به گزارش خبرنگار ایرنا ، مراسم ' شب یلدای ایرانی ' را انجمن حافظ دفتر قائمشهر جمعه شب برگزار کرد.
در این مراسم جهانی با گرفتن نی در دست راستش و حرکاتت دادن شصت پایش بر روی آن ، لحظاتی شاد برای مهمانان خلق و همسرش نیز با نواختن دف او را یاری کرد.
مراسم با حافظ خوانی دو تن از بانوان شاعر قائمشهری ادامه یافت .
عضو هیات علمی دانشگاه مازندران هم در این شب نشینی برای حاضران سخنرانی کرد و گفت : شب یلدا برای ما بهانه ای برای مرور گذشته های دور ، آئین اجداد و نیاکان و زنده نگه داشتن آداب و رسوم گذشتگان است .
رضا ستاری افزود : یلدا زادروز یا تولد است که از زبان سامی وارد زبان پارسی شده است و یلدا به بلندترین شب سال نیز گفته میش ود.
وی از انار و هندوانه به عنوان دو نماد از شب یلدا یاد کرد و گفت : یلدا شبی است که می گویند خورشید در آن متولد شده و هر روز که از ان می گذرد ، یک دقیقه به طول روز اضافه می شود.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که جشن یلدا بسیاری از مضامین ایران کهن و اسطوره ها را با خود دارد که قابل تامل است ، افزود : یکی از رسومات شب یلدا تفال زدن به حافظ در میان خانواده هاست که بعدها به این مراسم شب یلدا اضافه شده ، شاید به این خاطر که خانواده ها فکر می کنند چون حافظ لسان الغیب است می تواند آینده آنها را پیش بینی کند.
** رواج یافتن جشن های ایرانی
ستاری با اشاره به اینکه جشن ها در ایران باستان و قدیم زیاد بود ، از جشن های سالانه همچون جشن نوروز ، مهرگان و جشن های ماهانه مختلف اشاره کرد و افزود : به مرور زمان و در اوایل قرن سوم و چهارم جشن ها به تدریج کم شد.
وی از احیای بعضی از جشن های گذشتگان در دو دهه اخیر به عنوان اقدامی مبارک یاد کرد و گفت : اگر چه جشن ها در گذشته در مکان های محدود انجام می شد ، اما امروزه شاهد فراگیر شدن جشن ها هستیم و این گونه مراسم باعث افزایش شادی در جامعه می شود.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.