به گزارش خبرنگارایرنا، ماموران یگان حفاظت محیط زیست مازندران روز یکشنبه در نخستین گام بساط 32 مرکزفروش پرندگان زمستان گذر را در بازارهای فریدونکنار و محمودآباد جمع کردند.
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که طبق مصوبه شورای تامین و سازمان دامپزشکی مبنی بر ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر زمستان گذربرای جلوگیری از آنفلوانزا حاد مرغی، 32 مرکز فروش پرندگان زمستان گذران در شهرهای فریدونکنار و محمود اباد جمع آوری شد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی عصر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : با ممنوع شدن شکار، فروش آن نیز در بازار های شهرهای استان ممنوع است و ماموران برای حفاظت از سلامت مجاوران و مسافران بساط فروشندگان غیر قانونی را جمع کردند.
وی اضافه کرد : از این پس نیز ماموران یگان حفاظت محیط زیست با فروشندگان لاشه پرندگان وحشی در این بازارها برخورد قانونی خواهند داشت.
مدیرکل محیط زیست مازندران ابراز امیدواری کرد تا سایر دستگاه های مرتبط نیز در اجرای این طرح به کمک محیط زیست بیایند.
** شکایت از 200 دامگاه دار غیرقانونی
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که به دلیل اجرا نشدن مصوبه شورای تامین مبنی بر جمع آوری صید و شکار غیر قانونی شامل کرس و دام هوایی از سوی دامگاهداران با وجود تعهد سپاری، محیط زیست از این شکارچیان غیرقانونی به دستگاه قضایی شکایت برد.
ابراهیمی کارنامی اظهارداشت : طبق تعهد دامگاهداران در فریدونکنار و محمودآباد آنها می بایست تمام دام های هوایی و کرس خود را جمع آوری و صرفا هر شکارچی یک دامگاه و یک گذر با تعیین شرایط مصوب محیط زیست برای شکار داشته باند.
وی اضافه کرد : تاکنون دامگاهداران نسبت به این تعهدشان بدعهدی کردند و محیط زیست نیز طبق قانون در دستگاه قضایی برای 200 دامگاهدار غیر قانونی به دستگاه قضایی شکایت کرد و پرونده در دست بررسی است.
مدیرکل محیط زیست مازندران امیدواراست تا دستگاه قضایی برای این شکارچیان غیرقانونی به گونه ای جریمه تعیین کند که این گروه از اقدام غیر قانونی خود در شکار بی رویه پرندگان زمستان گذران دست بکشند.
** ممنوعیت شکار تا اطلاع ثانوی
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که براساس اعلام سازمان دامپزشکی کشور شکار پرندگان مهاجر در سطح کشور از اوایل پاییز سال جاری ممنوع شد و طبق این دستورالعمل نیز برای سال 96 ، محیط زیست هیچ گونه پروانه شکار صادر نکرد.
حسینعلی ابراهیمی اظهارداشت : ممنوعیت شکار همچنان به دلیل شیوع بیماری آنفلوانزا در مازندران همانند سایر استان های کشور پابرجاست و یگان حفاظت نیز با متخلفان برخورد می کند.
مازندران دارای بیش از 800 تالاب و آببندان است که سالانه افزون بر150 گونه پرندگان بومی و زمستان گذر با جمعیت بیش از یک میلیون و 500 هزار بال در این زیستگاه ها زمستان گذری می کنند.
برآورد می شود حدود یک پنجم از این پرندگان زمستان گذر سالانه در تالاب ها به خصوص در فریدونکنارکه تنها بازار فروش غیرقانونی پرندگان زمستان گذران را نیز دارد، شکار شوند.
/1899/6982
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.