به گزارش خبرنگار ایرنا ، قائمشهر با حدود ‎ 300هزار نفر جمعیت در ‎ 20کیلومتری ساری (مرکز استان مازندران ) و در مسیر دو جاده ترانزیتی و مواصلاتی استان مازندران، به استان تهران و دیگر استانهای کشور یعنی جاده‌های فیروزکوه و هراز قرار گرفته است .
این شهرستان ، با مساحتی درحدود ‎ 425/5کیلومترمربع و باداشتن چشم اندازهای طبیعی ، تاریخی از زمینه‌های گردشگری مناسبی برخوردار است.
امام زاده‌های سید ابوصالح، عباس رضا، موسی، سید زرین نوا، یوسف رضا، سید نظام‌الدین، محمد و بقاع متبرک “درویش داود، موسی بن‌احمد” و قرار داشتن آرامگاه عالم جلیل القدر “شیخ طبرسی” از جمله اماکن دیدنی در این شهرستان است.
امامزاده “سید زرین نوا” در روستای چمازکتی با سابقه ساخت صندوق چوبی آن، در سال ‎ 855هجری قمری از جمله آثار ملی کشور است و یکی از جاذبه های گردشگری در این شهرستان بشمار می رود .
امام زاده یوسف رضا و واقع شدن آن در کنار بیمارستان رازی در این شهرستان یکی دیگر از جاذبه ها است که این مکان را به جایگاهی برای زیارت مومنان تبدیل نموده است .
امام زاده سید نظام الدین که در منطقه جمنان قائمشهر واقع است که در 829 سال هجری قمری میرظهیرالدین مرعشی آن را زیارت کرد که در طول این گذر زمان در جنب این مکان مذهبی ، قبرستانی برای دفن اموات بنا شده است .
بقاع متبرکه درویش داوود 991 هجری قمری و درویش موسی بن احمد در منطقه جمنان و فولاد ، در روستای آهنگر کلای بیشه سر از دیگر آثار تاریخی این شهرستان است .
آرامگاه شیخ طبرسی از علمای بزرگ شیعه و مولف کتاب ' الاحتیاج ' که در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن ششم هجری قمری زندگی می کرد ، در روستای شیخ گلی قائمشهر قرار گرفته است .
شهرستان قائمشهر، با کشف شهر باستانی پنج هزار ساله، در تپه گردکوه بعنوان یکی از شهرهای کهن و با قدمت استان مازندران بشمار می رود.
ایرانیان در دوره پارت و ساسانی در این تپه سکونت داشتند، به همین دلیل بقایایی از ظروف پارتی و اشکانی در این منطقه کشف شده است ، همچنین در نزدیکی این تپه گورستانی نیز کشف شده که این گورستان نیز متعلق به 3 هزار سال پیش از ظهور اسلام است.
‎ همچنین وجود 2 رودخانه تلار و سیاه رود با داشتن فضای تفریحی و آلاچیق در این مکان ها از دو سوی شهر قائمشهر و عبور خط راه آهن سراسری کشور از مرکز شهر و قرار گرفتن در میانه جاده مواصلاتی پایتخت با شمال و شرق بر اهمیت این شهر افزوده است .
پارک جنگلی تلار در 10 کیلومتری قائمشهر واقع شده وبه عنوان یک منطقه تفریحی یاد می شود و قرار داشتن دریاچه ایی با نام دریاچه جاده نظامی در حاشیه این پارک جنگلی باعث شده تا هر ساله شاهدحضور گردشگران و مسافران در این منطقه باشیم .
مطقه حفاظت شده خیبوس حدفاصل جنگل های جنوبی نزدیک قادیکلای قائمشهر تا مناطق یاغ کوه برنجستانک شیرگاه است و این منطقه با مساحت 3471 هکتار در دامنه ارتفاعی 250 تا 930 متر، می باشد.
آببندان ساروکلا یکی دیگر از مناطق طبیعی و گردشگری این شهرستان است که با وسعت 10 هزار متری در ضلع شرقی روستای کوهساران قرار دارد که وجود دریاچه در دل روستا مسافران زیادی را جذب می کند.
دبیر ستاد تسهیلات سفر شهرستان قائمشهر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح آرامش بهاری بقاع متبرکه از 25 اسفندماه آغاز و تا 15 فرودین ماه سال آینده ادامه دارد ، افزود : زائرسراهای واقع در بقاع 'امام زاده محمد ' و ' درویش مزار ' آماده پذیرایی از مسافران نوروزی در این ایام است.
محسن باستانی تعداد مساجد شبانه روزی در این شهرستان را سه مسجد اعلام کرد و گفت که این مساجد شامل ' مسجد رسول ' ، ' مسجد سجادیه ' و مسجد درویش مزار که برای رفاه حال مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است.
وی تعداد پایگاه های هلال احمر در این شهرستان را 2 پایگاه امداد و نجات و 2 پایگاه جوانان اعلام کرد و افزود : 2 پایگاه امداد و نجات یکی واقع در کمربندی ساری به قائمشهر ' افرا ' و دیگری واقع در جاده نظامی است و همچنین 2 پایگاه جوانان یکی واقع در خیابان تهران و دیگری دانشگاه آزاد است .
دبیر ستاد تسهیلات سفر شهرستان قائمشهر با اعلام اینکه تمام واحدهای خبازی در ایام تعطیلات اماده پذیرایی مسافران نوروزی است ، گفت : همچنین در ایام نوروز تمام واحدهای صنفی برای ارائه خدمت دهی به مسافران باز است و مسافران شکایات خود را می توانند از طریق تلفن گویای 124 اطلاع رسانی کنند.
باستانی زمان نوروزخوانی در این شهرستان را از 28 اسفندماه اعلام کرد.
وی بیان کرد : 2 بیمارستان این شهرستان ' بیمارستان های رازی و ولیعصر ' از 25 اسفندماه تا 18 فروردین ماه سال آینده به مسافران نوروزی خدمت ارائه خواهند کرد.
کارشناس مسئول تعاونی امور رفاهی اموزش و پرورش شهرستان قائمشهر ، اسکان مهمانان و مسافران نوروزی در مدارس را از 28 اسفندماه امسال اعلام کرد و گفت که این استقبال تا 12 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.
رضانژاد با بیان اینکه 6 مدرسه با 80 کلاس درس ، یک مرکز رفاهی با 10 کلاس و 2 سالن ورزشی در سطح این شهرستان برای مسافران نوروزی در نظر گرفته شده است ، بیان کرد : همچنین 3 مدرسه ذخیره با 40 کلاس درس برای مسافران نوزوری در نظر اماده شده است .
وی با اشاره به اینکه از 25 اسفندماه بنرهای اسکان مدارس در سطح ورودی های این شهرستان نصب خواهد شد ، گفت که حتی چند نفر از فرهنگیان در ستاد مرکزی اماده راهنمایی به مسافران خواهند بود.
رئیس راهداری شهرستان قائمشهر از وجود 2 دستگاه کانکس در این شهرستان خبر داد و گفت :یکی از کانکس ها در محور قائمشهر به ساری ( محدوده ارطه ) و دیگر در محور هفت تن مستقر خواهد شد.
سجاد رحیمی افزود : مسافران نوزوزی می توانند با مراجعه به این کانکس ها و یا با شماره 141 نواقص جاده ایی را به ما اطلاع رسانی کنند.
7334/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.