مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران گفت که برای اجرای فاز اول طرح لایروبی تالاب لپوکه امروز شنبه به بهره برداری رسید 10 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.
محمد ابراهیم یخکشی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگارایرنا حجم مخزن لپو را با اجرای طرح لایروبی حدود 30 هکتار و ظرفیت آبگیری آن را افزون بر 9 میلیون متر مکعب اعلام کرد.
وی افزود : هم اکنون مخزن آبی لپو قادر به تامین آب حدود 3 هزارهکتار از اراضی 11 روستای منطقه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران مزیت زیست محیطی این طرح را تامین ذخیره غذایی مناسب برای پرندگان مهاجر و جلوگیری از پیشروی شوری آب خزر به منابع زیرزمینی دانست.
تالاب لپو متشکل از سه تالاب کنار هم شامل لپو ، شیرخان لپو و پلنگان در یک کیلومتری جنوب دریای خزر و غرب تالاب بین المللی میانکاله است که مردم محلی به همه آنها لپو می گویند.
لپو در زبان محلی مازندرانی از دو کلمه ' لپ ' به معنای پهن و ' او ' به معنای آب تشکیل شده است . نام لپو به خاطر راکد و آرام بودن آب این تالاب ها بر آنها گذاشته شد و به همین دلیل هم برخی از مردم محلی از این تالاب ها با عنوان مرداب هم یاد می کنند.
وسعت مجموعه تالاب لپو که در دهستان میانکاله بخش مرکزی شهرستان بهشهر واقع است ، بیش از 600 هکتار برآورد شده است.
این تالاب ها براساس گزارش های رسمی محیط زیست مازندران به همراه تالاب میانکاله در کنوانسیون رامسر به عنوان تالاب بین المللی ثبت شد .
خبرنگار: حسین فلاحتی** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.