دست اندرکاران بازار برنج مازندران که عمدتا صاحبان کارخانه های شالیکوبی هستند ، می گویند که به علت حجم کم تولید برنج پرمحصول در این استان ، طرح توافقی تاکنون نتوانسته است تاثیری بر بازار بگذارد و تجار را وارد عرصه خرید و فروش و رونق دادن به بازار ارقام کم محصول کند.
دولت به منظور خروج بازار برنج مازندران از رکود ، خرید توافقی سه رقم برنج پر محصول استان شامل برنج ندا ، نعمت و شیرودی را از سیزدهم ماه دی آغاز کرد و قرار است دو مرکز خرید واقع در شهرهای نکا و بابل این کار را تا 15 بهمن ادامه دهند.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 که متولی خرید این ارقام برنج است ، اعلام کرد که تاکنون 102 تن برنج به‌صورت توافقی از کشاورزان مازندرانی خریداری شده است .
بر اساس مصوبه جهاد کشاورزی ، مراکز خرید برنج کشاورزان را با 8 درصد شکستگی و اقلام ندا و نعمت را به مبلغ 4 هزا رو 850 تومان و شیرودی را 5 هزار و 450 تومان خریداری می‌کنند.
اگر چه شرکت غله منطقه 2 اعلام کرده است که وجه برنج خریداری شده از طریق سامانه بانک کشاورزی به‌حساب کشاورزان واریز می‌شود و هیچ‌گونه محدودیتی در میزان خرید وجود ندارد ، ولی خرید اندک در مدت دو هفته این گمانه زنی را که حدود 30 درصد شالیزارهای مازندران هر ساله زیر کشت برنج پر محصول می رود ، زیر سئوال برده است .
مازندران 230 هزار هکتار شالیزاری دارد که پارسال 213 هزار هکتار زیر کشت برنج رفت که سهم ارقام پر محصول بر اساس گمانه زنی ها حدود 65 هزار هکتار برآورد می شود که با برداشت حداقل چهار تن برنج سفید در هر هکتار ، سهم تولید استان از این ارقام از 250 هزار تن فراتر می رود .
دست اندرکاران بازار برنج مازندران بر این اعتقادند که اولا سهم مازندران از ارقام پرمحصول کمتر از میزان اعلامی است و ثانیا بالاتر بودن قیمت این ارقام برنج در بازار از کف قیمت توافقی سبب می شود تا کشاورزان فروش آزاد آن را ترجیح دهند.
** چاره اندیشی برای ارقام پرمحصول
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا از بازار برنج در شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که بازار ارقام کم محصول که مهم ترین کشت شالیکاران استان را تشکیل می دهد ، در آرامش رو به رکود به سر می برد.
بسیاری از فعالان بازار برنج مازندران امیدوار بودند که با خرید توافقی ارقام پر محصول ، بازار ارقام کم محصول هم شاهد تحرکی هر چند اندک باشد تا سطح قیمت ها حفظ شده و انگیزه کشاورزان برای کشت برنج همان گونه که در سه سال گذشته با تدابیر دولت افزایش یافته بود ، دستکم حفظ شود.
عمده برنج تولیدی مازندران در حال حاضر در اختیار شالیکوبی داران به عنوان عمده فروشان بازار است و هر ساله همین افراد هستند که سطح قیمت ها را مشخص می کنند.
حفظ سطح قیمت ها در بازار برنج در اوج برداشت شالی از خواسته های دیرینه کشاورزان مازندران بود که از سال 93 با ممنوع کردن ورود برنج خارجی در زمان برداشت محصول داخلی از سوی دولت تدبیر و امید در دستور کار قرار گرفت و در دو سال گذشته با موفقیت این سیاست اجرائی شد.
تا قبل از این ، بازار برنج مازندران همواره در زمان برداشت به خاطر ورود انبوه برنج خارجی دستخوش تلاطم قیمتی می شد و شالیکاران بیشترین زیان را متحمل می شدند و اکنون نیز رکود حاکم بر بازار این نگرانی را برای بخشی از کشاورزان و دست اندرکاران بازار برنج ایجاد کرده است .
