به گزارش خبرنگار ایرنا ، در بین استان های کشور ، مازندران رتبه نخست تولید سرانه زباله را داراست و بر اساس آمارهای موجود روزانه حدود یک هزار و 200 تن زباله در روستاها و یک هزار و 800 تن زباله در شهرهای مازندران تولید می شود و این رقم در ایام تعطیلات تابستان و نوروز به دلیل تعداد بالای گردشگر تا سه برابر افزایش می یابد.
این میزان تولید زباله از یک سو و نداشتن واحدها مجهز کمپوست و زباله سوز از سوی دیگر در استان باعث شده تا 27 نقطه جنگلی به وسعت بیش از 300 هکتار از بهترین جنگل های مازندران به انباشت غیراصولی زباله اختصاص یابد.
در سال های اخیر طرح جامع مدیریت پسماند به منظور کاهش آسیب های زیست محیطی در استان، اجرای 9 طرح شامل پنج کارخانه تولید کمپوست از زباله در شهرهای بابل به ظرفیت 200 تن در روز و افزایش آن به 400 تن ، بهشهر به ظرفیت 250 تن ، قائمشهر به ظرفیت 500 تن ، نور به ظرفیت 250 تن و تنکابن نیز به ظرفیت 250 تن مصوب شده است.
همچنین چهار کارخانه زباله سوز نیز در شهرهای ساری به ظرفیت 450 تن زباله مخلوط در روز و تولید 3 مگاوات برق ، نوشهر به ظرفیت 200 تن و تولید یک مگاوات برق در روز ، آمل به ظرفیت 400 تن و تولید 3 مگاوات برق و جویبار به ظرفیت 860 تن و تولید 8 مگاوات برق از این مصوبه در دست ساخت هستند.
در صورت اجرای این طرح ها پیش بینی می شود که از 3 هزار تن زباله تولیدی در استان ، 150 تن مواد بازیافتی ، 600 تن مواد آلی و 750 تن سوخت کارخانه های زباله سوز از شهرهایی که کارخانه کمپوست دارند به دست آید.
با این همه به گفته کارشناسان جدا از کارخانه های زباله سوز مساله فرهنگ سازی در بین مردم در کاهش تولید زباله و نیز تفکیک ان در خانه اهمیت فراوان دارد و از این طریق بخشی از زباله های خشک براحتی قابل بازیافت است.
یکی از شهروندان تنکابنی که در تفکیک زباله و تولید کمپوست خانگی فعال است ، گفت : تا سال گذشته هیچ استفاده ای از زباله ها نمی کردم تا اینکه یک روز مسجد محل کلاس آموزش تفکیک زباله و تولید کمپوست دایر کرده بود و پس از آن دیدگاهم نسبت به زباله تغییر کرد.
حکمت حاجی پور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اکنون زباله های تر را در باغچه منزل تبدیل به کمپوست می کنم و از آن برای تقویت خاک جهت گلکاری و سبزی کاری استفاده می نمایم.
وی اظهار داشت : زباله های خشک مانند انواع کاغذ و پلاستیک را نیز در محلی جمع آوری نموده تا در روزهای دوشنبه تحویل کارگران شهرداری دهم.
این شهروند با بیان اینکه برای نجات محیط زیست نمی شود تنها به دولت متکی بود ، خاطر نشان کرد : برای این کار باید اول از خودمان شروع کنیم و به همین دلیل بسیاری از همسایه ها و دوستان را برای این کار تشویق نمودم که با استقبال خوبی هم مواجه شد.
وی تصریح کرد : فرهنگ سازی و آگاهی بخشیدن به مردم نسبت به پیامد های انباشت زباله در جنگل ها می تواند در کاهش تولید زباله و بهبود وضعیت محیط زیست موثر باشد.
