دکتر فرهنگ بابامحمودی روز پنجشنبه درگفت وگوی تلفنی با خبرنگارایرنا درساری آرام بودن موج دوم را ناشی از افزایش اطلاعات مردم نسبت به این بیماری و تزریق آمپول آنفلوانزا پیش ازشیوع این بیماری دانست.
وی گفت که درحال حاضر گرچه روزانه 2 تا 3 مورد بیمارمشکوک به آنفلوانزا به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند ،ولی آمادگی مراکز درمانی و حضور به موقع بیماران برای درمان باعث شده تا مشکل حادی مواجه نباشیم.
مهاجرت پرندگان وحشی برای زمستان گذرانی به مازندران و گستردگی اقامتگاه های آنها ، این خطه شمال را یکی از کانون های احتمالی آنفلوانزا در کشور قرار داده به طوری که در موج اول شیوع این بیماری در مازندران 25 بیمار مشکوک شناسایی و تحت درمان قرار گرفتند و یک نفر از این بیماران نیز به دلیل کهولت سن و تاخیر در پیگیری برای درمان جانش را از دست داد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که تاکنون موردی از شیوع مرحله دوم آنفلوانزا حاد پرندگان که قابلیت انتقال به انسان را دارد در این خطه شمال کشور مشاهده نشده است.
دکتربابامحمودی به مردم توصیه کرد تا از شکار پرندگان و یا خرید لاشه آن در شرایط فعلی خودداری کنند.
**سینه پهلو نشانه اولیه آنفلوانزا حاد
مدیرگروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نشانه اولیه برای احتمال درگیری افراد با بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان را سینه پهلو ( نفس تنگی) دانست و به افرادی که این نشانه در آنها مشاهده شد خواست تا به مراکز درمانی مراجعه کنند.
به گفته دکتربابامحمودی افراد مسن و بیماران دیابتی، فشار خون به دلیل ضعف قوای جسمانی بیشتردرمعرض خطر این بیماری قراردارند و باید از خودشان مراقبت بیشتری انجام دهند.
وی خودمراقبتی را بهترین راهکار برای کاهش ابتلاء به بیماری آنفلوانزا حاد پرندگان دانست.
** کنترل شدید زیستگاه پرندگان مهاجر در مازندران
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که زیستگاه پرندگان مهاجر اعم از تالاب و آبگیرها تحت کنترل شدید محیط بابان قرار دارد و با شکارچیان نیز به شدت برخورد می شود.
حسنیعلی ابراهیمی کارنامی در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : درسال جاری به دلیل شیوع آنفلوانزا و اعلان ممنوعیت دامپزشکی مبنی برای شکار هیچ مجوزی برای شکار صادر نشد و هرگونه شکار پرندگان ممنوع و با متخلفان نیز برخورد می شود.
به گفته وی در 10 ماهه سال جاری افزون بر یک هزار شکارچی دستگیر و تفنگ آنها نیز توقیف و پرونده برای بررسی در اختیار دستگاه قضا قرار داده شد.
ابراهیمی اظهارداشت : محیط زیست برای انجام وظایفش به دلیل محدودیت نیرو و گستردگی سطح مناطق حفاظتی نیازمند به همکاری مردم است.
مازندران دارای 800 تالاب و آبگیر به خصوص تالاب بین المللی میانکاله در شرق این خطه شمال است که سالانه150 گونه از پرندگان با جمعیت یک میلیون و 500 هزار قطعه پرنده برای زمستان گذرانی به این مناطق مهاجرت می کنند.
خبرنگار: حسین فلاحتی** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.