تنکابن یکی از شهرستان های قدیمی ، زیبا و گردشگر پذیر غرب استان مازندران در شمال ایران است که در دوران پهلوی با نام
' شهسوار ' شناخته می شد . این شهر از سمت غرب به رامسر، از شرق به عباس آباد ، از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز و از شمال به دریای خزر متصل است.
در این گزارش سعی شده تا گوشه های از مکان های دیدنی و تفریحی این شهرستان را برای آشنایی بیشتر گردشگران و مسافران بازگو شود.
** اثر طبیعی خشکه داران
اثر طبیعی خشکه‌داران واقع درمحور تنکابن به عباس آباد ، بعد از نشتارود در کنار جاده قرار گرفته و فاصله آن تا دریا 120 متر است . این منطقه حفاظت شده، به‌عنوان تنها جنگل جلگه‌ای و بکر ؛ از آخرین بازمانده های اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال ایران محسوب می شود که 2 میلیون و 600 هزار متر مربع مساحت دارد و انواع مختلف گونه‌های گیاهی مانند توسکا از نوع کرک که در ایران رو به انقراض است ، سه‌قلو انجیلی ، انار ، ممرز ، بلوط ، لیلکی ، لرگ ، ملج ، انواع مهم شمشاد ، ازگیل جنگلی و یاس وحشی در آن وجود دارد.
همچنین گونه‌های مختلف جانوری نیز از قدیم در این منطقه زندگی می کردند و در حال حاضر زیستگاه حیوانات وحشی مانند شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و پرندگانی مانند حواصیل خاکستری، قره‌غاز، مرغابی ها، دارغاز، باکلان، اگوت بزرگ و کوچک است.
خشکه داران با شرایط خاص و برخورداری از ساحل زیبای دریای خزر و مجاورت با شهرهای گردشگری و امکانات اقامتی و پذیرایی از جمله بهترین مناطق برای گشت و گذار و مسافرت است .
** آبشار فرهاد جوی
جاده آسفالته دوهزار و سه هزار که از تنکابن آغاز می‌گردد پس از عبور از خرم‌آباد به مسافت 2 کیلومتر ، به منطقه قلعه کردن می‌رسد که‌ منظره بسیار جالبی را در دامنه ارتفاعات کوتاه و جنگلی ، از جلگه و دریای تنکابن خلق می کند . این محل با تنکابن هشت کیلومتر فاصله دارد و در کنار جاده از تونل انحرافی و تاریخی ' قلعه تنکا ' که آب ' ولمرود ' را به رود سه‌ هزار وصل می نماید ، آبشاری به ارتفاع ‎ 10 متر دارد که محیطی زیبا را برای استراحت مسافران ایجاد نموده است.
** پارک جنگلی چالدره
این پارک زیبای جنگلی در 18 کیلومتری مسیر تنکابن به دوهزار و در کنار جاده واقع است و با 92 هکتار مساحت درمیان دلتای دو رودخانه دوهزار و سه هزار و محل اتصال آنها واقع است.
** پل چشمه کیله
این اثر در تاریخ 25 اسفند 1379 با شماره ثبت 3329 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . این پل روی رودخانه دائمی
' چشمه کیله ' در فاصله یک کیلومتری از دریا در مرکز شهر تنکابن قرار دارد و شرق و غرب این شهر را به هم متصل می کند. پل در سال 1309 توسط مهندسین آلمانی و روسی شرکت اشکودا طراحی و توسط معمار ایرانی به اجرا درآمد و ساخت آن در سال 1311 به پایان رسید. طول پل در فاصله بین هشت دهانه و در بستر 112 متر ساخته شده ، ارتفاع آن از سطح جاده اصلی تقریبا پنج متر و عرض آن نیز هفت متر است. قوس پل از نوع قوس بیضی کند است و در تمام جوانب پل شکل‌های تزیینی از سنگ شبیه گل مشاهده می گردد.
