حسین میرشجاعیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ساری ابراز امیدواری کرد که با وجود مخالفت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه به افزایش حامل های انرژی ، نمایندگان خانه ملت در صحن علنی با پیشنهاد دولت موافقت کنند.
وی گفت : دولت قرار است آنچه را که از محل افزایش قیمت حامل های انرژی به دست می آورد ، صرف ایجاد اشتغال کند.
دولت دوازدهم در لایحه بودجه سال 97 پیشنهاد کرد که قیمت بنزین از یکهزار تومان کنونی به یک هزار و 500 تومان و قیمت گازوئیل از 300 به 400 تومان افزایش یابد ولی سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد که اعضای این کمیسیون به خاطر بار تورمی احتمالی ، با افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده مخالفت کرده اند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارائی گفت : بنده به عنوان کارشناس اقتصادی معتقدم بر اساس سناریوئی که دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی پیش بینی کرده ، این افزایش اثر تورمی خاصی نخواهد داشت.
وی افزود : تحلیل های کارشناسی مجموعه وزارت اقتصاد و دارایی این بوده که افزایش 500 تومانی قیمت بنزین 100 تومانی گازوئیل حدود یک و نیم درصد تورم را بالا می برد .
میرشجاعیان گفت : بانک مرکزی نیز بررسی کرده است که افزایش قیمت های حامل انرژی حداکثر بار تورمی 2 درصدی خواهد داشت.
وی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت : افزایش قیمت حامل های انرژی نه تنها بار تورمی قابل توجهی نخواهد داشت ، بلکه منابعی که از این محل به دست می آید ، صرف افزایش اشتغال می شود و جلوی افزایش نرخ ارز را هم می توان گرفت .
معاون وزیر امور اقتصادی و دارائی توضیح داد : به هر حال نرخ ارز با توجه به تفاوت قیمت داخل و خارج از کشور باید تعدیل شود و انجام این کار مستلزم داشتن منابع بهتری است.
** هشدار در باره شکاف قیمت انرژی داخلی و بین المللی
میرشجاعیان همچنین یکی از تبعات مخالفت با افزایش قیمت حامل های انرژی در کشور را افزایش شکاف قیمتی با وضعیت بین المللی دانست و گفت : شکاف قیمت انرژی های کشور نسبت به قیمت فوب خلیج فارس در حال افزایش است و مخالفت با قیمت پیشنهادی دولت از این لحاظ هم کاملا اشتباه است .
وی افزود : شکاف بیشتر بین قیمت کنونی حامل های انرژی با قیمت فوب خلیج فارس به نفع اقتصاد ایران نیست و تعدیل آرام به نفع عموم مردم خواهد بود.
او نتیجه گیری کرد : چنانچه اکنون با پیشنهاد دولت مخالفت شود ، همین مجلس سال آینده مجبور می شود افزایش بیشتر قیمت حامل های انرژی را مصوب کند.
میرشجاعیان به مصوبه سال های گذشته مجلس مبنی بر افزایش 10 درصدی سالانه قیمت حامل های انرژی اشاره کرد و گفت : چون این مصوبه به هر دلیلی اجرایی نشد سبب شد تا در یک دوره به یکباره شاهد افزایش ناگهانی و زیاد قیمت حامل های انرژی باشیم که به نظر من این یک تصمیم احساسی دولت و مجلس گذشته بود.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، با حضور معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ساری ، سامانه دریافت ، رسیدگی و پاسخگویی به شکایات متقاضیان مجوزهای کسب و کار (دادور) در مازندران راه اندازی شد.
با راه اندازی این سامانه ، مشخص می شود متقاضی چه نوع مجوزی درخواست کرده ، مربوط به کدام دستگاه بوده و استعلام ها در چه مرحله ای قرار دارد و زمان مقرر پاسخگویی چه زمانی است .
سامانه ' دادور ' به عنوان کارتابل الکترونیکی به صورت آنلاین از سوی وزرا و معاون اول رئیس جمهوری نیز رصد می شود ، و فرایند صدور مجوز و پاسخگویی به استعلام ها نیز به صورت استانی مورد بررسی قرار می گیرد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.