علی اصغر احمدی روز یکشنبه در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان چالوس افزود:‌ حدود 22 میلیارد تومان از مجموع 135 میلیارد تومان اعتبار مصوب برای خریداری این بناهای غیرمجاز تخصیص داده شد که سهم شهرستان چالوس در این حوزه حدود 29 بنا بوده است.
وی گفت :‌ در گذشته متاسفانه منازل متعددی بدون دریافت مجوز و صدور پروانه ساختمان در بستر و حریم رودخانه های این استان ساخته شد که وجود این منازل از جمله دلایل افزایش خسارت وارده در سیل های چند سال اخیر بوده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران اظهار کرد:‌ هم اکنون رویکرد مدیرارشد استان در بعد پیشگیری ، مقابله و مهار بلایای طبیعی بسیار مطلوب است و دراین حوزه نشستی هم با اعضای ستاد مدیریت بحران استان داشته ایم و نقاط ضعف و قوت کانون های بحرانی مازندران به اطلاع استاندار رسانده شده است.
**وجود بناهای غیرمجاز در حریم رودخانه های چالوس و سردآبرود
وجود بناهای غیرمجاز در حریم رودخانه های حفاظت شده چالوس و سردآبرود معضل دیگری است که به گفته فرماندار چالوس احتمال دارد با طغیانی شدن این رودخانه ها ودرپی آن تعدادی از واحدهای مسکونی موجود در حریم آن دچار آبگرفتگی و تخریب شوند.
محمد ناصر زندی در این نشست ، بدون ارائه آمار تعداد واحدهای مسکونی غیرمجاز در حریم رودخانه های چالوس و سردآبرود گفت که در فرآیند اجرای این طرح قسمتی از حریم این رودخانه ها آزادسازی و ساماندهی شد و اما متاسفانه بنا به دلایلی روند آن ادامه پیدا نکرد.
دولت یازدهم درسال 1393 درپی تصویب طرح جامع سیلاب اعتباراتی برای تخریب و یا خریداری واحدهای مسکونی موجود در حریم رودخانه های طغیانی استان مازندران مصوب کرده است.
بنا به گزارش اداره کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مازندران در فرآیند اجرای این طرح تعداد واحدهای مسکونی ، صنعتی و تجاری شناسایی شده غیرمجاز در حریم رودخانه های استان حدود یک هزار و 100 باب اعلام کرده است .
فرماندار چالوس روز یکشنبه در نشست ستاد هماهنگی مدیریت بحران شهرستان چالوس که با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری مازندران برگزار شد ، افزود :‌ بنا به اظهار نظر کارشناسان دستکم هزار خانوار در مناطق شهری فرهنگ و اشکاردشت چالوس شناسایی شده اند که در معرض تهدید سیل قرار دارند.
محمدناصر زندی افزود :‌ کانالی از سال ها پیش برای هدایت آب های سطحی و جلوگیری از آن به سمت این مناطق شهری از نوشهر به چالوس در حال احداث است ولی بدلیل تخصیص ندادن اعتبار هنوز این طرح به طور کامل اجرایی نشده است.
وی با بیان آنکه این مناطق جزو نقاط بحران خیز این شهر است برای جلوگیری از وقوع سیل و خسارت های احتمالی ناشی از آن خواستار تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل این طرح در این منطقه شد.
بارندگی شدید و درپی آن جریان های سیل خانمان برانداز حوادث تلخی است که از سال ها پیش شهروندان مناطقی از شهر چالوس بویژه ساکنان فرهنگ و اشکاردشت این منطقه آن را تجربه کرده اند به گونه ای که همچنان این دل نگرانی در میان شهروندان این منطقه وجود دارد.
آمارهای رسمی نیز نشان می دهد در بارندگی های سیل آسا در سال های گذشته دستکم هزار خانوار از ساکنان این مناطق شهری در محاصره آبگرفتگی قرار گرفته بودند و درپی آن دچار خسارت های زیادی شدند.
*فعالیت تعدادی از واحدهای پذیرایی غیرمجاز در معرض تهدید ریزش و رانش کوه در جاده کندوان
گزارش فرماندار چالوس همچنین حکایت از آن است که تعدادی از واحدهای پذیرایی در منطقه هریجان مسیر جاده کندوان بدون مجوز فعالیت دارند و احتمال دارد با هرگونه بلای طبیعی مانند زمین لرزه ، بارندگی شدید و نیز جریان سیلاب این واحدها تخریب و جان شمار زیادی از مسافران نیز به خطر بیفتد.
زندی بدون اعلام تعداد واحدهای پذیرایی بدون مجوز گفت که به علت عرض باریک جاده و وجود کوه و رودخانه در دو طرف آن و نکته مهم تر آنکه شیب تند احتمال دارد این واحدها با هرحادثه ای دچار تخریب شوند.
حدود نیمی از جاده 170 کیلومتری کندوان جزو حوزه استحفاظی شهرستان چالوس و بقیه جزو استان البرز است و حدود 120 باب واحد پذیرایی دراین مسیر فعالیت دارند که به طور شبانه روزی به مسافران و گردشگران رهگذر دراین مسیر خدمات ارائه می دهند.
به گزارش پلیس راه به طور متوسط روزانه بیش از 17 هزار تردد در هر مسیر از جاده کرج -چالوس صورت می گیرد.
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.