** آب گرم معدنی فلکده
این مکان در روستای ' لیره سر ' واقع است و مسیر آن پس از عبور از شهر خرم آباد به دو راهی ' لتاک ' می‌رسد. از این محل پس از عبور از گلیج پل دو راهی سه‌هزار و لیره سر قرار دارد که از این محل جاده به‌صورت خاکی ادامه پیدا می کند.
آب گرم با درجه حرارت متوسط در کنار رودخانه ' لیره سر ' و یک چشمه آب سرد به همراه جنگل های انبوه و کوههای پوشیده از درخت برای اجرای تور و گروههای مختلف گردشگری بسیار جالب و دیدنی است .
** بازار ماهی
بازار ماهی فروشان تنکابن یکی از معروف‌ترین بازارهای غرب مازندران است که هر روز انواع ماهی‌های دریای خزر از قبیل کپور ، کفال ، سفید ، زردک ، آزاد و کولی خوشمزه را می‌توان در این مکان با خیال راحت و اطمینان از تازه بودنشان تهیه کرد. این بازار معمولا در فصل صید خیلی شلوغ و پررونق می‌شود.
** مرداب نشتارود
مرداب نشتارود تنکابن با عمق 6 تا 10 متر و با عرض 50 متر که طول آن به سه کیلومتر می رسد در مرکز شهر قرار دارد که جاذبه گردشگری طبیعی جالبی را برای طبیعت گردان رقم زده است. مرداب نشتارود محل تخمگذاری ماهی های فراوانی از جمله ماهی سفید، کفال، اردک ماهی و دیگر گونه هاست . در فصل زمستان پرندگانی چون خوتکا و مرغابی را می توان در مرداب مشاهده کرد.علاقه مندان زیادی برای صید و صیادی اوقات فراغتشان را در این مرداب به سر می کنند.
** جنگل دوهزار
یکی از زیباترین مسیرهای جنگلی ایران جاده دوهزار است که از تنکابن شروع شده و با گذشتن از جنگل های سبز و زیبای البرز در کنار رودخانه دوهزار موجب خلق منطقه ای توریستی و خیره کننده شده است. این منطقه در سال 1372 با عنوان دهستان دوهزار با مرکزیت روستای امامزاده قاسم به تصویب رسید.
مردان و زنان این منطقه ، در کنار فعالیت‏ های زراعی و دامداری به تولید محصولات صنایع دستی چوخا، چادر شب، جاجیم، سفره، کلاه پشمی، کول‏گیر، پوستین کلاه و جوراب پشمی نیز می‏پردازند. روستاهای پایکوهی دوهزار با بافت مسکونی پراکنده در شیب ملایمی استقرار یافته اند و اکثر ساختمان‏ های آن سقف ‏های شیروانی و دیوارهای گلی دارند. به دلیل وجود آب و هوای خوب و سرسبزی و زیبایی این منطقه در اطراف روستاها ساخت و سازهای ویلایی توسط غیر بومیان بسیار زیاد شده است.
در انتهای این جاده رویایی به منطقه بکر و زیبای دشت دریاسر خواهید رسید که بی اغراق بهشت شمال ایران است. منطقه‌ای با انواع طبیعت گوناگون از کوه با قله برفی تا جنگل‌های انبوه که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد.
** آب گرم سه هزار
آب گرم سه هزار معروف به آبگرم حضرت سلیمان یا نرگس است. منطقه‌ای زیبا در دره سه هزار تنکابن و در جوار تخت سلیمان ، آب گرم چشمه ای است که دهانه آن در دل توده‌ای از آهک، یک حوضچه طبیعی حدود پنج متر مربعی را شکل داده که رنگ سقف آن شیری تا قهوه‌ای است. حوضچه یک کریدور چهار تا پنج متری به سمت شمال دارد.
