به گزارش خبرنگار ایرنا، شیداله مهدوی روزیکشنبه در همایش استانی وکارگاه آموزشی تفکیک زباله از مبدا در سازمان مدیریت پسماند شهرداری آمل، تولید زباله فعلی روزانه درمازندران را بیش از3هزار تن اعلام کرد وافزود: البته این میزان زباله تولید در روزهای تعطیل به خصوص تعطیلات نوروز وتابستان به حدود 6هزار تن نیز افزایش یافته ومتاسفانه محیط زیست طبیعی واستان را با بحران جدی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه 75درصد زباله تولیدی شهروندان مازندرانی تر و بقیه زباله های خشک و قابل بازیافت است، اضافه کرد، متاسفانه اکنون وضعیت نامناسب وظرفیت مراکز دفن زباله در شهرهای مازندران که عمدتا در مسیرهای جنگلی، کوهستانی واقع شده دیگر جوابگو نیست وشیرابه های ناشی از نفوذ پذیری آنها در خاک و هدایت به سمت رودخانه ها به یک بحران زیست محیطی دراستان تدبیل شده است.
مهدوی اضافه کرد که با ایجاد محدودیت‌های گسترده برای پیش‌بینی محل دفن زباله با وجود تدوین و تصویب قانون مدیریت پسماند مکانی برای دفن زباله وجود ندارد.
وی ادامه داد، که براساس قانون مدیریت پسماند، متولی زباله‌های شهر و حریم آن شهرداری‌ها، روستا و حریم آن دهیاری ها و مناطق بین راهی بخشداری ها هستند اما متاسفانه در استان بدنه کارشناسی شده برای نظارت بر کار این متولیان وجود ندارد و موسسه بازیافت در خلا این سازمان به عنوان هماهنگ کننده این نهادها عمل می کند.
** تفکیک زباله ازمبدا از سوی شهروندان
مدیرموسسه بازیافت مازندران با بیان اینکه با اولویت ساماندهی پسماند و مدیریت یک‌پارچه می توان در ارتقای سلامت و بهداشت عمومی جامع قدم های موثرتری برداشت، ادامه داد که طرح تفکیک زباله از مبدا یکی از اصولی ترین و باصرفه ترین راهکار برای کاهش معضل زباله در مازندران با توجه به ویژگی‌های اقلیمی، تراکم جمعیتی، مجاورت شهرها و روستاها، بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی، وجود آب‌های سطحی و پوشش گیاهی ، جنگلی و دریا در مازندران است.
مهدوی افزود: خوشبختانه از زمان مدیریت جدید استاندارمازندران، طرح تفکیک زباله ازمبدا از سوی شهرداری های استان ونیز روستاها بسیارجدی تر شده و اکنون در هرشهرستان یک نفر به عنوان ناظرشهرستانی پسماند انتخاب و موظف به ارائه گزارش های روزانه مدیریت پسماند شهرستان مربوطه به استان شده است.
وی با بیان اینکه در3 ماه گذشته به اندازه حدود 3 سال در موضوع مدیریت پسماند زباله درمازندران اقدام های زیربنایی وعملیاتی انجام شده است، گفت، مهمترین بحث در کاهش زباله، نیازمند آموزش وفرهنگ سازی دراین بخش توسط خانواده ها ورسانه ها هستیم ومردم هم باید دراین زمینه همکاری کنند.
**کاهش زباله تا پایان سال97
مدیرموسسه بازیافت مازندران با بیان اینکه با اقدام های درحال اجرا پیش بینی ما براین هست که ازنظر وزنی میزان زباله تا پایان امسال حدود یک درصد کاهش یابد، گفت: هدف نهایی ما درسال 97 با فراگیرترشدن طرح تفکیک زباله ازمبدا درهمه مناطق شهری وروستایی مازندران، کاهش 5درصدی حجم زباله های خانگی وشهری شهروندان دراستان است.
مهدوی گفت که متاسفانه اکنون زباله های تولیدی شهری، خانگی وحتی مراکز درمانی باهم وبدون تفکیک درمکان های انباشت زباله شهرهای استان دفن می شود وخطرنفوذ شیرابه های آن وانتشار آلودگی ها به شدت سلامت مردم مازندران را تهدید می کند.
ک/7327/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.