به گزارش خبرنگار ایرنا، کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر است و کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از ماه بهمن به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.
بررسی ها از بازار ماهی فروشان مازندران نشان می دهد که قیمت انواع ماهی بر اساس فراوانی و مقدار صید (عرضه و تقاضا) در نوسان است و اکنون قیمت ماهی کفال و سفید دریای خزر با وزن حدود600 تا 800 گرم به ترتیب هر کیلوگرم 160تا190هزار ریال برآورد می شود.
محمد بخشی یکی از حجره داران در بازار ماهی فروشی فریدونکنار گفت که قیمت ماهی کفال به دلیل فراوانی ناشی از صید بیشتر،
کاهش یافته است.
وی افزود: البته بیشتر ماهی کفال صید شده به لحاظ اندازه کوچک و با وزن کمتر از 500گرمی است و یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت ،وزن پائین ان است که در حال حاضر متوسط هر کیلوگرم 130 هزار ریال است .
وی در عین حال گفت که اندازه و وزن ماهی سفید مناسب و قیمت آن نیز نسبت به هفته گذشته حدود 10 درصد کمتر شده است.
حسینعلی رستمی مدیرکل شیلات مازندران روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت :از بیستم مهرماه تا روز گذشته 603 تن انواع ماهیان استخوانی از دریای خزر صید و روانه بازارشد.
وی گونه های ماهیان صید شده را کفال با 461 تن، سفید 124تن و مابقی کپور و سایر گونه هااعلام کرد و افزود: صید گونه کفال 22 درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.
رستمی ارزش اقتصادی ماهیان صید شده را 150 میلیارد ریال اعلام کرد و بیان داشت: صیادان شرکتهای تعاونی پره استان درهمین مدت تعداد430 قطعه بچه ماهی خاویاری گرفتار در تور پره را دوباره به دریا رهاسازی کردند.
بر اساس آمار شیلات مازندران پارسال نیز 2هزارو300 تن انواع ماهی در سواحل مازندران در دریای خزر صید شد که یکهزارو 42تن از ماهیان صید شده از گونه سفید و 982تن کفال و مابقی کپور و دیگر گونه ها بوده است.
صید و ماهیگیری در سواحل دریای خزر به روش ' پره ' است به این صورت که تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یک هزار و 200 متر به کمک یک قایق به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) ریخته و پس از انباشته شدن از ماهیان استخوانی شامل گونه های کفال، سفید و کپور، به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.
سر صیاد ، فوکا پوش ( صیادان باچکمه های بلند) تور ریز ، چینت چی ( مرمت کار تور ) قایقران و تراکتور ران از نیروهای اصلی در انجام صیادی پره هستند.
امسال چهار هزارو 200 صیاد استان مازندران در قالب 54شرکت تعاونی صیادی پره در 338کیلومتر از سواحل خزر استان مشغول ماهیگیری هستند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.