به گزارش خبرنگار ایرنا ، روستای اهلم یکی از روستای بخش 'اهلم استاق' شهرستان محمودآباد و در همسایگی 2 روستای 'خشت سر' و 'آزادمون ' قرار دارد و دبیرستان این روستا قدمتی حدود 20 ساله دارد که در چند سال گذشته با کاهش دانش آموز مواجه شده است .
این روستا در سال تحصیلی جدید فقط 12 دانش آموز محلی دارد که پایین تر از حد نصاب یک مدرسه متوسطه برای ادامه فعالیت است .
براساس آئین نامه آموزش و پرورش برای تجمیع مدارس ، دبیرستان این روستا امسال باید تعطیل و دانش آموزان آن به روستای آزادمون در فاصله یک کیلومتری اهلم منتقل شوند .
اما مسئولین روستا با استناد به فعالیت دیگر مدارس کم دانش آموز شهرستان به رغم غیر قانونی بودن بر استمرار فعالیت این مدرسه که عملا از نظر اقتصادی و علمی توجیه پذیر نیست ، پافشاری می کنند .
همچنین این کشمکش ها به دست مایه برخی رسانه ها و کاربران فضای مجازی تبدیل شده تا با بزرگ نمایی و موجه دانستن این موضوع به دنبال اهداف خود باشند و سعی در تشویش اذهان عمومی دارند .
معاون آموزش متوسطه استان مازندران در گفت و گو با ایرنا گفت : بر اساس آئین نامه وزارت آموزش و پرورش ، استاندارد استمرار فعالیت هر مدرسه ، حضور حداقل 30 دانش آموز است و ادامه فعالیت یک مدرسه با تعداد کمتر از حد نصاب دانش آموز زمانی امکان پذیر خواهد بود که فاصله یک مدرسه متوسطه با مدرسه دیگر در مناطق روستایی حاشیه شهرها حداقل 20 کیلومتر باشد .
اسفندیار نظری اظهار داشت که برای مقطع ابتدایی حتی برای یک دانش آموز در هر نقطه از استان معلم خواهیم فرستاد.
وی با اشاره به اینکه دبیرستان روستای اهلم شهرستان محمود آباد فقط 12 دانش آموز محلی دارد ، افزود : مسئولان روستا با اقدامی غیراصولی و غیرقانونی با دست بردن در سامانه 'سناد' اقدام به ثبت نام 9 نفر ترک تحصیل کرده به عنوان دانش آموز کردند که هیچ گونه قصدی برای ادامه تحصیل نداشته اند.
معاون آموزش متوسطه مازندران همچنین گفت : شورای محل در اقدامی برای پنج دانش آموز از شهر محمود آباد و هفت دانش آموز از روستاهای همجوار سرویس تهیه کرد تا آنها را به تعداد مدرسه اهلم اضافه کند و تراکم این مدرسه را به 30 نفر برساند .
نظری ادامه داد : اکنون شورای روستای اهلم پرونده های چند دانش آموز را به خانواده ها و مدارس تحویل نمی دهد تا اهرم فشاری برای استمرار این مدرسه باشد .
معاون آموزش متوسطه مازندران اظهار کرد : امسال پنج مدرسه شهرستان تجمیع شدند که جز روستای اهلم ، هیچ روستایی تاکنون مخالفتی نداشته اند .
وی درباره دغدغه خانواده ها از تامین هزینه رفت و آمد این دانش آموزان گفت : اگر خانواده ای توانایی مالی ندارد ، آموزش و وپرورش شهرستان موظف است سرویس رایگان در اختیار این دانش آموزان قرار دهد .
معاون آموزش متوسطه مازندران همچنین افزود : تا کنون چندین بار با خانواده و مسئولان روستا جلسه توجیهی داشته ایم ، اما همچنان آنان بر تعصبات خود به استمرار این دبیرستان پا فشاری می کنند که در این میان فقط دانش اموزان آسیب خواهند دید .
نظری همچنین گفت : هم اکنون معلمان محلی در حال تدریس به برخی از این دانش آموزان هستند و در حال برنامه ریزی برای ارسال معلم برای آنها هستیم تا از مواد درسی باز نمانند .
او گروکشی پرونده دانش آموزان به دلیل تعصب شورای محل و دهیاران روستا بر استمرار مدرسه این روستا را تنها مانع تحصیل دانش آموزان روستای اهلم محمود آباد دانست .
دهیار روستای اهلم به خبرنگار ایرنا گفت : مدرسه روستای اهلم قدیمی تر از مدرسه های روستای همجوار بوده و دلیلی ندارد که این مدرسه تعطیل شود .
امید ابراهیمی بیان کرد : قبل از شروع سال تحصیلی با پیگیری خانواده ها و مسئولان محلی آموزش و پروش شهرستان محمود ابادبا افزایش تعداد دانش آموزان این مدرسه به 30 نفر استمرار فعالیت ان را قبول کرد .
وی همچنین به موضوع عادی بودن ثبت نام دانش آموزان ترک تحصیل کرده در مدارس روزانه اشاره کرد و گفت : این موضوع در بسیاری از مدارس شهرستان محمود اباد امری عادی است در حالی که غیرقانونی اعلام می شود.
دهیار اهلم همچنین اظهار داشت : فاصله و یا مشکلی خاص برای تردد با روستای آزادمون برای اهالی و دانش آموزان اهلم نیست .
ابراهیمی با اشاره به رای فرمانداری و آموزش و پرورش بر تجمیع مدرسه اهلم ، گفت : از چند روز گذشته عملا هیچ پیگیری از سوی دهیاری انجام نشده و پرونده ها در اختیار خانواده ها قرار گرفته و خود انها پیگیر مسئله هستند .
گفتنی است که روستای اهلم در دهستان 'اهلم رستاق' از توابع شهرستان محمودآباد است .
شهرستان محمود اباد 13 هزار دانش اموز دارد که سه هزار و 500 دانش آموز متوسطه اول در 40 دبیرستان این شهرستان تحصیل می کنند .
خبرنگار : رضا غلامی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7335/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.