به گزارش خبرنگار ایرنا، دوتار ، سازی زهی مضرابی با کاسه‌ای گلابی شکل همراه دسته‌ای بلند و دارای دو سیم است که در شمال، ‌شمال شرق و شرق ایران و برخی کشورهای آسیای میانه به اشکال مختلف رواج دارد.
نواختن این ساز که به تنبور و سه تار شبیه است ، بین کشاورزان و نوازندگان محلی معمول بوده است.
امروزه حوزه‌های نواختن دوتار عبارتند از شمال خراسان در شهرهای بجنورد، اسفراین‌، شیروان، درگز و قوچان و جنوب و شرق خراسان در شهرهای بیرجند، قائنات، تربت جام،کاشمر، باخرز، خواف و سرخس و نواحی ترکمن‌نشین شمال شرق از جمله استان گلستان و بخش علی آباد کتول همچنین برخی مناطق مازندران است.
این ساز در نواحی مختلف، با اندکی تغییر در شکل و نحوه نوازندگی دیده می‌شود . انواع دوتار در محدوده مرزهای جغرافیایی ایران به 'دوتار خراسان' با دو گونه شمال و جنوب، 'دوتار ترکمن' و 'دوتار مازندران' تقسیم می شود.
برهمین اساس و با هدف احیای این ساز قدیمی و گرامیداشت نوازندگان پیشکسوت آن ، نخستین دوره همایش استانی پژوهش موسیقی قومی مازندران با عنوان 'دتارچی'، شنبه شب در قالب کارگاه های تخصصی و ارائه کارهای پژوهش شده از چند فعال موسیقی آیینی ومحلی مازندرانی در سالن همایش های مجتمع فرهنگی وهنری ولی عصر(عج) اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل برگزار شد.
در این همایش 'شیوه ها و سبک های استادان قدیمی در زمینه دوتار و آواز' مازندران و همچنین بررسی آثار استاد نظام شکارچیان، سید علی اصغر هاشمی سیدکلایی، محمد مهدی عباسی نوذری و صفی الدین محمدی تیرکلایی، از دوتارنوازان پیشکسوت بررسی و تجزیه و تحلیل شد.
مدیر اجرایی همایش پژوهش موسیقی قومی مازندران گفت که عنوان دتارچی که از ساز ' دتار ' سازهای قدیمی چندین دهه قبل مازندران بوده، انتخاب و بلافاصله نخستین همایش آن نیز در آمل برنامه ریزی شد.
خسرو علیزاده با بیان اینکه درنظر داریم سه همایش استانی در راستای پژوهش موسیقی قومی مازندران ' دتارچی' را در شهرهای رامسر، ساری و بهشهر برگزار کنیم، اضافه کرد و تا پایان امسال نیز این برنامه در اسفند ماه دریکی از این سه شهر برگزار خواهد شد.
** گرایش سازهای مازندرانی به سمت غربی- ایرانی
وی با بیان اینکه تاکنون همایش وکارگاه های تخصصی برای موسیقی های کهن مازندران برگزار نشده بود و این یکی از دغدغه های بازماندگان موسیقی های آیینی استان بوده است، اضافه کرد : اینکه بتوانیم حداقل یکی از سازهای محلی مازندرانی را به مردم استان بشناسانیم، بزرگترین خدمت به این هنر فاخر و فراموش شده خواهد بود.
مدیر اجرایی همایش پژوهش موسیقی قومی مازندران ادامه داد : متاسفانه سازهای محلی استان بسیار مهجورمانده وتاسف بارتر هم این است که همه گرایش های سازها و موسیقی مازندران به سمت سازهای غربی و ایرانی رفته است.
علیزاده گفت : سنگ بنا و تمام نغمه ها و موجودیت موسیقی مازندران از ساز دوتار است و این تمام تلاش مرکز پژوهش موسیقی استان بر این است که این همایش و کارگاه های تخصصی را به صورت جامع تر در دیگر شهرهای استان با هدف احیای این سازها وموسیقی فراموش شده برگزار کنیم.
خبرنگار: مهدی غلامی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.