به گزارش ایرنا،صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر یکی از صندوق‌های چهارگانه صندوق تامین اجتماعی است و این صندوق حاصل آخرین مصوبات دولت اصلاحات در سال 84 بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فعالیت‌های این صندوق برای رسیدگی به وضعیت روستائیان سرعت بیشتری گرفت .
بر اساس قانون تمامی کسانی که 10 سال سابقه پرداخت بیمه و 70 سال و بالاتر باشند‌، بازنشسته می‌شوند و از حقوق و مزایای این صندوق برخودار می شوند.
شماری از شالیکاران استان مازندران که مشمول بازنشستگی پیش از موعد صندوق بیمه اجتماعی شدند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تامین نشدن اعتبار برای پرداخت حقوق گلایه کرده و گفتند: اجرایی شدن مصوبه بازنشستگی پیش از موعد برای کشاورزان بالای بیش از 70 سال ،عمر ما را زیادتر کرد ، اما ای کاش این مصوبه اجرایی نمی شده است.
آنان افزودند: داشتن 70 سال سن یعنی یک پای ما لب گور است ، اما اینکه این چنین پس از 70 سال عمر با ما بازی کنند ، نگران و گله مندیم و جای تاسف دارد.
این بازنشسته ها بیان داشتند: مبلغ حقوق 10 روز بازنشستگی پیش از موعد بسیار ناچیز است ، اما متاسفانه مسئولان ،خوشحالی کشاورزان را با پرداخت نکردن حقوق به همین مقدار ناچیز ،از بین بردند.
سید حسین هاشمی یکی از بازنشستگان پیش از موعد از شهرستان بابل با بیان اینکه خرداد ماه سال جاری من به اتفاق دیگر اهالی تمامی مدارک و اسناد مربوطه را از طریق کارگزاری تحویل داده ایم، گفت: این هفتمین ماهی است که منتظر دریافت حقوق خود هستیم.
وی افزود: با پیگیری های متعدد ، دست اندرکاران استان از صدور احکام خبر می دهند، اما پرداخت نشدن حقوق را به تامین نشدن اعتبار از سوی دولت اعلام می کنند.
وی تصریح کرد: مگر حقوق بازنشستگان پیش از موعد که 10 روز از حقوق ماهانه آنان محاسبه می شود، چقدر است که اینچنین ما کشاورزان 70 ساله اذیت شویم.
این شالیکار خاطر نشان کرد: ای کاش این مصوبه با انجام مراسم رسمی با حضور وزیر کار اجرایی نمی شده است.
شیدالله بابایی یکی دیگر از بازنشستگان پیش از موعد با بیان اینکه دکتر ربیعی وزیر رفاه در روز اهدا تندیس و حکم بازنشستگان پیش از موعد در بابلسر حرف های قشنگی زدند ، اما امروز پس از هفت ماه باز نشستگانی که سن زندگی آنان بیش از 70 سال است منتظر حقوق خود هستند.
وی با اشاره به جملاتی از وزیر رفاه مبنی بر اینکه ' ما برای خدمات‌رسانی بهتر به روستائیان با تلاش‌هایی که انجام دادیم، توانستیم سابقه 15 سال بازنشستگی روستاییان را به 10 سال کاهش دهیم' گفت: امروز کشاورزان منتظر کمترین حق و حقوق خود در حالی که آخرهای عمر زندگی شان است، هستند.
** همه مراحل پرداخت حقوق بازنشستگان پیش از موعد آماده است / تامین اعتبار نشده است
عباس باقری مدیر کل وصول حق بیمه و حساب های انفرادی صندوق بیمه اجتماعی ، کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور نیز در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن تایید تاخیر در پرداخت حقوق بازنشستگان پیش از موعد این صندوق گفت : همه مراحل اداری و احکام بازنشستگان انجام شده و آماده پرداخت است، اما اعتبار آن تامین نشده است.
وی بدون اعلام آمار بازنشستگان پیش از موعد کشور افزود: مدیر عامل صندوق به همراه وزیر رفاه به صورت جدی پیگیر این موضوع هستند و به محض تامین اعتبار در هر ساعت ازشبانه روز ، حقوق آنان بدون معطلی پرداخت می شود.
وی به فعالیت حدود 13ساله این صندوق پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این صندوق با حمایت دولت که دو سوم حق بیمه را پرداخت می کند، از نظام های عادلانه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران است.
وی با بیان اینکه صندوق برای پرداخت حق عضویت تا هشت سطح را در نظر گرفته است، اظهار داشت: در حال حاضر حداقل و حداکثر حق بیمه سالانه بیمه شده به ترتیب 350 و 800هزار تومان است که امسال بازنشستگان،دوسوم آن را به عنوان مستمری دریافت می کنند.
وی با اشاره به اینکه هر چند این رقم برای برخی از بیمه شده های استان های کشور از جمله خطه شمال که ارزش زمین و محصولات کشاورزی آنان نظیر برنج بالا بوده ،ناچیز است ، ادامه داد: به هر حال این قانون کشوری است و ما نیز بر اساس قوانین مستمری آنان را پرداخت می کنیم.
بر اساس اعلام مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستائیان و عشایر مازندران ،در حال حاضر حدود 72 هزار نفر از 461هزار نفری جامعه هدف این صندوق زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.
مازندران سه میلون و250هزار نفر جمعیت دارد که یک میلیون و 450هزار نفر آنان در روستاها زندگی می کنند.
بر اساس قوانین کشاورزان و روستانشینانی که بالاتر از 18 سال سن داشته باشند ، می توانند تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار بگیرند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.