به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد محمدپور عمران روز پنجشنبه در نشست شورای توسعه صادرات مازندران در ساری ارزش صادرات کالاهای تولیدی مازندران به روسیه در مدت مشابه سال پیش را حدود هشت میلیون و 700 هزار دلار اعلام کرد.
وی علت رشد جهشی در صادرات محصولات تولیدی مازندران به روسیه را به نتیجه رسیدن تفاهمنامه دو جانبه امضا شده میان روسای جمهوری ایران و روسیه اعلام کرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت مازندران مجموع ارزش کالاهای صادراتی از گمرکات این استان را در سال جاری حدود 303 میلیون دلار اعلام کرد و گفت که این میزان نسبت به مدت مشابه سال پیش از لحاظ ارزشی 6 درصد افزایش ولی از نظر وزنی 22 درصد کاهش دارد.
محمدپور افزود که در این مدت 513 هزار تن کالا از مازندران به کشورهای هدف صادر شد ، در حالی که سال گذشته در این مدت 655 هزار تن بود.
** عراق ، هدف اول صادراتی مازندران
مدیرکل صنعت ، معدن و تجارت مازندران همچنین گفت که در سال جاری 72 درصد از مجموع صادرات این استان به ارزش 217 میلیون دلار به کشور عراق انجام شده است .
وی با این وصف افزود که ارزش کالاهای صادر شده به عراق در این مدت نسبت به سال قبل پنج درصد کمتر شد.
محمدپور عمران افزایش تعرفه برای کالاهای ایرانی از سوی کشور عراق را دلیل عمده این کاهش دانست و ابراز امیدواری کرد تا با به نتیجه رسیدن تفاهمنامه اخیر بین 2 کشور ، بغداد در تعرفه های ترسیمی برای تجار ایرانی تجدید نظر کند.
وی تعرفه صدور کالاهای ایرانی به عراق را حدود 40 درصد اعلام کرد.
** قطر شریک تجاری جدید مازندران
دبیر شورای توسعه صادرات مازندران همچنین گفت که در سال جاری حدود چهار میلیون دلار کالا از این استان به قطر صادر شد.
وی افزایش صادرات کالاهای مازندران به قطر را منوط به برقراری پرواز هوایی و ارسال محموله کالاهای صادراتی از طریق هوایی به آن کشور به دلیل دوری مسافت دانست .
در سال گذشته 650 میلیون دلار کالا از مازندران به خارج کشور صادر شده بود.
خبرنگار : حسین فلاحتی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6982/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.