مجری پروژه پهنه بندی لرزه ای ساری بر لزوم توجه به مطالعات ریز پهنه بندی تاکید کرد.

به گزار ایلنا از ساری ،جعفریان عصر امروز در دوازدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر ساری با تشریح و اهمیت مبحث زلزله اظهار کرد:سراسر ایران منطقه پرخطر از حیث زلزله محسوب می شود که باید مورد توجه و مطالعه قرار گیرد.

وی افزود:گسل خزر به طول 600 کیلومتر بزرگترین گسل  کشور محسوب می شود که در صورت بروز زلزله خطرات جدی را برای استان در پی خواهد داشت .

مجری پروژه ریز پهنه بندی لرزه ای ساری ادامه داد: با وجود اینکه موضوع ریز پهنه بندی شهرهای ساری، بابل و رامسر از سال 91 کلید خورد ولی متاسفانه نه تنها در هیچ کدام از شهرها اتمام نیافت بلکه در ساری با پیشرفت فیزیکی 30 درصد همراه بوده است.

وی با تشریح ریز پهنه بندی شهرهای استان ،گسل های فعال مازندران و تجربه های زلزله های مخرب، مشکلات آیین نامه 2800 در تعیین شتاب مبنای طرح، مشکلات و خطاهای طراحی و اجرای سازه ها به لحاظ کیفیت بتن ریزی را شمار بروز زلزله عنوان کرد.

جعفریان ادامه داد: گسترش جمعیت استان و گرایش به سازه های بلند و تاثیر بر طرح های جامع توسعه شهری اعم از گسترش شهری و تغییر کاربری، زمینه های دیگر بروز زلزله محسوب می شود.

وی، با یادآوری زلزله های مهیبی که از سال 1336در بندپی مازندران به وقوع پیوست گفت که هر 10 سال زلزله های مهیبی با حدود 10هزار کشته را داشتیم .

جعفریان افزود: در حدود 277 زلزله سه ونیم ریشتری را در  مازندران و گیلان داشتیم و در 100 سال اخیر نیز 7 زلزله بالای 6 ریشتر گزارش شده است.

وی افزود: از سال 1391 تاکنون در استان مازندران 1458 زمین لرزه رخ داده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی گفت :یکی از پرخطرترین کشور جهان به لحاظ زلزله خیزی کشور شیلی در حاشیه غربی آمریکای جنوبی است و ایران هم همانند این کشور نقطه پر خطر است.

جعفریان در ادامه بر لزوم جدی گرفتن این مهم تاکید کرد و افزود: با این وجود به نظر می رسد عزم جدی در این زمینه وجود ندارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه زلزله شناسی،با طرح این پرسش که الگوی توسعه شهر و ساخت و ساز بایستی در کدام قسمت شهر باشد وجود دارد یا نه؟ ادامه داد: آیا این الگو  را برای شهری که روی گسل باشد داریم ؟

وی در ادامه بر لزوم ریز پهنه بندی شهرهای استان مازندران تاکید و گفت که معروفترین  گسل های خزر ، شمال البرز ، گسل فیروزکوه و مشاء را در استان مازندران داریم.

مجری ریز پهنه بندی شهر ساری، با اعلام این شهرساری دقیقا بر روی گسل زلزله قرار دارد گفت: گسل خزر با طول 600 کیلومتر که بزرگترین گسل کشور است مرکز استان سه ونیم کیلومتر با این گسل و 37.5کیلومتر با گسل شمال البرز فاصله دارد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اعلام اینکه از زلزله های اخیر در غرب کشور باید عبرت بگیریم ادامه داد:آئین نامه طراحی ساختمان ها در برابر زلزله ،شتاب سه دهم جی را برای دوره بازگشت 475 سال نشان داده است و به عبارتی بیس از دو برابر شدت زلزله بیشتر از و شدیدتر از وقوع آن بوده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.