به گزارش خبرنگار ایرنا ، بر اساس این اطلاعیه ، سامانه بارشی و سرد از اواخر روز چهارشنبه (فردا) وارد مازندران می شود و از روز پنجشنبه با تشدید این سامانه ، مردم مازندران شاهد کاهش محسوس دما و بارش های پراکنده خواهند بود .
جدول پیش بینی هفتگی هواشناسی هم نشان می دهد که روز جمعه ششم بهمن دمای هوا در مناطق جلگه ای مازندران نسبت به امروز سه شنبه تا 10 درجه کاهش می یابد و در مناطق کوهستانی تغییر دما بیشتر خواهد بود.
هم اکنون دمای هوای شهر ساری مرکز مازندران 15 درجه بالای صفر است که در سردترین زمان به پنج درجه کاهش می یابد.
پیش بینی هواشناسی مازندران همچنین نشان می دهد که سامانه سرد و بارشی هفته دیگر هم در استان تشدید و ماندگار خواهد شد به گونه ای که شهروندان مازندرانی حتی در دامنه ها و بخشی از مناطق جلگه ای هم شاهد بارش برف خواهند بود.
مازندران پائیز و ماه اول زمستان امسال را به طرز کم سابقه ای با کمترین میزان بارندگی و سرما سپری کرده است .
بارندگی پائیزی و برف زمستانی منبع اصلی تامین کننده ذخایر آب پشت سدها و سفره های زیرزمینی در مازندران است.
بر اساس جدول گزارش بارندگی هواشناسی ، میانگین بارش فصل پاییز در استان نسبت به دوره آماری 10 درصد کاهش و در 9 ماهه سال جاری حدود 23 درصد کم شده است .
متوسط بارش فصل پاییز سال جاری در مازندران 247 میلی متر بوده است .
سرمای هوا نیز با توجه به تامین معیشت مردم مازندران از راه کشاورزی و باغداری ، اهمیت زیادی برای این دو بخش دارد . سرما علاوه بر این که بخشی از آفات گیاهی را از بین برده و یا کاهش می دهد ، در خواب زمستانی درختان نیز بسیار موثر است .
تغییرات آب و هوائی از جمله افزایش دما در پائیز امسال سبب شده بود تا خواب زمستانی درختان در مازندران به تاخیر بیفتد ، موضوعی که کارشناسان باغداری نسبت به تبعات آن در محصول دهی درختان هشدار دادند.
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7335/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.