به گزارش ایرنا، اولین روز همایش تاریخ، تمدن و فرهنگ هزارجریب مازندران با هدف معرفی توانمندیها، بررسی چالش های موجود در مناطق مختلف هزارجریب از سوادکوه تا منطقه جنوب کردکوی و بخشی از سمنان در ساری برگزار شد.
در دومین روز از برگزاری این همایش در سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نکا، که با حضور آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در استان مازندران برگزار شد؛ حسن مبینی دبیر این همایش، امام جمعه ، فرماندار نکا و نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.
عمده محور سخنرانی های امروز در اولین همایش تاریخ، تمدن و فرهنگ هزارجریب مازندران، پیرامون مشاهیر و شخصیت ها،امام زادگان،تاریخ و تمدن ، مردم شناسی و فرهنگ، جغرافیا، توسعه اقتصادی و علمی هزارجریب مقدس بوده است.
*مشکل هزارجریب نکا، اشتغال پایدار است
امام جمعه نکا در این مراسم با مثبت ارزیابی کردن این همایش گفت: با وجود تلاش های مختلف و فراهم کردن زیرساخت های لازم در هزارجریب نکا، این منطقه همچنان از برخی مشکلات رنج می برد و مشکل اساسی هزارجریب نکا، اشتغال پایدار است.
حجت الاسلام محمدباقر محمدی لایینی افزود: برغم داشته های فراوان از مشاهیر و عالمان و طبیعت بکر، امروز وضعیت مطلوبی در هزارجریب وجود ندارد و مهاجرت ها و خالی شدن روستاها از سکنه، مشکلی است که نیازمند اشتغال پایدار است.
وی ادامه داد: باید از ظرفیت های این همایش ها برای توسعه اشتغال در مناطق استفاده کرد و راهی برای ماندگاری روستاییان در روستاها اندیشیده شود.
امام جمعه نکا گفت: باید ضمن تکریم داشته های گذشته برای نسل جدید ، اشتغال و چشم انداز اینده هزارجریب تلاش شود.
* هزارجریب، با مهاجرت روستاییان به فراموشی سپرده می شود
نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی هم در این همایش با بیان اینکه هزارجریب، با مهاجرت روستاییان به فراموشی سپرده می شود، گفت: باید برای ماندگاری و افزایش تعداد روستاییان در روستاها چاره اندیشی شود.
علی محمد شاعری افزود: توسعه هزارجریب و شناخت نقاط کور این منطقه از وظایف مهمی است که بر عهده همه مسؤولان ، متفکران و مردم است و باید همه با هم برای نجات هزارجریب تلاش کنیم.
وی بیان داشت: نتیجه همایش باید توسعه و نتیجه توسعه پیشرفت باشد و در این بخش همه ما مسؤول هستیم.
حسن مبینی، دبیر اولین همایش تاریخ، تمدن و فرهنگ هزارجریب مازندران هم با اشاره به اینکه 70 مقاله به این همایش ارائه شده است؛ گفت: منطقه هزارجریب موقعیت بسیار فوق العاده دارد ، وجود مشاهیر و علما و همچنین دارا بودن مناظر بکر و طبیعی که برخی از این داشته ها در حال از دست رفتن است.
وی افزود: برای نگه داشت این میراث بزرگ، نه تنها مسئولان بلکه همه ما وظیفه مهم و خطیری برعهده داریم باید از این میراث گرانبها به درستی نگهداری کنیم.
فرماندار نکا هم در سخنانی با اشاره به ظرفیت های مختلف این منطقه اظهار داشت: علاوه بر تلاش های مختلف در بعد از انقلاب، در دولت تدبیر و امید شاهد شکوفایی خاصی در هزارجریب بوده ایم که نسبت به گذشته کم نظیر است.
جعفر احمدی گفت: ساخت 6 مجتمع آبرسانی برای 46 روستای هزارجریب، گازرسانی به تمام روستاهای بالای 20 خانوار هزارجریب نکا تا مرز دامغان، ساخت راه روستایی و توجه به بخش گردشگری و اشتغال از جمله این موارد بوده است که با قوت در دست انجام است تا چهره فقر و محرومیت از این منطقه زدوده شود.
به گزارش ایرنا، از 70 مقاله ارائه شده این همایش که به صورت کتاب 800 صفحه ای منتشر شده است؛ 12 مقاله به عنوان مقاله برتر برگزیده و صاحبان اثر در همایش یک روزه نکا به ارائه این مقالات پرداختند.
منطقه هزارجریب قدیم از سوادکوه، ساری، نکا، بهشهر، گلوگاه، تا منطقه جنوب کردکوی در استان گلستان و بخشی از سمنان است که بخش هزارجریب به طور اخص با 63 روستا و حدود 14 هزارنفر جمعیت در جنوب شرقی نکا واقع شده و 884 کیلومتر مربع وسعت دارد و 65 درصد شهرستان 120 هزارنفری نکا در شرق مازندران را شامل شده است.
خبرنگار: مریم نظری**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
/ 7332/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.