قربانعلی آقا احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : چهارشنبه سوری یکی از آئین های سالانه ایرانیان است که از زمان های قدیم تاکنون مردم آخرین سه شنبه آخرسال خورشیدی را با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.
وی ادامه داد : برگزاری مراسم چهارشنبه سوری یکی از چندین سرمایه های اجتماعی و سنتی ایرانیان است که از سال های دور حفظ و موجب ایجاد روح انسجام در بین مردم این سرزمین شده است.
این استاد دانشگاه گفت : باید از این سرمایه فرهنگی به نحوی مطلوب در جهت ارتقای شادی و به تبع آن وحدت ملی بهره گرفت و در این راستا نیازمند معرفی و فرهنگ سازی اصیل چهارشنبه سوری در جامعه هستیم.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی چالوس با اشاره به سوانحی که هر ساله در آخرین چهارشنبه اسفند اتفاق می افتد ، افزود : متاسفانه در سال های اخیر با ورود یک سری بدعت ها ، چهره چهارشنبه سوری از حالت سنتی انحراف یافت و موجب شد که به جای شادی و امنیت شاهد حوادثی تلخ بویژه در بین جوانان و نوجوانان باشیم.
وی بر ضرورت رفع بدعت های غلط و بیان چهارشنبه سوری اصیل و بازگشت آئین چهارشنبه سوری به امنیت و شادی گذشته خود تاکید کرد و خواستار تعامل و همکاری تمامی افراد جامعه به ویژه رسانه ها در راستا بازتعریف و تصویب قوانینی شد تا در سایه قوانین و اختصاص بودجه، ابزارهای برگزاری آن به شکل صحیح و گسترده در جهت شادی افراد جامعه، تامین شود.
احمدی به برنامه ریزی های دشمن برای آسیب رساندن به فرهنگ ایرانی و اسلامی اشاره کرد و افزود : دشمنان انقلاب اسلامی از هر روزنه ای سعی بر ضربه زدن به ایران و اسلام دارند و با پوشش گسترده خبری و پررنگ کردن چهارشنبه سوری به نحوی خاص،‌ به دنبال تضعیف وحدت مردم انقلابی ایران هستند .
وی ادامه داد : می توان با برنامه ریزی و نگاهی مناسب برگزاری این مراسم را به جای نگرانی خانواده ها به یک فرصت خوب برای ارتقای شادی و وحدت ملی تبدیل کرد.
استاد دانشگاه آزاد اسلامی چالوس گفت : بهتر است که جشن های باستانی خود را در میادین از پیش تعیین شده و ایمن یا پایگاه های مخصوص این جشن باستانی برگزار کنیم و تا علاوه بر فراهم کردن بستر های شادی در بین مردم از بروز تبعات گوناگون آن جلوگیری شده و با صرف هزینه های کم برای شادی از پرداخت هزینه های هنگفت آسیب های اجتماعی در امان باشیم.
وی از مردم به ویژه جوانان و نوجوانان خواست با حفظ آرامش، امنیت از کارهای که موجب به خطر افتادن سلامتی خود و دیگران می شود دوری کنند و در مقابل با رعایت مسایل ایمنی و فرهنگ ایرانی از این لحظات زیبا لذت ببرند.
جشن چهارشنبه سوری یکی از کهن ترین و زیبا ترین جشن های ایرانی است که در گذر زمان دستخوش تغییر های زیادی شده و بسیاری از آیین های اصلی و فرعی خود را از دست داده و تبدیل به یک سری آتش بازی های خطر ناک یا مهمانی های خانگی شده است. این جشن هر سال در آخرین چهارشنبه سال (شب سه شنبه) در سراسر ایران برگزار می شود.
1295/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.