فرهنگ بابا محمودی روز یکشنبه در کارگروه امور اجتماعی و فرهنگی ساماندهی و مدیریت آسیب های اجتماعی با رویکرد تدوین برنامه جامع سلامت پنج ساله استان در ساری افزود : این اطلاعات براساس داده های آماری تحقیقات برنامه کشوری جامع سلامت است .
وی از ورزش و فعالیت بدنی به اصلی ترین راهکار برای مقابله با انواع بیماری های غیر واگیر از جمله فشار خون و دیابت نام برد و ادامه داد : بخشی از فعالیت فیزیکی پایین یا کم تحرکی مردم مازندران را می توان به نبود برخی زیر ساخت های لازم برای انجام فعالیت های ورزشی نسبت داد.
معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران از پائین بودن سرانه فضای ورزشی به عنوان یکی از زیرساخت ها یاد کرد و توضیح داد : بر اساس آمارهای اداره کل ورزش و جوانان ، سرانه فضای ورزشی برای جمعیت شهری مازندران 77 صدم درصد و برای جمعیت روستائی هم یک و نیم درصد است .
بر اساس گزارش های رسمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، علت اصلی مرگ و میر بیش از 70 درصد از مردم استان بیماری های غیر واگیر همچون بیماری های قلبی و عروقی ، سرطان و دیابت است .
** عقب ماندگی بیش از چهار سالی نرخ امید به زندگی در مازندران
بابامحمودی نرخ امید به زندگی در مازندران را پایین تر از میانگین کشور اعلام کرد و گفت : میانگین کشوری نرخ امید به زندگی 77 و 7 دهم سال است که این رقم برای مردم استان 73 و یک صدم سال است .
وی با اشاره به اینکه کارهای تحقیقاتی و علمی برای تدوین برنامه جامع پنج ساله سلامت مازندران انجام شد ، افزود : با تایید و نهایی شدن اطلاعات و آمارهای جمع بندی شده ، این طرح از سال آینده شکل اجرایی به خود می گیرد .
معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت : در تدوین برنامه های این طرح تلاش شده است تا تمامی شاخص های موثر در وقوع حوادث و ابتلا افراد جامعه به بیماری ها مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود : همچنین سعی شده است تا در این طرح پنج ساله مشکلات و آسیب های اجتماعی شناسایی و راهکارهای مناسب برای رفع آن اتخاذ شود .
استان مازندران بر اساس نتایج آخرین سرشماری نفوس و مسکن حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.