معاون ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مازندران روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت که این معاونت با همکاری هیات پزشکی ورزشی مازندران ، سنجش قامت و حرکتی بانوان روستاهای 6 شهرستان استان را در مرحله اول در دستور کار قرار داده است.
مریم فرجپور افزود : بهشهر ، ساری ، بابل ، بابلسر ، رامسر و نوشهر ، شهرستان هایی هستند که زنان برخی از روستاهای آنان در این طرح مورد ارزیابی قرار می گیرند .
وی با اشاره به اینکه در این مرحله 600 زن روستاهای مازندران از لحاظ ساختار فیزیکی و بررسی ناهنجاری های اسکلتی مورد ارزیابی قرار می گیرند ، ادامه داد : نتایج این بررسی ها به صورت مقالات تخصصی تدوین و در کنگره کشوری به همین منظور در آینده ارائه می شود .
طرح ابلاغی امسال وزارت ورزش و جوانان با عنوان سنجش قامت و حرکت زنان و دختران روستایی ، ارزیابی این قشر با انجام تست ناهنجاری‌های اندام فوقانی شامل شانه‌ها، سر، ستون فقرات و ناهنجاری‌های اندام تحتانی در بخش‌های پا، زانو و لگن انجام می شود .
نایب رئیس هیات پزشکی ورزشی اداره کل ورزش و جوانان مازندران به عنوان یکی از دست اندرکاران اجرای این طرح ملی به خبرنگار ایرنا گفت : کارشناسان حرکات اصلاحی با حضور در این روستاها ، زنان را در پارامترهای مورد نظر مورد ارزیابی قرار می دهند .
رز فولادی افزود : زنان در این طرح علاوه بر اندازه گیری قد و وزن از نظر ستون فقرات ، اندام تحتانی (پاها ) و کف پاهای زنان روستاهای مورد نظر اندازه گیری می شود .
این متخصص آسیب شناسی ورزشی با اشاره به اینکه زنان مازندران در آمارها به عنوان کم تحرک ترین زنان کشور به شمار می روند ، ادامه داد : اما زنان روستایی با توجه به فعالیت چند جانبه هم در منزل و هم در مزرعه و کار کشاورزی تحرک خوب بدنی دارند .
وی ارزیابی زنان روستایی مازندران از نظر مسائل اسکلتی همچون گودی کمر ، انحرافات مهره ای ، لگنی و مچ پا و گردن را به عنوان بخشی از پارامترهایی برشمرد که در این طرح ملی مورد نظر است .
فولادی اضافه کرد : با وجود فعال بودن زنان روستایی مازندران ، آنان از معضلات فعالیت ناصحیح و آسیب زننده به اسکلت بدن در رنج و عذاب هستند .
وی طرح ملی سنجش قامت و حرکت ویژه بانوان روستایی را اقدامی برای غربالگری و شناسایی بانوان دارای این نوع آسیب ها ذکر کرد و گفت : در برنامه های بعدی این طرح ، راههای درمان و جلوگیری از بروز چنین آسیب های اسکلتی بانوان روستاها مورد هدف است .
مازندران حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که براساس آخرین آمار سرشماری در سال 1395 حدود 45 درصد از این جمعیت در روستاها ساکن هستند .
همچنین نیمی از جمعیت مازندران را زنان تشکیل می دهند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.