سید عباس صالحی در این پیام که عصر پنجشنبه در مراسم اختتامیه همایش قرائت شد ، نوشت تاریخ ادب و اندیشه ایران زمین، همواره ادیبان و دانشوران بی شماری را به خود دیده که هر یک سهم بسیار ارزنده ای در غنای فرهنگ و هنر این سرزمین داشته اند.
وی با تاکید بر این که در این میان نقش ممتاز فرهیختگان دیار علویان تجلی ویژه ای پیدا کرده و اثرگذاری آنها بر کسی پوشیده نیست ، افزود : گوهران تابنده ای؛ چون مرحوم ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری از جمله این شایستگان هستند که علیرغم گذشت دهه ها از رحلت شان، رشحات فکری و قلمی آنها همچنان تشنگان علم و جویندگان معرفت را سیراب می کند و بدیهی است که نکو داشت و تبیین شخصیت علمی و معنوی آن بزرگان، ضرورتی اجتناب ناپذیر و وظیفه ای سترگ است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد : علامه ملاعلی فاخری (متخلص به فاخر) هم عصر و مصاحب آیه الله میرزا محمد مجتهد تنکابنی از علمای صدر مشروطه بودند . ایشان با حکمی از میرزا مهدی آل کاشف الغطاء در منطقه چالوس، مرزن آباد و کلاردشت مسئولیت هدایت عامه و رسیدگی به امور شرعیه را عهده دار شد و علاوه بر آن با بهره مندی از عطیه الهی شعر به سرودن اشعار آئینی پرداخته و دلدادگی خویش به ائمه طاهرین به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع)را با آثاری چون مرثیه، تعزیه و گزیده اشعار به یادگار گذارده است.
وی افزود : مرحوم شیخ آقا حسن فاخری (متخلص به زاده فاخر) نیز چون پدر بزرگوارشان، پس از کسب درجات عالیه دینی، با حکم آیت الله حائری یزدی، بنیانگذار حوزه علمیه قم به عنوان حاکم شرع کلارستاق منصوب گردید. وی شاعری عارف بود که علاوه بر رسیدگی به امورات شرعیه، بقیه عمرشریف را صرف سرودن اشعار آئینی نمود.
صالحی تاکید کرد : از مرحوم ملاعلی فاخر و شیخ آقاحسن فاخری 5 جلد کتاب منظوم به نام های کعبه مقصود،مرثیه فاخر،جنگ تعزیه فاخر،لطایف کلام و گزیده اشعار فاخر توسط موسسه فرهنگی،هنری ملاعلی و شیخ آقا حسن فاخری منتشر شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت : همایش ملی فاخر فرصتی است تا ضمن معرفی ویژگی ها،احوالات و آثار ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری،به تجلیل از زحمات و خدمات این فرزانگان پرداخته و به یمن این رخداد علمی ،آحاد معرفت جوی جامعه به ویژه نسل جوان با مبانی و بنیان های فکری این عالمان عارف و هادیان سخت کوش بیشتر آشنا شوند.
صالحی افزود : اینجانب با ابراز خرسندی از مساعی همکاران محترم در مازندران و بانیان همایش برای تکریم مقام والای ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری، به واسطه دلبستگی به مقام عالمان عامل و تعلق خاطر به این خطه عالم پرور، از بانیان، برگزارکنندگان و شرکت کنندگان این همایش صمیمانه تشکر و سپاسگزاری نموده و از خداوند متعال مزید توفیق همگان را خواستارم.
همایش ملی ملاعلی و شیخ آقاحسن فاخری صبح امروز با حضور جمعی از فرهیختگان ، اندیشمندان ، استادان دانشگاه و مسئولان در اردوگاه شهید رسولی نوشهر آغاز بکار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، این همایش یک روزه در دو بخش علمی و عمومی صبح و عصر امروز برگزار شد.
این همایش با محورهای مدیحه، مرثیه و سوگ سرایی در اشعار فاخر، زمینه های فقهی، عرفان و کلام، جنبه های بلاغی و صنایع ادبی در اشعار فاخر، تعزیه و مجالس شبیه خوانی فاخر برگزارشد.
در بخش علمی که صبح امروز برگزار شد تعدادی از مقالات برگزیده ارائه شد و در بخش عمومی نیز علاوه بر اجرای تعزیه ، برنامه فرهنگی دیگر نیز اجرا شد.
برای این همایش 100 مقاله به دبیر خانه ارسال شده است که 77 مقاله مورد پذیرش هیات داوران قرار گرفت که از این تعداد 11 مقاله در قالب به صورت سخنرانی و بقیه نیز به صورت پوستر ارائه می شود.
خبرنگار : سیدمحمد اکبرموسوی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
1602/1295/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.