میزان بارندگی و رو به گرمی رفتن هوا ، خشک برگ های درختان همچنان به وفور زیر درختان جنگلی وجود دارد.
محمدرضا جهان آراء افزود: خشک برگ ها با کوچک ترین بی احتیاطی و سهل انگاری آتش می گیرند، برای جلوگیری از آتش سوزی باید به اخطارها توجه جدی شود.
وی توصیه کرد تا در روز طبیعت مردم نسبت به ایجاد آتش برای گرم کردن و یا پختن غذا خودداری کنند و بیشتر از سایر لوازم گازی و غذای آماده استفاده کنند.
وی اضافه کرد : طبیعت گردانان در صورت نیاز به روشن کردن آتش ، با حفر چاله و ریختن هیزم در آن نسبت به برافروختن آتش اقدام کنند و پس از استفاده آتش را خاموش کنند.
** کمبود امکانات اطفاء حریق
معاون منابع طبیعی مازندران همچنین کمبود امکانات و نیروی انسانی را از دشواری های پیش روی این مجموعه برای اطفاء حریق برشمرد و گفت که تجهیزات در اختیار یگان حفاظت منابع طبیعی برای آتش نشانی کافی نیست .
جهان آرا افزود : به دلیل وسعت جنگل های مازندران باید یک فروند بالگرد در اختیار منابع طبیعی این خطه شمال کشور برای اطفاء حریق قرار گیرد.
وی کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات منابع طبیعی مازندران در روزهای سخت آتش سوزی در جنگل ها معرفی کرد.
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که درشرایط فعلی جنگل های این خطه شمال کشور آسیب پذیر است و باید عزم ملی برای حفاظت از جنگل های شمالی به خصوص مازندران ایجاد شود.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی وقوع برخی آتش سوزی درجنگل ها و مناطق حفاظتی استان را در سال گذشته ناشی از خطای انسانی دانست و افزود: باید ازایجاد آتش درجنگل ها در شرایطی که خشک برگ ها همچنان به وفور وجود دارد؛ خودداری شود.
به گفته وی همزمان با 13 فروردین روز طبیعت تمام نیروهای یگان حفاظت محیط زیست مازندران در حالت آماده باش قرار دارند.
در سال گذشته براثر خطای انسانی حدود 300 هکتار از بوته زار منطقه میانکاله در آتش سوخت.
** خطای انسانی عامل 80 درصد آتش سوزی جنگل های کشور
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس دهم خطای انسانی را عامل حدود 80 درصد از آتش سوزی در جنگل های کشور دانست.
علی محمد شاعری در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : در یک دهه اخیر حدود 150 هزار هکتار از جنگل های کشور براثر آتش سوزی ناشی از خطای انسانی و یا سوء استفاده بهره برداران غیررسمی از بین رفت.
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس دهم اظهارداشت : در سال‌های اخیر سوءمدیریت در اطفاء حریق در منابع طبیعی باعث گسترش آتش‌سوزی و از بین رفتن سطح وسیعی از عرصه‌های منابع طبیعی کشور شد.
** آمادگی مجلس برای کمک به دولت برای تدوین لایحه جامع اطفاء حریق
شاعری اضافه کرد : مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در صورتیکه دولت لایحه جامع اطفاء حریق را تهیه و ارایه کند، به قید فوریت آن را به تصویب برساند.
وی تصریح کرد:در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد لایحه‌ای برای مقابله با آتش‌‌سوزی و اطفاء حریق به مجلس شورای اسلامی ارایه کند که تاکنون وزارت جهاد کشاورزی این امر را عملیاتی نکرد.
وی گفت که آتش‌سوزی‌ های اخیر در جنگل های ایران ایجاب می کند که هر چه سریعتر لایحه جامع اطفاء حریق تدوین؛ تصویب و اجرایی شود.
مازندران حدود یک میلیون و 400 هزار هکتار اراضی منابع طبیعی دارد که 794 هزار هکتار از این اراضی در حوزه استحفاظی منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و مابقی در حوزه نوشهر است .
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.