به گزارش خبرنگار ایرنا ، شهرستان سوادکوه از سمت شمال به شهرستان قائمشهر، از سمت جنوب به شهرستان فیروزکوه در استان تهران و شهرستان مهدیشهر در استان سمنان، از سمت غرب به شهرستان بابل و از سمت شرق به شهرستان ساری و ارتفاعات دودانگه و دهستان چاشم در شهرستان مهدی شهر محدود است .
شهرستان سوادکوه یکی از زیباترین شهرستان های شمال کشور است که در استان مازندران واقع شده است. سوادکوه با شماری از جاذبه های گردشگری کشور همچون آبشار گزو ، پل ورسک ، دریاچه شورمست و جنگل های بکری همچون جنگل هلی دار یکی از بهترین مقاصد برای سفر و طبیعت گردی است .
* آبشار گزو و دریاچه شورمست
آبشار گزو با ارتفاع تقریبی 70 متر در فاصله 15 کیلومتری بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه و در جنگل‌های سرسبز و زیبای لفور و در کنار امام‌زاده‌ ای معروف به ' سه بزرگوار گزو ' قرار دارد . مسیر ارتباط آن از روستای جمشیدآباد و لفور، در پشت سد البرز و در مسیر کار سنگ است. این مکان محل مناسبی برای گردشگران، صخره‌نوردان و کوهنوردان به حساب می‌آید.
دریاچه شورمست در فاصله پنج کیلومتری از شهرک صنعتی شورمست پل سفید و در ارتفاعات مشرف به این شهر واقع شده است. این دریاچه یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه و دارای امکانات تفریحی مانند قایق، اسکی روی آب و اقامتگاه ساده است .
* آبشار چشمه علی
آبشار بسیار زیبا و پرآب چشمه‌علی که همان آبشار فصلی ورسک است، به ارتفاع تقریبی 20 متر از این دره به سمت روستای ورسک جاری است. آب این آبشار از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد و سالانه تعداد زیادی از مردم مشتاق را به سوی خود می‌کشاند. از روستای ورسک تا زیر آبشار حدود 30 دقیقه راه است که نیمی از آن از کنار آب رودخانه می‌گذرد. آب و هوای این منطقه معتدل، مرطوب و کوهستانی است. این رودخانه فصلی است و در فصل‌های مختلف حجم آب متفاوتی دارد .
* سد لفور
سد لفور یا همان سد البرز با ارتفاع 72 متر در دهستان لفور بر روی تلاقی سه رودخانه کارسنگ رود و آذررود و اسکلیم روهار در منطقه‌ای به نام دئوتک (محل تلاقی دو آب) احداث شده است. این سد از نوع سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و مخزنی به حجم 150 میلیون مترمکعب است. این سد خاکی بزرگ در کنار جنگل زیبا، منظره‌ای زیبا و دلنواز را فراهم آورده است .
* غار زنگیان
غار زنگیان یکی از غارهای طبیعی در منطقه سوادکوه در استان مازندران قرار دارد و یکی از زیباترین غارهای منطقه سوادکوه است. غار زنگیان در پایین‌دست روستای زنگیان و سمت غرب روستای ارات بن (و شمال دشت‌های ارات بن) قرار دارد. این غار از غارهای طبیعی با طاق‌های طبیعی بوده که دارای قدمت زیاد است. اطراف غار صخره است که این صخره سنگی همانند فرشی در اطراف این غار پهن شده است. گفته می‌شود دهلیزهای این غار تا 720 متر هم شناسایی شده است .
* روستای اوریم
روستای اوریم از توابع شهر سوادکوه، در دهستان راستوپی قرار دارد. هوای مه‌آلود وضعیت قالب جوی این روستا است، در حالی که شهرهای اطراف این روستا شاهد هوای گرم، سوزان و شرجی تابستانی هستند ، آب ‌و هوای معتدل و کمی سرد اوریم بهترین فرصت برای تابستان گذرانی و یا همان ییلاق است. این روستا که در جنگل و کوه‌های سوادکوه قرار دارد، مناظر دلپذیری برای علاقه‌مندان به طبیعت دارد. همچنین پل راه‌آهن اوریم که مربوط به دوره پهلوی اول است از شاهکارهای معماری این دوره است و از جاذبه‌های شهرستان سوادکوه است. این اثر در تاریخ 22 مرداد 1384 با شماره ثبت 13090 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
* پارک جنگلی جوارم
پارک جنگلی جوارم ؛ محوطه پهناور جوارم در مسیر اصلی سوادکوه، در مقابل روستای جوارم و 8 کیلومتری شمال شهر زیرآب واقع شده و دارای امکانات استراحتگاهی برای گردشگران می باشد.
