احمد حسین زادگان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : چهارشنبه سوری یک آئین کهن ایرانی است و یکی از ویژگی های آن هم در طول تاریخ این بود که به صورت خانوادگی در محیطی پرنشاط و عاطفی برگزار می شد.
وی با اشاره به سواستفاده برخی فرصت طلبان در به انحراف کشاندن این آئین کهن ، افزود : تعامل هدفمند خانواده ها با یکدیگر و با فرزندانشان به خصوص نوجوانان و جوانان در برگزاری این آئین ، سبب می شود تا فرصت طلبان نتوانند شادی و نشاط را به عنوان جان مایه اصلی چهارشنبه سوری قربانی مطامع خود کنند.
معاون استاندار مازندران همچنین به رسانه ها و مراکز آموزشی و علمی هم توصیه کرد تا برای جلوگیری از ایجاد هرنوع انحراف در کارکردهای آشکار یا پنهان آئین های سنتی و پیشگیری از سو استفاده های احتمالی عده ای معدود در فرایند برنامه هایی که اکثریت آن را نوجوانان و جوانان تشکیل می دهند ، وارد میدان شوند و راهکارهای خود را برای کاهش آسیب های اجتماعی در این نوع آئین ارائه کنند.
حسین زادگان تاکید کرد : فرهیختگان به عنوان یکی از مراجع اصلی و معتبر انتقال و افزایش معرفت می توانند با تبیین ریشه و فلسفه کارکردهای فرهنگی در فهم مشترک جمعی نسل جدید در مسیر حفاظت از نشاط اجتماعی در فضای ایمن به کمک مسئولان بیایند.
وی افزود : نشاط هر یک از کنشگران، عامل مهمی درکاهش آسیب ها و مدیریت بحران ها به شمار می آید ، ولی تهدید سلامت جسم و در پی آن روح با هر بهانه ای توسط شخص یا اشخاصی در گلوگاههای زمانی ، نه تنها توجیه عقلانی ندارد بلکه موجب ضعیف تر شدن پیوندهای یک جامعه پیوسته و کاهش اعتماد به نفس اعضای آن می شود.
معاون استاندار مازندران همچنین همگان را به رعایت اصول ایمنی و اخلاقی در آئین سنتی چهارشنبه آخر سال فراخواند و خواستار مشارکت فعال تمامی گروههای اجتماعی برای شناسایی زمینه های فرصت طلبی و بی نظمی به منظور جلوگیری از به انحراف کشیدن شدن این آئین شد.
حسین زادگان ابرازامیدواری کرد تا آخرین روزها و لحظه های پایان سال در دیار علویان با حضور پیشکسوتان و با همکاری نوجوانان و جوانان آینده نگر به گونه ای مدیریت شود تا خاطرات خوش این لحظه های پایانی ، برای همیشه در اذعان مردم باقی بماند.
آئین سنتی چهارشنبه سوری در مازندران نیز همانند سایر نقاط کشور در سال های اخیر بر اثر بی احتیاطی برخی کنشگران اجتماعی بخصوص نوجوانان و جوانان به عنوان مخاطبان اصلی این آئین به گونه ای رقم خورد که نگرانی ها را برای برگزاری آن در میان خانواده ها بویژه فرهیختگان و اندیشمندان برانگیخته است.
براساس آمارهای رسمی تنها در سال گذشته 96 نفر که بیشتر آنان را نوجوانان و جوانان 10 تا 20 ساله تشکیل می دادند در حوادث مختلف مربوط به چهارشنبه سوری به خاطر استفاده از مواد آتشزای انفجاری مصدوم شدند.
بر اساس این گزارش های رسمی ، تعداد مصدومان چهارشنبه آخر سال گذشته دستکم 40 درصد بیشتر از سال 94 بود.
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.