مهران فرصت در نشست خبری در ساری با بیان اینکه مقررات ملی ساختمان در سال 74 تدوین و ابلاغ شده است، اظهار کرد: مقررات ملی ساختمان در سال 74 ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان را مشروط به عضویت 50 مهندس کرده بود این درحالی است که امروز نظام مهندسی مازندران دارای 35 هزار عضو است.

وی ساخت و ساز را صنعتی پیشرو دانست و تصریح کرد: مقررات ملی ساختمان مربوط به شرایط بیست سال پیش است و باید گفت آیا می توان با مقررات گذشته شرایط ساخت امروزی را به وجود آورد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران با بیان اینکه نظام مهندسی قدرت اجرایی ندارد، تاکید کرد: در قانون آمده است، سازمان نظام مهندسی ساختمان فقط می تواند با دستگاه های اجرایی همکاری داشته باشد و نمی‌تواند دخالتی کند.

فرصت با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان فقط می تواند مشاوره دهد، تصریح کرد: بسیاری از مسئولان نمی دانند که ساخت و ساز دولتی به نظام مهندسی ساختمان مربوط ندارد و زمانی که حادثه ای پیش آید این سازمان را مقصر می‌دانند.

وی تخلفات ساخت و ساز را در کل کشور بسیار بالا دانست و تاکید کرد: برای سازنده به صرفه است که تخلف کند، این تخلف ها شهر فروشی است و حقوق شهروندی را زیر سئوال می برد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران گفت: در کمیسیون ماده 100 در تمام کشور به ضوابط مقررات معماری و شهرسازی توجه نمی شود.

وی با اشاره به اینکه نخستین کسی که در ساخت و ساز تخلف می‌کند، فرد سازنده است، تصریح کرد: مهندس ناظر فقط می تواند گزارش تخلف به شهرداری بدهد و اگر با تاخیر باشد برای وی دادگاه تشکیل می‌شود در صورتی که در تحویل به موقع گزارش تخلف چه اتفاقی افتاده است.

فرصت آموزش به مهندسان ناظر عضو را دیگر وظیفه سازمان نظام مهندسی ساختمان دانست و اظهار کرد: تاکنون سمینارها و همایش های فراوانی برای افزایش علم و مهارت مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران برگزار شده است.

وی در پایان تاکید کرد: نمی توان آمار دقیقی از ساختمان های غیر مقاوم در مازندران ارائه داد اما کیفیت ساخت و سازها در 10 سال گذشته در استان افزایش یافته است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 822531
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.