جنگل‌های سوادکوه در استان مازندران یکی از بکرترین مناطق گردشگری ایران به شمار می‌رود که هنوز ناشناخته است. در این میان جنگل هلی‌دار با هوایی مه‌گرفته یکی از دیدنی‌ترین نقاط است. بخش وسیعی از شهرستان سوادکوه دارای جنگلی متراکم و متنوع با درخت‌هایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و نوع کمیاب درخت سردار یا سرخدار است. جنگل‌های بکر در مناطقی که میان بومیان و اهالی پرتاس خوانده می‌شوند، دارای مسیرهای سخت و دشوار بوده ولی به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاعی خاص، همواره در پوششی از مه قرار داشته و مناظر بدیعی را پدید می‌آورند.
در میان این نوع از جنگل‌ها نیز دره‌های زیبا، به همراه نهرها، آبشارها و چشمه‌سارهای متعدد، خودنمائی می‌کند. وجود درخت‌ها و درختچه‌های منحصربه‌فردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه به همراه گیاهان میوه‌دار وحشی مثل ازگل، ولیک، زالزالک، گالش انگور، سولس و ته دونه، بر جذابیت نواحی جنگلی سوادکوه افزوده است. در این میان جنگل هلی‌دار در فاصله 220 کیلومتری تهران قرار دارد، این جنگل با درختانی سرسبز و بلندقامت و هوایی خنک و دلپذیر دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.
* اماکن متبرکه
آستانه مبارک حضرت امامزاده عبدالحق زیراب در وسط شهر زیرآب سوادکوه قرار دارد ، بقعه در محوطه‌ای به مساحت 5500 متر با 650 متر مربع زیر بنا و 800 متر زائرسرا واقع است. پر آوازه است که وی عارفی بزرگ بوده است .
امامزاده حسن آلاشت در شهرآلاشت با فاصله 40 کیلومتر از مرکز شهرستان، منطقه نمونه گردشگری کمرپشت واقع است .
مسجد جامع شهر زیرآب که سقف چوبی آن با کنده کاریهای زیبایی از دعای صد بند (جوشن کبیر) با ظرافت و خطی خوش و بلوکه های چوبی منظم تزیین شده است، از شاهکارهای هنری به شمار می رود.
از دیگر جاذبه ها همچون قلعه شاهبالوزاهد در پل سفید، روستای دهمیان با فاصله 12 کیلومتر از مرکز شهرستان، راه باستانی سرتنگه در محور پل سفید به ورسک،کیلومتر 4 جاده خطیرکوه با فاصله 12 کیلومتر از مرکز شهرستان، آرامگاه اخوت در محور پل سفید به ورسک با فاصله 10 کیلومتر از مرکز شهرستان، برج دیدبانی شروین باوند در محور پل سفید به ورسک با فاصله 13 کیلومتر از مرکز شهر، پل ورسک در ورسک با فاصله 30 کیلومتر از مرکز شهر، پل راه آهن اوریم در محور پل سفید به ورسک، روستای اوریم با فاصله 25 کیلومتر از مرکز شهر، پل بالو در محور زیرآب به شیرگاه با فاصله 28 کیلومتر از مرکز شهر، پل شاه عباسی در محور پل سفید به ورسک، تنگه ابوالقیص با فاصله 26 کیلومتر از مرکز شهر می توان اشاره کرد.
* میزبانی از مسافران
جانشین رئیس ستاد سفر نوروزی شهرستان سوادکوه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، تعداد مدارس برای استقبال مسافران نوروزی در شهرستان سوادکوه را 3 مدرسه اعلام کرد و گفت : از این تعداد مدارس 2 مدرسه برای شهر پل سفید و یک مدرسه در زیراب در نظر گرفته شده است .
عین الله طالبی تعداد کلاس درس برای استقبال از مسافران نوروزی را 20 کلاس درس اعلام کرد و افزود : تعداد مسافرانی که در این کلاس های درس اسکان داده می شوند 250 خانوار خواهند بود.
وی گفت که همچنین در مواقع بحران هم از هنرستان ، مدرسه شبانه روزی امام حسن مجتبی و امام زاده ابوطالب برای اسکان مسافران استفاده خواهیم کرد .
جانشین رئیس ستاد سفر نوروزی شهرستان سوادکوه با اشاه به اینکه امام زاده هایی همچون بایکلا ، سوخته سرا در مسیرهای فرعی سوادکوه زائرسراهای آن آماده مسافران نوروزی است ، بیان کرد : همچنین امام زاده ها در محورهای اصلی همچون امام زاده ابوطالب ، عبدالحق آماده مسافران نوروزی است .
طالبی با بیان اینکه بیمارستان های سوادکوه به مسافران نوروزی خدمات ارائه خواهند داد ، افزود : نانوایی ها هم در شهرستان سوادکوه باز خواهد بود .
وی از نصب بنر در سطح شهرهای پل سفید و زیراب برای ساعت کاری نانوایی ها خبر داد.
جانشین رئیس ستاد سفر نوروزی شهرستان سوادکوه گفت که همچنین جایگاه سی ان جی و سوخت ها برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی باز است .
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.