هرساله در اواسط شهریور تالاب و آببندان های مازندران میزبان گونه های مختلف پرندگان‌از نقاط سردسیر کشورهای حاشیه دریای خزر است که به امید یافتن مکان گرم و غذا به این مقصد عزم سفر می کنند .
آمارهای اداره کل محیط زیست مازندران نشان می دهد که پارسال بیش از یک میلیون قطعه پرنده زمستان خود را در مازندران سپری کردند .
هرچند امسال به دلیل خشک شدن تعدادی از آب بندان ها و تالاب های مازندران ، پرندگان دیرتر به این استان سفر کردند اما به گفته رئیس اداره حیات وحش مازندران ، دوستداران حیات وحش استان در قالب تشکل ها ، شرکت ها و افراد همچون سالهای گذشته خود را برای میزبانی از پرندگان آماده کردند .
کوروس ربیعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : مازندران افزون بر 800 آببندان و تالاب دارد که همه ساله در فصول سرد سال 80 تا یکصد گونه پرنده زمستان گذر با جمعیت 800 هزار تا یک میلیون قطعه به این استان مهاجرت می کنند .
وی از تالاب میانکاله و سرخرود به عنوان مهم ترین تالاب های پرنده پذیر مازندران نام برد .
وی با اشاره به اینکه شرایط خشک شدن برخی آببندان‌ها و تالاب هاموجب تاخیردر حضور این پرندگان شد ، ادامه داد : خوتکا ، حواصیل ، اردک وآب چلیک ها از پیشقراولان مهمانان پائیز و زمستان گذران وارد استان شدند .
رئیس اداره حیات وحش مازندران از حضور سه قطعه قو فریاد کش به عنوان دیگر پرندگان زمستان گذری نام برد که تاکنون به مازندران آمدند .
زمستان گذری قوهای فریاد کش در تالاب های سرخرود به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پرنده نگری است که هرساله علاوه بر گردشگران بسیاری از دوستداران حیات وحش را برای رساندن آذوقه به این منطقه می کشاند .
** غذادهی مانع متفرق شدن پرندگان می شود
ربیعی گفت : با توجه به تعداد زیاد پرندگان در یک‌منطقه باعث می شود که در محیط غذا به اندازه کافی یافت نشود و حضور دوستداران حیات وحش در شکل و شمایل روزی رسانان برای این پرندگان تاثیر بسزایی در نجات آنان دارد .
به گفته وی کمبود و نبود غذا باعث می شود تا گروه پرندگان تکه تکه شده و در جستجوی غذا به آببندان ها و تالاب های دیگر بروند که این جدا شدن از گروه به نوعی آسان شدن شکار پرندگان توسط شکارچیان است و تامین آذوقه و غذا باعث می شود تا آنها از گروه فاصله نگیرند و متمرکز بودن مکان استقرارآنها ، محیط بانان را در انجام وظیفه شان یاری می کند .
ربیعی که تشکل ها ، شرکت ها و مردم را به عنوان مجموعه هایی که به صورت خودجوش دست به کار حمایت از پرندگان می زنند نام برد ادامه داد : تلاش سال گذشته 6 تشکل و نهاد برای غذادهی پرندگان مهاجر و توزیع 25 تن گندم و ذرت باعث شد تاتغذیه کمکی سه ماهه این پرندگان فراهم شود .
وی با اشاره به اینکه آمار دقیقی از تعداد تشکل ها ، شرکت ها و افراد دوستدار حیات وحش که در فصول سرد سال اقدام به غذادهی پرندگان می کنند وجود ندارد ، اضافه کرد : تشکل ها و مجموعه های دوستدار حیات وحش امسال نیز کمر همت بسته اند تا میزبانان خوبی برای یک میلیون قطعه پرنده مهاجر باشند .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشاردهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.