معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برنامه جامع سلامت مازندران از سال آینده شکل اجرایی به خود می گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری ،فرهنگ بابا محمودی امروز در کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی ساماندهی و مدیریت آسیب های اجتماعی استان در سالن شماره 2 استانداری با اشاره به اینکه کارهای تحقیقاتی و علمی برای تدوین برنامه جامع پنج ساله سلامت مازندران انجام شد ، اظهار داشت: با تایید و نهایی شدن اطلاعات و آمارهای جمع بندی شده ، این طرح از سال آینده شکل اجرایی به خود می گیرد .

وی افزود: برنامه جامع سلامت ، یک سند بالادستی در جغرافیای استانی است که با هدف ارتقای عادلانه شاخص های سلامت با محوریت شورای برنامه رزی، دانشگاه علوم پزشکی و کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان توسط همه دستگاه های اجرایی و نهادهای مشارکت مردمی، تدوین ، تصویب و اجرا می شود.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برنامه جامع سلامت استان ، سند راهبردی در هر چهار بُعد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است که در دوره زمانی چنج ساله مطابق با شروع و پایان هر برنامه توسعه کشور تدوین شده که حاوی، تحلیل وضعیت سلامت، نظام مرتبط با آن، دورنما،اهداف راهبردی پنج ساله، مداخلات، الزامات سلامت و تکالیف مشارکت کنندگان است.

بابامحمودی ، نامناسب بودن شاخص های سلامت استان، تقویت ارتباط، هماهنگی و همکاری بین بخشی موثر، مشارکت در تصمیم سازی و برنامه ریزی توسط دستگاه های اجرایی در برنامه های سلامت محور، تقویت نقش مردم در تدوین برنامه های حوزه سلامت و تقویت ضمانت اجرایی و نظارت موثر در اجرای مصوبات و قوانین موجود با محوریت سلامت را از دلایل ضرورت تدوین برنامه های سلامت عنوان کرد.

وی افزود: در تدوین برنامه های این طرح تلاش شده است تا تمامی شاخص های موثر در وقوع حوادث و ابتلا افراد جامعه به بیماری ها مورد بررسی قرار گیرد.

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : همچنین سعی شده است تا در این طرح پنج ساله مشکلات و آسیب های اجتماعی شناسایی و راهکارهای مناسب برای رفع آن اتخاذ شود .

بابامحمودی  ادامه داد: سرانه امید به زندگی در شاخص کشوری را 77.7  دهم سال عنوان کرد که  این میزان برای مازندران 73.1 دهم سال است .

وی  گفت: بیماری غیر واگیر بیشترین علت مرگ و میر در جامعه به شمار می آیند که به چهار دسته سرطان، قلبی و عروقی، تنفس و دیابت تقسیم می شوند که تحم تحرکی و عدم روی آوری به ورزش می تواند در شییوع این بیماری ها اثرگذار است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.