برای ورود به حوضچه باید پنج پله را پائین رفته و نیم خیز از دریچه نیم دایره‌ای وارد آب گرم به عمق یک متر شد ؛ آبی زلال و گرم (حدود 40 درجه سانتی گراد) همراه با چکیدن قطرات آب از سقف با کف پوشی از ریگ و شن. کنار آن هم حمامی به صورت طبیعی ایجاد شده است که در طول تمام روزها به خصوص فصول گرم سال میزبان دوستداران طبیعت است. این آب دارای ذخایر سرشاری از داروهای طبی از قبیل اسید کربنیک، گوگرد، آهن و… است.
** پل قلعه گردن
پل قلعه گردن مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان تنکابن، بخش خرم آباد، دهستان بلده، روستای قلعه گردن واقع شده و این اثر در تاریخ 26 اسفند 1386 با شماره ثبت 21969 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
** آبشار تودارک
آبشار تودارک یکی از بلندترین آبشارهای گیلان و مازندران به ارتفاع تقریبی 45 متر در دل کوهستان است و یکی از زیباترین چشم اندازهای مناطق طبیعی ایران را برای طبیعت گردان فراهم می کند. آبشار کوچکتر در همان مسیر معروف به آبشار لیمرا و پیش از آبشار اصلی و به ارتفاع هفت متر است که حوضچه ای ایجاد کرده است.
** جنگل سه هزار
دره سه هزار منطقه‌ای بکر، زیبا با چشم اندازهای بدیع، چمنزارها، جنگلهای مرتفع و جلگه‌ای، رودخانه پرآب یک مجموعه گردشگری و طبیعی کم‌نظیر و زیبا در ایران است . آب و هوای بسیار مطبوع و خوش به همراه آبشارها و چشمه‌های آب گوارا و آرامش رویایی این منطقه، برای گروههای گردشگری بسیار جذاب است .
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان های تنکابن و عباس آباد با بیان اینکه مناطق دو هزار و سه هزار تنکابن از محورهای مصوب شده در صنعت گردشگری است ، گفت که از آثار طبیعی می توان به قله سیالان، جنگل‌های زیبای هیرکانی، رودخانه چشمه کیله ، دشت زیبای دریاسر، آبگرم‌های سه هزار و فلکده و از آثار تاریخی ثبتی به مسجد و حمام تاریخی امیر اسعد در روستای بالا اشتوج، روستاهای زیبای مران و نوشا اشاره کرد.
نادر سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : واحد بوم‌گردی خانه نسا در روستای یوج سه هزار، واحد بوم‌گردی آوای جنگل روستای کلاچ پا سه هزار، واحد بوم‌گردی چام و چاشت روستای برسه دو هزار، واحدهای نوشا کوه و نوشا در روستای زیبا و بکر نوشا دو هزار، واحد بوم‌گردی پاچال روستای گلعلی‌آباد، واحد بوم‌گردی کلچال روستای گاوپشته محور دوهزار از واحدهای گردشگری بوم‌گردی این مناطق بوده که در نوع خود بی‌نظیر هستند.
وی اظهار داشت : روستای تاریخی مران واقع در سه هزار که سال گذشته بافت روستا ثبت تاریخی شد، یک روستای پلکانی و بسیار زیبا است که دارای آثار باستانی بسیار باارزش است .
سحر خیز با بیان اینکه توسعه صنعت گردشگری باعث رفع فقر، محرومیت، اشتغالزایی و ارزآوری خواهد شد ، گفت : موزه مردم ‌شناسی روستای برسه در انتهای محور دوهزار قرار دارد که احیاکننده فرهنگ مردم منطقه است و با استقبال خوب مسافران و گردشگران مواجه شده است.
وی افزود : در کنار رودخانه دو هزار و سه هزار نیز مزارع پرورش ماهی ایجاد شده که به نوبه خود یک جاذبه گردشگری ایجاد کرده است.
شهرستان 166 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
گزارش از : علیرضا پورعلم
/1602/7513/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.