دولت امسال خرید توافقی برنج کم محصول را برای کشاورزان استان گیلان اجرائی کرد ، موضوعی که به اعتقاد کارشناسان بازار برنج اگر برای مازندران هم اجرائی می شد ، می توانست تا حدود زیادی نگرانی ها را از احتمال بازگشت تلاطم قیمتی در فصل برداشت سال آینده بر طرف کند.
وزارت جهاد کشاورزی خرید توافقی برنج ارقام کیفی و محلی یا کم محصول استان گیلان را بر اساس هشت درصد شکستگی به ازای هر کیلوگرم رقم صدری و هاشمی 91 هزار ریال اعلام کرد ، نرخی که بیشتر از قیمت کنونی در بازار برنج مازندران است .
بررسی های میدانی خبرنگار ما نشان می دهد که قیمت انواع برنج از جمله ' طارم محلی ' و ' فجر ' که ارقام کم محصول محسوب می شوند هم اکنون در شالیکوبی های مازندران به ازای هر کیلو گرم پنج تا هفت هزار ریال نسبت به حدود 2 ماه پیش کاهش یافته و با این وجود بازار همچنان راکد است.
هم اکنون هر کیلوگرم برنج کشت اول طارم محلی در شالیکوبی های مازندران 88 تا 90 هزار ریال و برنج فجر به ازای هر کیلو گرم 70تا 72هزار ریال خرید و فروش می شود .
همچنین برنج مرغوب دونوچ که کشت دوم محسوب می شود و دارای مشتری ویژه است ، هم اکنون هر کیلوگرم 95تا 105 هزار ریال در هر کیلوگرم به نسبت درصد شکستگی به فروش می رسد.
' احمد قربانی ' از صاحبان شالیکوبی و از آگاهان به بازار برنج استان مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که بیشتر رقم های موجود در شالیکوبی های استان بویژه درمنطقه مرکزی و غرب استان ارقام محلی طارم صدری و هاشمی است.
وی با بیان اینکه خرید توافقی ارقام پر محصول تاثیری در رونق بازار راکد برنج استان نگذاشته است، اضافه کرد : واردات بیش از حد برنج خارجی عامل اصلی این رکود است.
این فعال بازار برنج همچنین نسبت به مخلوط شدن برنج های خارجی با ارقام پر محصول در طرح خرید توافقی توسط دولت در استان مازندران هشدار داد و گفت : از آنجائی که قیمت برنج وارداتی خارجی حدود 30 درصد کمتر از قیمت برنج ارقام پر محصول تولید داخل است، سوء استفاده از این موضوع محتمل است.
قربانی با اشاره به اینکه این معضل در سال های گذشته سابقه داشته و همواره دلالان و سوء استفاده کنندگان از این فرصت استفاده می کنند ، افزود : تشخیص برنج های مخلوط شده برای خیلی ها سخت و نیازمند حضور کارشناس خبره در محل خرید است.
این کارشناس بازار برنج گفت : هر چند عمده برنج های موجود در شالیکوبی ها که مقدار آن نیز قابل توجه است ، در اختیار کشاورزان نیست ، اما برای رونق بازار باید خرید توافقی ارقام کیفی محلی طارم صدری و هاشمی که در استان گیلان در حال انجام است در این استان نیز انجام شود.
کشاورزان مازندران به همراه کشاورزان استان گیلان 80 درصد برنج تولیدی کشور را تامین می کنند که از این میزان 42 درصد مربوط به مازندران است .
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در فصل زراعی گذشته از 213 هزار هکتار زمین های شالیزاری استان ، 70درصد آن زیر کشت برنج ارقام محلی طارم صدری و هاشمی رفته و بقیه ارقام پر محصول بوده است.
علاوه بر این 35 هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان هم پس از برداشت محصول کشت اول ، دوباره نشا کاری ودر 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان نیز پرورش ساقه برای برداشت برنج دونوج انجام شده است.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران ، مقدار تولید امسال برنج سفید به بیش از یک میلیون و 50 هزار تن رسید.
ارقام طارم محلی ، صدری ، هاشمی و دم سیاه به عنوان رقم های کم محصول کیفی زبانزد مردم کشور است و استقبال برای تولید و خرید این ارقام همواره وجود دارد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.