به گزارش خبرنگارایرنا،هم اکنون به جزتالاب های فریدنکنارکه به دلیل حمایت برخی مسوولان به بهانه معیشت درقرق شکارچیان متخلف قرار گرفته و کار محیط بانان را برای حفاظت از پرندگان مهاجر دشوار کرده درسایر آببندان ها و تالاب های مازندران امنیت نسبی برای پرندگان زمستان گذر فراهم شده است.
نمونه عینی تنگ ترشدن دایره شکار برای متخلفان طبیعت در فصل زمستان گذرانی پرندگان در مازندران دستگیری افزون بر 300 شکارچی متخلف با همین تعداد سلاح و پایین آوردن بیش از 150 دام هوایی در حدود 40 روز اخیر است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش چشمگیری داشته است.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران گفت که در فصل زمستان گذرانی سال جاری با همکاری مردم و یگان حفاظت حلقه برای شکارچیان متخلف تنگ تر شد.
مسلم آهنگری در گفت و گو با خبرنگارایرنا افزود : در 40 روز اخیر( مهر تا اواسط آبان ماه ) 300 شکارچی متخلف دستگیر شدند که از این افراد افزون بر 314 قبضه سلاح کشف و در اختیار دستگاه قضایی برای برخورد قرار گرفته است.
وی برای اثبات تنگ شدن حلقه شکاربرای متخلفان به رشد 50 درصدی دستگیری شکارچیان متخلف در 40 روز اخیر نسبت به نیمه نخست سال جاری اشاره کرد.
آهنگری اظهارداشت : درنیمه نخست سال جاری در مجموع 200 شکارچی با 106 قبضه سلاح دستگیر شدند و بیشترین شکارشان نیز قرقاول از گونه های تحت حمایت بود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران تاکید کرد در فصل جاری زمستان گذرانی برخورد قانونی با شکارچیان متخلف شدت بیشتری خواهد گرفت و با حمایت مردمی این کار تسریع می شود.
** نهادینه شدن تخلف در برخی تالاب ها
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که با آگاه سازی مردم و حمایت آنها از محیط بانان،برخورد با شکارچیان شدت بیشتری گرفت و این روند همچنان با شدت پیگیری می شود.
حسینعلی ابراهیمی به خبرنگارایرنا افزود : در شرایط فعلی تخلف شکار در یکی از تالاب ها ( فریدونکنار) به دلیل حمایت برخی افراد ذیفنوذ محلی به بهانه معیشت ، نهادینه شد و این روند برخورد را با متخلفان اندک سخت تر کرد.
وی اضافه کرد : در سایر تالاب ها و آببندان ها در مازندران برخورد با متخلفان با شدت ادامه دارد و برای حفاظت از محیط زیست این برنامه گسترش خواهد یافت.
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که سازمان متبوعش با شکار برای تعادل در طبیعت مخالف نبوده و صرفا با شکار انبوه که از طرق دام هوایی و سایر شیوه ها انجام می شود و تمام گونه های زمستان گذران را در معرض خطر قرار می دهد، مخالف است.
به گفته وی محیط زیست با شیوه دومگاه ( تله گذاری) و دوماچال (ایجاد دیواره توری) برای شکار مخالفت چندانی ندارد.
وی اضافه کرد : برخی روش های موجود در منطقه از جمله دام هوایی نسل پرندگان زمستان گذر را به خطر می اندازد و محیط زیست با قدرت با این شیوه برخورد می کند و در سال جاری 150 دام هوایی جمع آوری شد.
** انتقاد از برپا بودن بازار فروش پرنده
مدیرکل محیط زیست مازندران از برخی مدیران متولی که در برخورد با بازار فروش پرنده تعلل می کنند نیز انتقاد کرد و گفت که باید این دستگاه ها که متولی سلامت مردم پای کار بیایند و برای سلامت جامعه با فروشندگان لاشه پرندگان برخورد کنند.
ابراهیمی افزود : این استان یکی از مناطق کانون آنفلوانزا حاد پرندگان است و به نظر می رسد دستگاه متولی باید با فروش پرندگان برای جلوگیری از شیوع این بیماری برخورد کنند که تاکنون این کار کمتر انجام شده است.
مازندران دارای چندین تالاب محلی و بین المللی از جمله میانکاله، فریدونکنار و 800 آببندان دارد که در فصل سرد سال ( اوایل مهر تا دی ماه ) افزون بر 150 گونه پرندگان زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون و 500 هزار بال به این ذخیرگاه ها پناه می آورند.
طبق برآورد غیر رسمی از حدود 100 هزار شکارچی مجاز و غیرمجاز فعال در مازندران سالانه حداقل 300 هزار بال پرنده را شکار می کنند.
گزارش : حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.