گزارش های میدانی خبرنگاران ایرنا در شهرستان ها و اظهارات مسئولان نیروی انتظامی ، اورژانس 115 ، امداد و نجات هلال احمر و آتش نشانی های مازندران هم تائید کننده شیفت مراسم چهارشنبه سوری در مازندران به سمت برپائی برنامه های ایمن ، شادی آفرین و انسجام بخش پیوندهای اجتماعی است .
بر اساس گزارش اورژانس مازندران امسال بر اثر ترقه بازی در این استان 13 تن مجروح شدند که سه تن از آنان زن و بقیه مرد بودند.
این در حالی است که پارسال در مراسم چهارشنبه سوری 96 نفر در استان زخمی شده بودند و سال 94 هم آمار زخمی ها 61 نفر بود.
سخنگوی اورژانس مازندران این باره به خبرنگار ایرنا گفت : امسال میانگین سن مصدومان چهارشنبه سوری بین 15 تا 25 سال بود و این اتفاق ناخوشایند هم در شهرستان های آمل ، بابل ، تنکابن ، بابلسر و فریدونکنار برای این افراد رخ داد.
مازندران 22 شهرستان ، 59 نقطه شهری و بیش از چهار هزار روستا با حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد.
سخنگوی اورژانس مازندران با اعلام این که وضع هیچ یک از زخمی ها وخیم گزارش نشده است ، افزود : تمامی پایگاههای اورژانس استان برای ارائه خدمات بموقع به حادثه دیدگان احتمالی چهارشنبه سوری از ظهر امروز در آماده باش بودند .
نیروی انتظامی مازندران نیز اعلام کرد ، اگر چه ماموران این نیرو در طول برگزاری مراسم در کنار مردم بودند و تذکراتی هم به برخی از افراد جوان و نوجوان دادند ، اما همه رعایت کردند و بر خلاف سال های قبل هیچ کس دستگیر نشد.
گزارش خبرنگاران ایرنا از سازمان های آتش نشانی های شهرداری های شهرهای مازندران نیز نشان می دهد که به رغم آماده باش کامل ، زنگ تلفن 125 شنیده نشد و آژیر خودروهای آتش نشانی هم کمتر از سال های پیش در خیابان های مناطق مختلف استان به صدا درآمد.
اقدامات پیشگیرانه نیروی انتظامی در برخورد با عرضه کنندگان انواع مواد محترقه و کشفیات قابل توجه ، گسترش اطلاع رسانی در فضای مجازی از خطرات ناشی مواد منفجره و بازگویی آئین های شاد ، سبب شد تا امسال بر خلاف سال های گذشته فقط عصر سه شنبه صدای انفجار ترقه های معمولی آن هم بسیار کم تر از سال های قبل در خیابان ها به گوش برسد.
آئین چهارشنبه سوری در مازندران امسال بیشتر به صورت دورهمی در محلات و کوچه ها برگزار شد و طی آن شهروندان با روشن کردن آتش و پریدن از روی آن ، همراه با نواختن موسیقی شاد و خوردن شیرینی و آش ، این آئین کهن را جشن گرفتند.
چهارشنبه سوری آئینی شاد است که مردم بیرون از خانه و در فضایی مناسب آتش می افروزند و با پریدن از روی آن و گفتن 'زردی من از تو، سرخی تو از من'، ناراحتی ها و نگرانی های یک ساله را به آتش می سپارند تا مهیای ورود به سال و فصل هایی جدید شوند.
** چهارشنبه سوری آرام
فرمانده نیروی انتظامی مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از همکاری مردم در برگزاری آئین چهارشنبه سوری بدون مزاحمت قدردانی کرد و گفت : امسال نیز همانند سال قبل هیچ بازداشتی از متخلفان در برگزاری این آئین سنتی در استان نداشته ایم.
سردار سید محمود میر فیضی افزود : شب گذشته بیشتر مردم در کوچه ها با رعایت مسایل امنیتی با روشن کردن آتش و پریدن روی آن این آئین را برگزار کردند.
وی با بیان اینکه بسیاری از مردم بویژه جوانان بدون خودرو در کوچه ها و یا با تجمع در پارک ها مراسم چهارشنبه سوری را برگزار کردند، اظهار داشت : البته به چند نفر نیز که ترقه در مسیر مردم منفجر کرده بودند ، تذکراتی داده شد.
فرمانده انتظامی مازندران ، نگاه پلیس به آئین چهارشنبه سوری را اجتماعی دانست و گفت : نیروی انتظامی در کنار مردم ، در به جا آوردن درست این مراسم قرار داشته است.
وی به کشف یک میلیون و 60 هزار عدد انواع موادمحترقه در استان در سال جاری اشاره کرد و افزود : امسال نیروی انتظامی در ماموریت پیشگیری توانسته اقداماتی علیه سودجویان در عرضه ، توزیع و فروش مواد منفجره انجام دهد که موفقیت آمیزبود.
میر فیضی گفت : 38 واحد صنفی که اقدام به عرضه و فروش مواد منفجره و محترقه غیر مجاز خطرناک کرده بودند هم امسال پلمپ شدند.
** شب آرام آتش نشانی
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه شب گذشته شبی آرامی برای نیروهای آتش نشانی بوده است ، گفت : به جزء 2 مورد آتش سوزی کوچک مربوط به جشن چهارشنبه سوری ، موردی نداشته ایم.
حسن کلانتری افزود : در یکی از موارد ، بالن آرزویی که پس از روشن شدن به آسمان رفته ، روی یکی از تراس های منزل مسکونی که صاحبخانه هم نبود ، فرود آمد که منجر به آتش سوزی جزئی شد که البته با اعلام بموقع همسایه و حضور آتش نشانی ، آتش سوزی مهار و خسارتی نداشت .
وی گفت : امسال مردم به مراتب بسیار بیشتر از سال های قبل مسایل ایمنی را در روشن کردن آتش رعایت کردند و زنگ تلفن 125 کمتر به صدا درآمده است.
** آئین چهارشنبه سوری در مازندران
رسم چهارشنبه‌ سوری در مازندران با برپایی هفت بوته‌ آتش به نشانه‌ هفت فرشته و امشاسپند اجرا می‌شود و مردم باور دارند که آتش تطهیرکننده است و بدی و مرگ را می‌سوزاند.
مردم مازندران سرخی آتش را نشانه سلامت و گرمایش را زندگی بخش می‌دانند.
مردم در هنگام پریدن از آتش عبارت‌های 'زردی من از تو، سرخی تو از من' ،' سرخی آتش مال ما، زردی ما مال شما' ،' چهارشنبه ‌سوری می‌کنیم، سینه بلوری می‌کنیم' ، ' گل چهارشنبه سوری، درد و بلا رو ببری' را می خوانند.
پختن آش ترش با انواع سبزی های محلی از دیگر آئین چهارشنبه سوری در مازندران است.
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.