یک کارشناس محیط زیست با بحرانی دانستن معضل زباله در شهرهای شمالی کشور گفت : متاسفانه به دلیل عدم راهبرد مناسب در این بخش ، شاهد اعمال سلیقه های گوناگونی هستیم به طوری که برخی کارشناسان کارخانه زباله سوز و برخی دیگر کارخانه کمپوست را تنها راه برون رفت از این معضل می دانند.
حسین عبدالرحیمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به اقدام خوب دولت تدبیر و امید در خرید برق از کارخانه های زباله سوز اشاره کرد و اظهار داشت : دولت در سال 95 به ازای هر یک کیلو وات برق تولیدی نیروگاه های زباله سوز 370 تومان در نظر گرفت که تقریبا سه برابر قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه های گازی است.
وی خاطرنشان کرد : علاوه بر زباله ها ، شیرابه های آنها است که تبدیل به زهرآبه می شود و سبب آلودگی آب های زیر زمینی در شمال کشور شده است.
وی با بیان اینکه جنگل های مازندران روزانه 753 هزار لیتر شیرابه زباله را در خود جای می دهند ، تصریح کرد : متاسفانه خاک جنگل ها به دلیل انبوه زباله و شیرابه های موجود ، به صورت سیستماتیک قدرت خود پالایندگی را از دست داده اند و این امر آسیب های جدی به آب های زیرزمینی و مورد نیاز بخش کشاورزی زده است.
به گفته این کارشناس ، آلودگی آب در تمامی بخش ها می تواند به بروز برخی بیماری ها در بین انسان ها و حیوانات منجر شود و جبران آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود .
استاندار مازندران نیز اخیرا در سفر به غرب مازندران با تاکید بر حل معضل زباله در استان، وجود فاضلاب و شیرابه های زباله در محیط زیست استان را مخاطره آمیز خواند.
محمداسلامی خطاب به فرمانداران گفت : برای رفع مشکلات فاضلاب و پاک کردن زباله از چهره مازندران مهلت زیادی ندارید باید هر چه زودتر نسبت به رفع این مشکلات برنامه ریزی و اقدام کنید.
وی افزود : همه ما باید برابر سلامت جامعه حساس باشیم و با ایجاد ظرفیت های مختلف بتوانیم با کمک مردم ، جامعه و محیط زیست خودمان را از فاضلاب و زباله پاک کنیم.
استاندار مازندران در بازدیدش از مرکز انباشت زباله در منطقه پرده سر دوهزار تنکابن ابراز امیدواری کرد که با برنامه ریزی صورت گرفته کارخانه کمپوست زباله این شهرستان حداکثر سال آینده وارد مدار شود.
علمیات اجرایی کارخانه کمپوست تنکابن که با اعتباری بالغ بر 75 میلیارد ریال از سال 95 آغاز شده دارای 40 درصد پیشرفت فیزیکی است و شامل سالن پذیرش و پردازش هر یک به مساحت یکهزار متر مربع ، سالن تخمیر به مساحت 9 هزار متر مربع و سالن فاین به مساحت 2 هزار متر مربع می باشد.
این کارخانه ظرفیت تبدیل روزانه 150 تن زباله به کمپوست را دارد و در صورتیکه این کارخانه وارد مدار شود زباله های دپو شده این منطقه را می توان به کمپوست تبدیل کرد.
پیش از این شهرداران 58 شهر مازندران به همراه بخشداران و دهیاران موظف به اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا شده بودند تا حجم زباله تولیدی در استان به 30 درصد کاهش یابد.
رییس شورای اسلامی شهر تنکابن نیز در این باره معتقد است که مشارکت شهروندان در این موضوع مهم بسیار نقش بسزایی داشته و آنانی که شرایط ایجاد کمپوست خانگی را در حیاط منازلشان دارند بهتر است برای کاهش تولید زباله به کمک مدیران شهری بیایند.
علیرضا فلاحتکار اظهار داشت : تا اتمام ساخت پروژه کمپوست زباله تنکابن ، پیشنهاد می شود مردم زمان را ازدست نداده و نسبت به این مهم ، مشارکت فعال داشته باشند.
