به گزارش خبرنگار ایرنا ، تازه ترین مورد از کنده شدن و سقوط تخته سنگ مربوط به روز گذشته (یکشنبه) است که سبب شد خاطره حادثه خسارتبار سال 87 برای اهالی این روستای ییلاقی زنده و سبب شود تا شورای این روستا برای حل مشکل دست به دامن ایرنا شوند .
یکی از اعضای شورای اسلامی این روستا روز دوشنبه به خبرنگار ما گفت که اهالی روستا شب گذشته را به خاطر سقوط دوباره تخته سنگ ها از کوه با وحشت به صبح رساندند.
علی مسعودی افزود : سقوط این تخته سنگ ها که تعدادشان هم زیاد بود اگر چه تلفاتی به همراه نداشت ، ولی سبب ایجاد خسارت برای تعدادی از دامسراها شده است .
روستای منجیر که حدود 150 خانوار جمعیت دارد ، از روستاهای سخت گذر و حادثه خیز بخش تاریخی و کوهستانی کجور است و با شهر نوشهر 70 کیلومتر فاصله دارد.
امنیت روانی این روستا از سال 83 به بعد به علت وقوع حوادثی چون سیل ، رانش زمین و زلزله که با خسارت زیادی برای روستائیان همراه بود دچار آسیب شد و در سال 87 با اضافه شدن سقوط تخته سنگ به حداقل خود رسید.
اگر چه شماری از اهالی این روستا برای رهایی وضعیت ناامنی و خطرات حوادث منطقه را ترک و مهاجرت کردند ، اما بیشتر ساکنان روستا که عمدتا افراد سالخورده هستند در روستا باقی مانده اند و دامداری و کشاورزی می کنند.
سقوط تخته سنگ ها در سال 87 سبب تلف شدن حدود 70 راس دام ، تخریب کامل حدود 30 واحد مسکونی ، تعدادی از محل نگهداری دامها و از بین رفتن تاسیسات زیربنایی روستای منجیر شده و قرار بود که ساکنان آن به محل جدید انتقال یابند ، تصمیمی که تاکنون محقق نشده است .
عضو شورای اسلامی روستای منجیر گفت : دستکم 65 خانوار از جمعیت 150 خانواری این روستا بومی هستند که در چنین شرایطی روزگار را با دشواری و مشقت در این منطقه سپری می کنند.
وی افزود :‌ با این که نشست های متعددی در سطح استانی و محلی با هدف تعیین تکلیف وضعیت اهالی این روستا از سوی مسئولان نهادهای ذیربط برگزار شد ، اما تاکنون این پی گیری ها نتیجه بخش نبوده است.
مسعوی ، قیمت گذاری کارشناسی واحدهای مسکونی و اراضی افراد در معرض وقوع این حوادث و پرداخت مبالغی بابت خرید آن ها را از جمله تصمیماتی دانست که ازسوی مسئولان ذیربط صورت گرفته است.
این عضو شورای اسلامی گفت که برای خریداری واحد مسکونی حدود 30 خانوار که در معرض تهدید ریزش کوه در این روستا هستند حدود 20 میلیارد ریال مصوب شد و استاندار پیشین نیز برای تخصیص این میزان اعتبار به سخنگوی دولت نامه نگاری کرده است ولی تاکنون این مبلغ تخصیص داده نشده است.
مسعودی افزود : ‌درحال حاضر بیشتر روستائیانی که در دامنه کوههای صخره ای این روستا ساکنند متاسفانه به دلیل ترس از جانشان آواره شده اند و برخی از آن ها به بستگانشان پناه آورده اند و عده دیگر نیز منطقه را ترک کرده و به اجاره نشینی در دیگر روستاها روی آورده اند.
بخشدار کجور نیز درپی تماس خبرنگار ایرنا درباره وقوع این حادثه گفت :‌ این حادثه در شبکه های اجتماعی بویژه کانال های تلگرامی دیده شده ولی هنوز بازدیدی از این روستا صورت نگرفته است.
رستم سیاسرانی افزود ‌: این موضوع دوباره باید با استاندار جدید مازندران در میان گذاشته شود تا بلکه شاید برای حل اساسی آن تدابیری اندیشیده شود .
نماینده مردم شهرستان های نوشهر ، چالوس و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با انتقاد از آنچه که ' کم توجهی مسئولان استانی برای حل معضل ' نامید ، گفت : انتقال دست کم 30 خانوار از اهالی به مکانی امن کار دشواری نیست و تعلل مسوولان ذیربط برای تحقق این مهم جای تامل دارد.
قاسم احمدی لاشکی تاکید کرد که در صورت حل نشدن این مشکل در استان ، موضوع را از طریق مسئولان کشوری پیگیری خواهد کرد.
بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر با برخورداری از 2 شهر ، 63 روستا و جمعیتی دست کم 12 هزار نفر در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.
اهالی این خطه برخی از ایام سال بویژه فصول پاییز و زمستان را به علت سرمای طاقت فرسا ناشی از بارش سنگین برف و راه های سخت گذر روزگار را با دشواری سپری می کنند
خبرنگار :‌مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7078 /1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.