به گزارش خبرنگار ایرنا ، پاسخ مسئولان شهری در همه این سال ها به این معضل زیست محیطی که سلامت مردم منطقه را تهدید می کند ، تنها گله گذاری از یکدیگر و پاسکاری این توپ سرگردان بوده است و بس .
هر بار که این موضوع با اکران فیلمی از تخلیه فاضلاب در رودخانه تلار در فضای مجازی و یا ارسال به مسئولان مطرح می شود ، مسئولان و مدیران شهری هم مانند مردم تنها از وضعیت موجود گله و انتقاد می کنند ، بدون این که راه حلی را برای پایان دادن به آن پیشنهاد کرده یا پیگیری کنند.
این موضوع در تازه ترین مورد امروز شنبه در نشست علنی شورای شهر قائمشهر مطرح شد و طی آن یکی از اعضای شورا هشدار داد : موضوع خودرو لجن کش ها و تخلیه فاضلاب در رودخانه تلار به یک بحران تبدیل شده است .
غلامرضا میرزائی افزود : شهروندان قائشمهری بتازگی چند کلیپ از تخلیه فاضلاب به وسیله خودروهای لجن کش در رودخانه و آلوده سازی محیط زیست ارسال و از این وضعیت گله کرده اند.
وی گفت : باید هر چه زودتر مکانی برای تخلیه لجن کش ها در نظر بگیریم تا از آلودگی شهر و به خطر افتادن سلامت شهروندان جلوگیری شود.
تعیین مکانی مشخص برای تخلیه فاضلاب لجن کش ها در قائمشهر سابقه ای به درازای پر شدن فاضلاب خانگی شهروندان این شهر دارد ، فاضلابی که همواره در تمام این سال ها در حاشیه جاده ها و مزارع و رودخانه تخلیه می شد و همه تلاش ها هم در این مدت تنها توانست جلوی تخلیه فاضلاب در مزارع و حاشیه جاده ها را گرفته و آنها را بر تخلیه در رودخانه متمرکز کند.
** وعده پنج ساله
پنج سال پیش مسئول محیط زیست قائمشهر با اطمینان خاطر اعلام کرده بود که بزودی با ایجاد تصفیه خانه این مشکل رفع می شود. بعدها مشخص شد محل مورد نظر حوضچه بلااستفاده کشتارگاه قدیمی ' باران گوشت ' در جاده قائمشهر به کیاکلاست که نه تنها مالک کشتارگاه حاضر به واگذاری آن نیست ، بلکه بر سر مالکیت محل با اداره اوقاف و امور خیریه مشکل دارد .
این موضوع البته با اعلام نظر کارشناسان محیط زیست مبنی بر غیر اصولی بودن تخلیه فاضلاب در حوضچه و تصفیه آن به مشکل بزرگ تری برخورد کرد و در کنار آن زیر بار نرفتن شهرداری و جاخالی دادن شرکت آب و فاضلاب از ورود به این قضیه هم به طور کلی سر کلاف را برای باز کردن مشکل به طور کامل کور کرد.
شهرداری بر این اعتقاد است که طبق بند 4 ماده 2 قانون مدیریت پسماند شهرداری‌ها ، واژه پسماند شامل مواد مایع ، جامد و گاز زائد تولید شده توسط انسان در مناطق مختلف شهری و روستایی اطلاق می شود که فاضلاب خانگی و شهری را در برنمی‌گیرد.
بر اساس این تعریف ، شهرداری تاکید دارد که شرکت آب ‌و فاضلاب شهری می‌بایست نسبت به جمع‌آوری فاضلاب‌های خانگی اقدام کرده و تخلیه سالم و بهداشتی آن را مدیریت کند ، در حالی که این شرکت هم خودش را متولی تامین مکان نمی داند و مسئولان آن معتقدند که تنها پس از تعیین مکان ، بخشی از وظیفه نظارت بر عهده کارشناسان آنها قرار می گیرد.
در این میدان پاسکاری ، توپ سرگردان لجن کش های قائمشهر به محیط زیست می رسد که کارشناسان آن باید در تمامی مراحل کار از تعیین مکان تا نحوه تخلیه و تصفیه و پیامدهای آن نظارت کرده و نظر بدهند و آنان نیز در این مرحله توپ را به زمین شهرداری پاس می دهند تا مصداق ضرب المثل ' روز از نو ، روزی از نو ' کامل شود .
** انگشت اتهام شورا به سمت شرکت آب و فاضلاب شهری
منشی دوم شورای شهر قائمشهر هم در نشست امروز گفت : موضوع خودروهای لجن کش با توجه به اهمیت موضوع بر عهده شرکت آب و فاضلاب شهری است و شهرداری مسئولیتی ندارد و در این باره هم موضوع را به فرماندار و دادستانی منعکس کردیم .
مجید عباسی افزود : فرماندار قائمشهر هم با توجه به این که متولی گری فاضلاب و لجن کش ها در کشور نهادینه نشده ، خواسته است تا شهرداری متولی و پیگیر این موضوع باشد.
وی گفت که هم اکنون روزانه 400 متر مکعب فاضلابی که خودروای لجن کش از فاضلاب شهری جمع آوری و انتقال می دهند در حاشیه رودخانه تلار تخلیه می شود.
** حفره در زیر پل بتنی رودخانه تلار
یکی دیگر از اعضای شواری شهر قائمشهر هم در این جلسه گفت که رانندگان خودروهای لجن کش یک حفره بتنی در زیر پل تلار ایجاد کرده اند و در آن مکان فاضلاب را به داخل رودخانه تخلیه می کنند.
ایمان پویامهر افزود که گذشته از تهدید ادامه این وضعیت برای سلامت مردم ، بوی لجن تخلیه شده برای ساکنان منطقه آزار دهنده شده و زندگی آنها را تحت تاثیر قرار داده است .
وی درخواست کرد که برای جلوگیری از حاد شدن مشکل و پایان دادن به رنج و عذاب ساکنان اطراف رودخانه تلار ، هر چه زودتر مکانی برای تخلیه فاضلاب خودروهای لجن کش در نظر گرفته شود.
فاضلاب خودروهای لجن کش قائمشهر در حال حاضر در آن بخشی از رودخانه تلار تخلیه می شود که زباله های جمع آوری شده شهرستان هم از 50 سال پیش تاکنون در آنجا دپو می گردد.
علاوه بر فاضلاب تخلیه شده به وسیله خودروهای لجن کش ، شیرابه زباله دپو شده در این منطقه هم وارد رودخانه می شود.
بر اساس آمارهای رسمی روزانه 250 تن زباله در محل دفن زباله شهرستان قائمشهر انباشته می شود . از این میزان زباله 180 تن مربوط به این شهر و بقیه مربوط به 20 روستای اطراف و شهر ارطه است.
شهر قائمشهر به تنهائی بیش از 300 هزار نفر جمعیت دارد و جزء چهار شهر بزرگ مازندران محسوب می شود.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.