وی مقدار زباله تولیدی شهرستان تنکابن را 150 تن در روز اعلام کرد و افزود : از این مقدار 58 تن آن زباله تراست و می توان با ایجاد فضای مناسب در حیاط منازل به کمپوست خانگی تبدیل و برای پرورش گل و گیاه استفاده مناسب کرد.
فلاحتکار با بیان اینکه در سال های اخیر کلاس های آموزش تفکیکی زباله از مبداء برای شهروندان و روستاییان در منازل ، مدارس و مساجد برگزار شده است ، خاطرنشان کرد : برای رفع کامل این معضل باید نگاه ملی دیده شود چرا که شمال کشور متعلق به همه مردم ایران است و با بودجه های محلی و استانی نمی توان اقدام موثری صورت داد.
محسن کبود فیروزجایی شهردار بابل نیز گفت: سه میلیارد ریال برای اجرای طرح تفکیک زباله در بابل سرمایه گذاری شده چراکه این طرح نیاز به زیرساخت هایی از قبیل تهیه کانکس ، سطل های زباله مخصوص طرح تفکیک، توزیع کیسه های مخصوص زباله های خشک، نصب بنر در سطح شهر و آموزش به خانواده ها دارد.
وی گفت: هم اکنون روزانه 250 تا 300 تن زباله در سطح شهرستان بابل جمع آوری می شود که این امر نسبت به 10 سال گذشته افزایشی حدود سه برابری داشته است.
شهردار بابل ادامه داد: موفقیت طرح تفکیک زباله زمانی امکان پذیر خواهد بود که مردم همکاری کامل داشته باشند تا با کمک آن بتوانیم مشکل پیچیده زباله را حل کنیم.
وی اظهارداشت: به زودی 2 طرح عمرانی در خصوص تصفیه شیرابه ها و افزایش تولید کمپوست در سایت انجلیسی محل جمع آوری زباله های بابل آغاز می شود.
رئیس شورای شهرستان بابل نیز گفت: علاوه برشهر بابل طرح تفکیک زباله از مبداء در 6 بخش و هفت شهر بابل و 550 روستا در این شهرستان اجرا خواهد شد.
مرمرفیروز پور افزود: مقدمات اجرای طرح تفکیک زباله از سال گذشته تاکنون در حال فراهم شدن است که با دستور استاندار این روند شتاب بیشتری خواهد گرفت.
وی بیان کرد: 20 نفر از نیروهای آموزش دیده چهره به چهره با مردم در درب منازل صحبت خواهند کرد و این طرح را برای مردم تشریح می کنند.
وی گفت: علاوه براینکه کیسه های مخصوص جمع آوری زباله های خشک در اختیار مردم قرار می گیرد تعداد 10 کانکس هم در نقاط مختلف شهر بابل مستقر شده است که این زباله ها را از مردم تحویل بگیرد.
عضو کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر بابل ادامه داد: ماشین های مخصوص جمع آوری زباله های خشک در سطح محله ها حضور می یابند و با به صدا در آوردن آجیر مخصوص مردم را نسبت به تحویل زباله ها آگاه می سازند.
حدود یک پنجم معادل 530 هزار نفر از جمعیت 3 میلیون و 250 هزار نفری استان مازندران در شهرستان بابل ساکن هستند.
در یک جمع بندی کارشناسان می گویند راه حل مساله زباله در مازندران همکاری مردم و مدیران است بدین طریق که با فرهنگ سازی بین مردم زباله کمتر تولید شود و با فراهم کردن زیرساخت از سوی شهرداریها تفکیک زباله در مبدا صورت گیرد و نیز با ایجاد واحدهای کمپوست وزباله سوز ، زباله های باقیمانده تبدیل بهینه شود.
خبرنگار : علیرضا پورعلم **انتشار دهنده: محسن حسن نیا
1899/1602/7513/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.