به گزارش خبرنگارایرنا، طبق اظهار برخی کارشناسان زیست محیطی روند کاهشی کوچ پرندگان زمستان گذر در میانکاله از یک دهه گذشته به دلیل آلایندگی صوتی ومحیطی ناشی از استقرار واحدهای صنعتی و خودروهای سبک و سنگین در بندرامیرآباد شروع و همچنان نیز ادامه دارد.
این کارشناسان کاهش بارش ها وخشکسالی چندین ساله درمنطقه که خشک شدن 10 تا 15 درصد تالاب میانکاله و کم شدن مواد غذایی مورد نیاز پرندگان زمستان گذران را به دنبال داشت را از دیگر دلایل این روزهای ناخوش حاکم بر تالاب بین المللی میانکاله می دانند که روزگاری نه چندان دور حدود 60 تا 70 درصد جمعیت یک میلیون و 500 هزار بال پرندگان مهاجران زمستانی به مازندران را میزبانی می کرد.
عضو یکی از تشکل های زیست محیطی روستای زاغمرزمی گوید که از چند سال گذشته به دنبال کاهش میزان بارندگی و دست اندازی به طبیعت منطقه با بهانه توسعه باعث شد تا با افزایش میزان آلایندگی و کاهش مواد غذایی کم کم جمعیت پرندگان مهاجر نیز به تالاب کاهش یابد.
محسن بهرامی درگفت و گوبا خبرنگارایرنا گفت که با استقرارواحدهای صنعتی بزرگ و کوچک آرامش منطقه برای کوچ پرندگان زمستان گذر برای تخم گذاری از بین رفت و کم شدن مواد مغذی مورد نیاز ( ماهی، وزغ و سایر جانداران کوچک ) نیز این امر را شدت بخشید.
وی افزود : زمستان گذرانی پرندگان به مناطق معتدل از جمله تالاب میانکاله و سایر آبگیرهای مازندران برای تخم گذاری است و آلودگی صوتی ناشی از تردد خودروهای بزرگ و آلایندگی هوا با فعال شدن واحدهای صنعتی این آرامش را بر هم زد و آنها ترجیح می دهند که به سایر تالاب های استان کوچ کنند.
بهرامی افزود : از سال گذشته برای افزایش مواد غذایی پرندگان زمستان گذر ، تشکل های زیست محیطی در روستاهای اطراف تالاب میانکاله دست به کار شدند و با خرید دان برای پرندگان تا حدودی غذای آنها را تامین می کنند.
به گفته وی اگرچه آمار جمعیت پرندگان افزایش نکرده، ولی توانست تا حد زیادی از روند کاهشی آن جلوگیری کند.
کارشناس مسوول محیط زیست شهرستان بهشهر نیز با تایید کاهش جمعیت پرندگان مهاجر به تالاب میانکاله خشک شدن 15 درصد از وسعت این تالاب و کم شدن آب ورودی به تالاب به علت ساخت آببندان ها در بالادست و کاهش میزان تغذیه را از علل اصلی این کار می داند.
علی ابوطالبی برهم خوردن آرامش پرندگان به وسیله شکارچیان، واحدهای صنعتی الاینده و سرو صدای ناشی از تردد خودروهای سنگین را از دیگر دلایل روزهای ناخوش بزرگترین ذخیرگاه زیستکره جهان در ایران می داند.
مدیر آموزش پناهگاه حیات وحش و تالاب میانکاله افزود : برای کاهش اثرات خشکسالی در تالاب میانکاله طرح ملی احیاء این زیست کره در دولت یازدهم از سوی محیط زیست در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن در فاز اول که لایروبی آبگیرها و آببندان ها آب ورودی به تالاب شروع شد.
ابوطالبی افزود : این طرح در مرحله اول توانست از روند کاهشی آب تالاب میانکاله جلوگیری کند و نتیجه مثبت نهایی زمانی است سایر طرح ها از جمله انتقال آب دریای خزر به تالاب و لایروبی خلیج گرگان به عنوان یکی از تامین کنندگان اصلی آب میانکاله نیز اجرایی شود.
وی حذف آبگیر و آببندان های پرورش ماهی مزاحم در بالادست را از دیگر برنامه های اجرایی برای از سرگیری روزهای خوش تالاب بین المللی میانکاله می داند.
این کارشناس محیط زیست معتقد است که اگر برنامه های مصوب طرح ملی احیاء در میانکاله به طور کامل اجرایی نشود، این منطقه در آینده نه چندان دور به مرض دریاچه ارومیه دچار می شود و شرق مازندران نیز در معرض ریزگردها قرار خواهد گرفت.
** واحدهای آلاینده خطر قرمز بندرامیرآباد
مدیربنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت که فاصله این بندر و منطقه امیرآباد از تالاب میانکاله از لحاظ کارشناسی به درستی رعایت شد و طبق نظر کارشناسی زیست محیطی این گذرگاه راه اندازی شد.
سیاوش رضوانی به خبرنگارایرنا افزود : رویکرد استقرار صنعت در بندرامیرآباد و منطقه ویژه اقتصادی همخوانی با محیط زیست و شعار ما نیز استقرار صنعت سبزاست.
وی اختصاص 15 هکتار از اراضی بندر برای فضای سبز و گردشگری را بهره مندی از موقعیت های توریستی تالاب میانکاله دانست.
** احیاء تالاب اولویت اول
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که طرح احیاء تالاب میانکاله برنامه اولویت داری است که از سوی دولت یازدهم با محوریت سازمان محیط زیست به مرحله اجرا رسید و به قوت نیز ادامه دارد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود : با تکمیل طرح احیاء تالاب میانکاله پیش بینی می شود روزهای خوش این تالاب نیز فرا می رسد و با افزایش میزان تغذیه و سطح آب زمستان گذران جمعیتشان رو به ازدیاد می رود.
وی کاهش آمار جمعیت پرندگان را در سال های اخیر به تالاب میانکاله به صورت ضمنی تایید کرد و از شکار بی رویه زمستان گذران در برخی مناطق این خطه شمال کشور نیز ابراز نگرانی کرد و این کار را زمینه ساز برای کاهش کوچ پرندگان به طبیعت استان می داند.
تالاب بین المللی میانکاله کجاست؟
شبهِ‌جزیرهٔ میانکاله شبه جزیره‌ای است در منتهی‌الیهِ جنوبِ شرقیِ دریای خزر، در دوازده کیلومتریِ شمالِ شهرِ بهشهر واقع در استان مازندران که مساحت آن بیش از60هزار هکتار و ارتفاعِ آن بینِ 15 تا 28متر کم‌تر از سطحِ دریای آزاد است.
میانکاله از سال 1348 به عنوان «منطقه حفاظت‌شده» تعیین شد و هم اکنون با عناوین پناهگاه حیات وحش، تالاب بین‌المللی و ذخیره‌گاه طبیعی زیست‌کره تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد وارزش زیست‌محیطی این منطقه بیشتر به دلیل حضور حدود 200 گونه پرنده است که اغلب آنها از پرندگان مهاجرند و پوشش‌ درختچه‌ای و امنیت کافی باعث شده تا محل زیست دائمی قرقاول خزری و دراج باشد.
گزارشگر : حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.